Moment obrotowy - jaka jest jego definicja i do czego się odnosi?

08 Sie 2021, 20:59

Może to nie problem z autem a problem z definicją momentu. Tzn. fizycznie wiem ck to jest jak się to liczy etc.
Jak dotąd sądziłem jednak że moment obrotowy odnosi się do wyłącznie silnika. Że to silnik generuje jakiś moment chwilowy maksymalny etc. I teraz w zależności do jakiej budy trafi ten sam silnik to twn sam moment bedzie inaczej odczuwalny ze względu na skrzynie, mase pojazdu i wiele innych...
Ostatnio oglądałem jakąśtam recenzję osobówki segmentu D i gość powiedział że "tu jest moment xx Nm a więc jak na takie spore auto to bardzo fajny wynik" - a to zaś brzmi tak jakby ten moment jednak był oceniany wyłącznie na podstawie możliwości jezdnych pojazdu. No to jak to w końcu jest ?
Na hamowniach mierzą zmianę momentu w funkcji obrotów silnika, auto napędza rolki czyli mierzą siłę jakajest już z przeniesienia napędu na koła ? No i zadam może głupie pytanie ale na jakim biegu to mierzą ?
Będę bardzo wdzięczny jeśli ktoś mi to wyjaśni i pomoże poukładać w głowie :)
Cynerion
Początkujący
 
Posty: 225
Prawo jazdy: 09 10 2009
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: EB 1.6 160KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

09 Sie 2021, 00:13

To jest zbyt skomplikowane, żeby zawrzeć w kilku zdaniach.
https://vtechdyno.pl/jak-dziala-hamownia-podwoziowa.html

Cynerion napisał(a):Jak dotąd sądziłem jednak że moment obrotowy odnosi się do wyłącznie silnika. Że to silnik generuje jakiś moment chwilowy maksymalny etc. I teraz w zależności do jakiej budy trafi ten sam silnik to twn sam moment bedzie inaczej odczuwalny ze względu na skrzynie, mase pojazdu i wiele innych...

Bo tak właśnie jest? Chyba, że nie rozumiem pytania.
Gość114260
 

09 Sie 2021, 07:32

Moment obrotowy oraz moc generowane są przez silnik. W zależności od tych wartości i wagi auta osiągi są "fajne lub niefajne". Chyba nie sądzisz, że 150 NM w Corsie i 150 NM w X5 będzie oceniane tak samo?

Co do hamowni - najczęściej hamują bodajże na 3/4 biegu.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

09 Sie 2021, 11:23

No ja nie sądzę. Tak jak piszecie cały czas miałem takie właśnie przekonanie, że te NM odnoszą się do silnika, więc 300NM w małym autku będzie dawało sporą elastyczność, ale w takim np Ducacie/Boxerze itp już niekoniecznie.
Zatem wypowiedź osoby recenzującej auto była totalnie błędna skoro twierdził że "dany moment obrotowy to jest bardzo dobry wynik jak na takie duże auto" no bo co ma wielkość auta do tego ?
Cynerion
Początkujący
 
Posty: 225
Prawo jazdy: 09 10 2009
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: EB 1.6 160KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

09 Sie 2021, 13:22

Osoby recenzujące samochody są często zwykłymi konsumentami, więc nie wymagałbym od nich profesjonalnej wiedzy na dany temat.
Gość114260
 

09 Sie 2021, 16:20

Cynerion napisał(a):więc 300NM w małym autku będzie dawało sporą elastyczność,

Nie będzie dawać żadnej elastyczności.

Generalnie pojęcie niuta jest bardzo rozległe. Sucha cyfra nic nie da.

Możesz mieć 450 niuta z V8, z v6, r6, r4 turbo możesz mieć tego niuta dostępnego od dołu do góry albo na samej górze .

Dlatego niektórzy nie mogą zrozumieć czemu 1,6 mpi z vw będzie miał niuta będzie miał moc jak inny silnik 1,6 a nie będzie jechać chociaż w teorii tabelki ma ok.

Temat rozległy :ok:
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10318
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

09 Sie 2021, 17:19

Właśnie, cała sztuka polega na tym, żeby te x nm utrzymać w jak najszerszym zakresie obrotów. Najlepiej widać i czuć to po chiptuningu.
Gość114260
 

11 Sie 2021, 06:47

szybki napisał(a):Generalnie pojęcie niuta jest bardzo rozległe. Sucha cyfra nic nie da.

