Niezidentyfikowane stuki z przodu auta Peugeot 308sw II

26 Kwi 2020, 14:08

Witam,

Zwracam się z prośbą o pomoc i podesłaniu sugestii rozwiązania problemów stuków w aucie. Na razie 3 mechanikom nie udało się zdiagnozować trafnie przyczyny a problem występuje już prawie od roku.
W punktach zebrałem najważniejsze kwestie mogące mieć znaczenie oraz załączam linki do krótkich nagrań gdzie owe stuki słychać:

1. Głuche pojedyńcze stuki podczas jazdy
2. Występują losowo, nie umiem określić rzadnej zasady kiedy się pojawiają. Nie mają znaczenie dziury, progi zwalniające itp. stuka na równej drodze.
3. Stuka zarówno na biegu jak i przy wciśniętym sprzęgle/biegu jałowym
4. Najlepiej słychać je podczas wolnego toczenia się, wydaje się że przy lekko skręconych kołach są częstsze.
5. Wzrost prędkości powoduje albo ich ustanie albo zmienia się charaktertystyka - stają się jakby cichsze, krótsze ale częstsze, nie jest to jednak żadne huczenie czy tam tyrkotanie.
6. Stuk wzmaga się po dluższej trasie autostradą ale nie podczas szybkiej jazdy (chociaż wtedy prawdopodobnie też wystepują ale prędkość powoduje efekt z pkt.5 i są praktycznie niezauważalne) ale gdy zwalniamy np. dojazd do bramek.
7. Stuki nie występowały podczas mrozów oraz często nie występują podczas dużych temperatur. Wydaje się że najczęściej i najwyraźniej występują podczas temperatur 5-20 st
8 Stuki są wyczuwalne lekko na podłodze, pedałach i dolnej części kolumny kierowniczej (tam gdzie wchodzi w podłogę)

Co zostało zrobione:
1. Sprawdzone całe zawieszenie - brak luzów
2. Sprawdzone poduszki - ok
3. Wymienione amortyzatory i wraz z mocowaniami (miały luzy) - brak efektu
4. Stacja diagnostyczna stwierdziła lekki luz na maglownicy (początki) aczkolwiek szarpiąc mocno kolumną kierownicy przy podłodze jest lekki luz.
5. Minimalny luz na tulejach mocujących wózek - ale tu mi nie pasuje zmiana charakterystyki związana z prędkością.
6. Sprawdzone hamulce, koła, opony
7. Sprawdzony układ kierowniczy na standardowe luzy bez rozbierania.

Poniżej linki do nagrań (powolne toczenie się na równej drodze):

https://1drv.ms/u/s!Aos5y3CK7ixco0eaEf8pnfJwJz2S

https://1drv.ms/u/s!Aos5y3CK7ixco0bx4L9rQ379F_tZ

Z góry dziękuję za wszelką pomoc i sugestie.
yahu83
Obserwowany
 
Posty: 2

28 Kwi 2020, 11:34

yahu83 napisał(a):Wzrost prędkości powoduje albo ich ustanie albo zmienia się charaktertystyka - stają się jakby cichsze, krótsze ale częstsze,
To sugeruje że są one powiązane z prędkością obrotową kół samochodu. Jak bym się przyjrzał przegubom wewnętrznym i zewnętrznym.
yahu83 napisał(a):Najlepiej słychać je podczas wolnego toczenia się, wydaje się że przy lekko skręconych kołach są częstsze.
Sprawdź jeszcze czy jak skręcisz koła w drugą stronę przy tej samej prędkości i kącie skrętu czy stukanie będzie miało taką samą częstotliwość stukania czy inną będzie szybciej lub wolniej stukało. Jeżeli to się zmieni można by wtedy obstawiać jeden z przegubów.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4466
Zdjęcia: 12

03 Maj 2020, 01:36

Dzięki Rokiko za podesłane rady.

Ostatnio doszedłem jednak do czegoś co sugeruje chyba coś innego.
Mianowicie na 90% stuk ten pojawia się przy podnoszeniu auta lewarkiem w momencie gdy zaczynamy odciążać koło (czasami zaraz na początku, czasami dopiero po kilku ruchach lewarkiem). Dochodzi on tak jakby gdzieś z okolic koła ale ciężko to stwierdzić jednoznacznie gdyż dźwięk przenosi się po metalowych elementach i wywołuje leciutką wibracje na kole, wahaczu, stabilizatorze, amortyzatorze itp. Co dziwne stuk nie występuje przy wyższych temperaturach, dokładnie tak jak ma to miejsce w czasie normalnej jazdy.
Poniżej linki do filmów ilustrujących owy dźwięk, jakby lekkie uderzenie w blachę (nie zwracajcie uwagi na dzwięk lewarka). Tak jakby coś się naprężało i nagle rozprężało ...tylko dlaczego nie można wykryć żadnych luzów?

