Martwe pole w lusterku wstecznym - ukryte niebezpieczeństwo

Martwe pole w lusterku wstecznym - ukryte niebezpieczeństwo

30 Mar 2015, 15:51

Siedząc za kierownicą widzimy to, co dzieje się przed nami, a dobrze korzystając z lusterek widzimy także co dzieje się z tyłu pojazdu. Czasem jednak nie wszystko możemy dostrzec na pierwszy rzut oka. Wówczas mamy do czynienia z tzw. martwym polem, na które należy zwracać szczególną uwagę zwłaszcza podczas zmiany pasa ruchu. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą, jak radzić sobie z martwym polem.

Image
Widoczność w luterkach
Lusterko wsteczne wewnętrzne oraz dwa boczne zewnętrzne to ogromne wsparcie dla kierowcy. "Odpowiednie ustawienie lusterek może być kluczowe dla lepszej widoczności podczas jazdy. Częste oglądanie się za siebie w trakcie jazdy byłoby bardzo niebezpieczne. Kierowca bowiem stale musi kontrolować co dzieje się przed nim i nie ma możliwości symultanicznie patrzeć we wszystkie lusterka oraz przez szyby. Podczas jazdy zdarzają się takie momenty, że przez ułamek sekundy nie widzimy obiektu za nami. Znajduje się on wtedy w martwym polu" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Miejsca, w których występują martwe pola są uzależnione od tego, jak ustawimy lusterka.

Odpowiednie ustawienie lusterek
Z martwym polem możemy poradzić sobie odpowiednio regulując lusterka. "Zacznij od ustawienia wstecznego lusterka tak, aby pokazywało bezpośrednio tył samochodu i całą przestrzeń za tylną szybą auta. Następnie odpowiednio ustaw lewe lusterko boczne, pochylając się jak najbliżej lewej bocznej szyby kierowcy i regulując lusterko tak, aby widzieć zaledwie mały fragment bocznej części samochodu. Tym sposobem poszerzysz możliwie jak najbardziej pole widzenia po swojej lewej stronie. Ostatnim krokiem jest prawidłowa konfiguracja prawego lusterka. W tym celu przesuń się w kierunku środka samochodu i ustaw pole widzenia analogicznie jak przy lewym lusterku, czyli tak aby było widać jedynie małą krawędź po prawej stronie auta" radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Sprawdź czy widzisz
To, czy dobrze ustawiliśmy lusterka i wyeliminowaliśmy martwe pole możemy bardzo prosto sprawdzić. Jadąc drogą dwupasmową obserwujmy samochód, który chce nas wyprzedzić. Nie odwracając głowy, zerkajmy na lusterko wsteczne. Zanim auto zniknie z naszego pola widzenia, zacznijmy obserwować je w bocznym lusterku. Zanim zniknie nam z widoku, powinniśmy zobaczyć je w bocznej szybie. Wówczas będzie to oznaczać, że odpowiednio ustawiliśmy lusterka i wyeliminowaliśmy martwe pole. Zdecydowanie zbyt wielu kierowców nie spogląda w boczne lusterka podczas zmieniania pasa, a zamiast tego odwraca się i przygląda sytuacji na sąsiednim pasie. Przy prawidłowym ustawieniu lusterek, wystarczy tylko zerknąć i upewnić się, czy nic nie jedzie. Wówczas widzenie peryferyjne pozwala kontrolować w dalszym ciągu to co dzieje się przed nami. Dzięki temu lepiej kontrolujemy to, co dzieje się w naszym otoczeniu oraz częściej korzystamy z pomocy lusterek zamiast niebezpiecznie oglądać się za siebie.

źródło: Szkoła Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2358
Zdjęcia: 8432
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Martwe pole w lusterku wstecznym - ukryte niebezpieczeństwo

31 Mar 2015, 09:15

Na martwe pole jest o wiele wiele lepszy i wygodniejszy sposób - wystarczy na lewe lusterko wsteczne nakleić małe lustereczko, które można kupić za parę złotych w sklepie.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Ot, coś takiego. Nie trzeba wówczas przed wyprzedzaniem patrzeć najpierw w lusterko wsteczne, potem w lewe zewnętrzne, tylko wystarczy od razu jeen rzut oka i widać, czy mamy jakiś pojazd w martwym polu.
Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
Nie pomagam na PW
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 14634
Zdjęcia: 1184
Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

Re: Martwe pole w lusterku wstecznym - ukryte niebezpieczeństwo

04 Maj 2015, 12:50

szkoda, że przy moich lusterkach nie mam tego dodatkowego informatora w postaci niewielkiego kolejnego lusterka... ale chyba i tak już się przyzwyczaiłem do odwracania głowy,
Cynober
Nowicjusz
 
Posty: 29
Rejestracja: 03 Wrz 2014, 08:00
Prawo jazdy od: 14 05 1980
Auto: Toyota Corolla

Re: Martwe pole w lusterku wstecznym - ukryte niebezpieczeństwo

03 Paź 2017, 10:44

Aktualnie większość samochodów nowych ma już w standardzie asystenta martwego pola w lusterkach wstecznych. Wygląda to tak że na lusterku mam punkt który nam się podświetla w sytuacji kiedy jadący obok nas samochód znajduje się w naszym martwym polu. Mamy wtedy od razu informację zerkając na lusterko takiego samochodu nie musimy widzieć. Fajna sprawa szczególnie przydatna do jazdy po mieście na ulicach gdzie mamy kilka pasów ruchu.
Na forum znalazłem zdjęcie lusterka z takim asystentem więc załączam żeby było widać o co chodzi.
Image
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6152
Zdjęcia: 3343
Rejestracja: 19 Maj 2006, 22:41
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy od: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    [VAN-B] A2 1,6 / Fusion 1,6 / Musa 1,4 / Meriva A 1,6 / Modus 1,4 [VAN-B] A2 1,6 / Fusion 1,6 / Musa 1,4 / Meriva A 1,6 / Modus 1,4
    Podstawowe kryteria zestawienia: - Van segmentu B - silnik benzynowy o mocy ok. 100KM - manualna skrzynia biegów - modele z okolic 2005 roku Wytypowane modele do zestawienia: - Audi A2 1,6 FSI - 115KM - Ford Fusion ...
    Nowy model Hyundai Santa Fe Nowy model Hyundai Santa Fe
    Całkowicie Nowy Hyundai Santa Fe reprezentujący segment D-SUV trafił właśnie do polskich salonów. Nowa generacja tego eleganckiego samochodu oznacza dla Klienta odważny design, maksymalny komfort, wysoką jakość wykonania ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Renault Alpine A110-50
      Volkswagen Golf GTD Variant, bok
      BMW i3 Concept Coupe, wnętrze, przednie fotele
      Ciężarówki Mitsubishi Fuso