Oj dobrze, wiem że sama cyfra max momentu niewiele mówi. Może niepotrzebnie podałem tu taką wartość. Chodziło mi bardziej o to że ten sam silnik i skrzynia w wiekszym aucie bedzie inaczej jechało (słabiej) niż w mniejszym. A te 300 Nm to mi soe wzięło bo pierwsze co mi przyszło na myśl to ducato 2.0 diesel 130km które no jakoś tam jedzie no ale ten sam silnik w kompakcie dałby zupełnie inne wrażenia.
Choć wiem że ważne też jest kiedy ten max moment jest osiągany i w jakim zakresie sie trzyma i ogólnie jaki jest przebieg jego zmienności a i to też to nie wszystko. Bo już chociażby przełożenia na skrsyni mają b duży wpływ. No i oczywiście same suche dane a realność to też różne kwestie.
Druga sprawa przyznam że nie wiem czy do końca dobrze używam słowa dobra elastyczność. Wydawało mi się że jest zdolność do efektywnego przyspieszania w szerokim zakresie obrotów, a w internetach ludzie sobie to różnie tłumaczą :)
BTW niektórzy patrzą na niutony inni na konie a też są tacy którzy oceniają dynamike pojazdu po samej pojemności :)
Cynerion
Początkujący
 
Posty: 225
Prawo jazdy: 09 10 2009
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: EB 1.6 160KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

15 Sie 2021, 20:21

W internecie jest wielu "ekspertów", co za tym idzie wiele teorii. Elastyczność to po prostu przystosowanie silnika do zmiany obciążenia, co najlepiej zaobserwować w skrzyniach z długimi przełożeniami.
Gość114260
 

16 Sie 2021, 08:03

Moment obrotowy to jest siła, jaką posiada silnik spalinowy. Mając to na uwadze możemy powiedzieć że im jest wyższa wartość momentu, tym łatwiej jest pokonać wszystkie opory, które występują podczas poruszania się pojazdu. Tak chyba najprościej można wytłumaczyć co to jest moment obrotowy który wyrażamy w Nm (niutonometrach).

Mamy jeszcze jeden parametr który jest określany jako moc silnika i wynika z jego pracy wykonanej w określonym czasie. Czyli wartość mocy wynika z momentu obrotowego i prędkości obrotowej silnika.

Można sobie tu porównać silniki o takim samym momencie obrotowym w jakimś jednym samochodzie. Niech to będzie diesel i benzyna, jeden może być np. w turbo. Różnice podczas jazdy będą bardzo zauważalne.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9741
Zdjęcia: 34

05 Lis 2021, 09:25

Rokiko napisał(a):Czyli wartość mocy wynika z momentu obrotowego i prędkości obrotowej silnika.

Nie wiem przypadkiem czy nawet nie jest proporcjonalna do iloczynu momentu i prędkości obrotowej. W każdym razie no dlatego benzyniaki mają wyższe moce od odpowiadającym im dieslom - z uwagi na wyższe maksymalne obroty.

Rokiko napisał(a):Można sobie tu porównać silniki o takim samym momencie obrotowym w jakimś jednym samochodzie. Niech to będzie diesel i benzyna, jeden może być np. w turbo. Różnice podczas jazdy będą bardzo zauważalne.

M.in. właśnie przez różne zakresy obrotów w których ten max moment będzie występował. I tempo w jakim będzie narastał. Przy szybkim przyroście (w czasie) momentu co jest typowe dla TB i TD chyba pojawia się takie (czasem złudne) wrażenie że auto ma kopa.
Cynerion
Początkujący
 
Posty: 225
Prawo jazdy: 09 10 2009
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: EB 1.6 160KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

05 Lis 2021, 10:16

Cynerion napisał(a):chyba pojawia się takie (czasem złudne) wrażenie że auto ma kopa
Ono najczęściej wynika z tego że podczas mocnego wciśnięcia pedału gazu w pierwszej fazie ma takie jak by szarpnięcie i wydaje Ci się że idzie jak "rakieta" bo wcisnęło Cię w fotel, a tymczasem samo dalsze przyspieszenie nie jest aż tak duże pomijając jego pierwszą fazę.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9741
Zdjęcia: 34

05 Lis 2021, 17:07

Nie wiem jak to fachowo napisać, ale jedno zależy od drugiego. Moment obrotowy zależy od mocy, albo moc od momentu.
Znając moment obrotowy i rpm można obliczyć moc.
Znając moc i rpm można obliczyć moment obrotowy.
Na rolkach badają moc, czy moment obrotowy na kołach, potem przeliczają to uwzględniając wielkość przełożenia.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3677
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

06 Lis 2021, 08:24

My tu o teorii :D a prawda jest taka "w aucie moment potrzebny jest do jazdy a kunie do jego sprzedaży"
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10318
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

06 Lis 2021, 10:37

To prawda zwykły kupujący samochód zwraca uwagę na jego moc bo tylko ona jest podawana w ogłoszeniach no chyba że auto jest po programie to wtedy takie parametry podaje sprzedawca osobno.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9741
Zdjęcia: 34