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

yahu83
Obserwowany
 
Posty: 2

15 Maj 2020, 11:29

Złap ręką za sprężynę i zobacz czy to czasem nie jej sprawka. Na filmiku wydaje mi się że stuki dochodzą z góry.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4466
Zdjęcia: 12

01 Sie 2021, 18:47

Witam.

Najmocnej przepraszam za odkopanie tematu ale to jedyny konkretny temat jaki znalazłem.

Od dwóch miesięcy jestem właścicielem 308 SW T9 z 2016go roku. Mam dokładnie ten sam problem. Dodatkowo dochodzi skrzypienie podczas ruchu kierownicą na postoju po długiej jeździe. Czy udało się rozwiązać ten problem?

Dziękuję i pozdrawiam.
Bartek
BarttPSA93
Nowicjusz
 
Posty: 3

02 Sie 2021, 08:45

Mi takie stuki i skrzypienie powodowało ułamanie kawałka zwoju sprężyny... Też wymieniałem gumy w zawieszeniu, a potem się okazało że kawałka sprężyny brakuje. Warto też sprawdzić poduszkę McPhersona
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 7177
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak sprawdzić / obliczyć ET felgi? - instrukcja
    Na rynku mamy bardzo dużo dostępnych felg zarówno aluminiowych jak i stalowych. Każda z nich powinna posiadać wytłoczone parametry montażowe w szczególności szerokość, średnicę i parametr osadzenia felgi ET. ...
    Nowe zasady przeglądu samochodu na stacji kontroli pojazdów
    Wszystkich kierowców którzy posiadają auto będą obowiązywały nowe przepisy dotyczące badań technicznych. Aktualnie za takie badanie właściciel pojazdu płaci po jego wykonaniu, a według nowych przepisów ...

  • 27 Sie 2021, 20:36

    Witam
    U mnie jest to samo peugeot 308 2015 r t9 stuki przy skręcie przy powolnej jeździe ..przy małym przechyle ..
    Zawieszenie sprawdzone ,brak luzów ,wymienione mocowanie amortyzatora łożysko gumy..
    Już nie mam pojęcia co tym zrobić..
    Pomocy
    Manieks111
    Obserwowany
     
    Posty: 1

    30 Wrz 2021, 16:10

    Witam ponownie!

    Chciałbym podzielić się garścią informacji w omawianej sprawie. Może komuś się przydadzą :).

    W moim 308 (anglik, 2016r i 176 tys. km na budziku - auto po leasingowe) różne dźwięki dochodzą głównie z prawej strony, m.in.:
    1. Pojedyncze, głuche stuki zawieszenia przy powolnej jeździe i skręconych kołach - tak samo jak u kolegi wyżej; okazało się, że zawinił sworzeń wahacza. Nie miał wyczuwalnego luzu ale można było nim swobodnie ruszać na boki i obracać palcami. Kupiłem, zamontowałem zamiennik Moog-a i po sprawie.
    2. Skrzypienie (jak stary kredens) przy ruszaniu kierownicą, podczas powolnej jazdy lub na postoju po długiej, jednostajnej jeździe na autostradzie - szczególnie gdy ciągnąłem przyczepę kempingową. Padło na zatarte łożysko McPhersona z ogromnym luzem bocznym. Wymieniłem i problem zniknął.

    Niestety, został jeszcze jeden problem. Prawdopodobnie, wadliwe amortyzatory które po intensywnej jeździe w trasie dają pojedyncze stuki przy każdym ruchu kierownicą.
    Wcześniej sprawdziłem sprężyny i gumy sprężyn - są OK.
    Maglownica i drążki kierownicze - OK (skręcałem McPhersonem w lewo i prawo z odpiętym drążkiem i pare razy stuk się pojawił).
    Zamontowałem nowy łącznik stabilizatora - wiadomo OK.
    Przeguby - również OK.

    Pozostaje ten nieszczęsny amortyzator.
    BarttPSA93
    Nowicjusz
     
    Posty: 3