Nowy samochód z lpg do 65k +/-

04 Paź 2021, 08:19

Cześć,
Przymierzam się do zakupu nowego auta z fabryczną instalacją lpg. Przebieg miesięczny 1200-1500km. Na co dzień krótkie odcinki 9-10km. W weekendy dłuższe trasy.
W tej cenie zbyt dużego wyboru nie ma, ale chciałbym nowy samochód z zerowym przebiegiem na gwarancji niż używany który ma już nalatane kilkadziesiąt lub więcej.
Przyglądam się od dłuższego czasu daci duster 2. Generalnie wszystko w tym aucie mi pasuje i jestem świadom że za taką cenę jest naprawdę w porządku. Chciałbym nowy samochód, który będzie wygodny, komfortowy miał sporo miejsca i był tani w eksploatacji.
Zastanawia mnie kilka rzeczy ( Będzie mowa o Duster 2 facelifting z lpg)
1) Silnik 1.0 tce z turbiną generuje 100km - Czy to nie jest za dużo ? Dosyć mała pojemność generuje taką moc. Jest to auto nowe, nie ma za dużo recenzji. Jak myślicie jak będzie to wyglądało po przebiegach 100-150k lub więcej? Silnik wytrzyma takie przebiegi i większe przy "normalnej jeździe i warunkach "?
2)Czy te krótkie odcinki na co dzień 9-10km bardzo będą szkodzić silnikowi ? Przed odpalaniem auta i po zgaszeniu warto odczekać 20-30 sek na "luzie: i dopiero gasić silnik ?
3)Renault Polska/ASO/Gwarancja/Zakodowane Euro5
Zalecana wymiana filtrów od gazu i olej. Wiadomo te interwały są zbyt długie. Czy filtry gazu mogę normalnie zmieniać poza aso? Czy zakodowane Euro5 na to mi nie pozwoli i będą problemy ? Rozumiem że olej bez problemu zmienię poza aso a tylko te gwarancyjne np co 30k u nich ?
Tutaj źrodła
duster-lpg-vt51504.htm
dacia-duster-1-6-lpg-i-przeglady-co-30tys-km-vt102589.htm
Arek54
Nowicjusz
 
Posty: 28

04 Paź 2021, 09:13

Arek54 napisał(a):Przebieg miesięczny 1200-1500km. Na co dzień krótkie odcinki 9-10km. W weekendy dłuższe trasy.
Nie jest źle, bardzo wskazane jest przegonienie auta na dłuższym dystansie raz w tygodniu.

Arek54 napisał(a):1) Silnik 1.0 tce z turbiną generuje 100km - Czy to nie jest za dużo ? Dosyć mała pojemność generuje taką moc. Jest to auto nowe, nie ma za dużo recenzji. Jak myślicie jak będzie to wyglądało po przebiegach 100-150k lub więcej? Silnik wytrzyma takie przebiegi i większe przy "normalnej jeździe i warunkach "?
Ten silnik występował w różnych wariantach mocy nawet do 114KM w Nissanie. Generalnie jest on jeszcze dosyć krótko na rynku i ciężko coś tu powiedzieć o jego awaryjności. Trzeba mieć jednak na uwadze że jest to jednostka trzycylindrowa. Według danych producenta powinna być wytrzymała bo pomimo tego że jest w większości z aluminium to wał korbowy jest kuty i powłoki cylindrów zostały pokryte jakąś powłoką wzmacniającą (tu niestety nie wiadomo jaką). Dzisiaj taka moc przy małych silnikach jest standardem w większości takich jednostek. Plusem tej jednostki jest pośredni wtrysk paliwa dlatego też producent proponuje LPG do tego silnika. Sam silnik posiada zmienne fazy rozrządu i turbosprężarkę sterowaną zaworem elektronicznym.

To jak silnik wytrzyma przebieg 150tyś km będzie zależało głównie od dbania o wymiany oleju i ja tu bym proponował robić je maksymalnie co 15tkm. Przy tym przebiegu również wymieniałbym filtry od gazu. Niestety serwisy z tego co wiem przewidują taki przegląd co 30tkm ale chcąc zadbać najlepiej o silnik proponuję skrócić te interwały.

Zbiornik w Dusterze ma 32 litry i jest w miejscu koła zapasowego.

Arek54 napisał(a):2)Czy te krótkie odcinki na co dzień 9-10km bardzo będą szkodzić silnikowi ? Przed odpalaniem auta i po zgaszeniu warto odczekać 20-30 sek na "luzie: i dopiero gasić silnik ?
Krótkie odcinki nigdy nie są dobre dla silnika. Spalanie też będzie wyższe. Tu najlepiej zadbasz wymieniając olej z filtrami częściej min. raz w roku. Nie musisz czekać przed wyłączeniem silnika. Taka zasada jest jak jedziesz ekspresówką dosyć długo i np. na MOPie zatrzymujesz się to przed wyłączeniem warto pozwolić schłodzić się turbinie.

Arek54 napisał(a):3)Renault Polska/ASO/Gwarancja/Zakodowane Euro5
Zalecana wymiana filtrów od gazu i olej. Wiadomo te interwały są zbyt długie. Czy filtry gazu mogę normalnie zmieniać poza aso? Czy zakodowane Euro5 na to mi nie pozwoli i będą problemy ? Rozumiem że olej bez problemu zmienię poza aso a tylko te gwarancyjne np co 30k u nich ?
Olej i filtry od gazu też tylko nie wiem jak wtedy z gwarancją warto się tu dokładnie dowiedzieć.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

04 Paź 2021, 10:10

9-10 km to nie jest jakoś bardzo krótki odcinek dla silnika, spokojnie się nagrzeje. Do tego przy takim przebiegu miesięcznym to on go w weekendy wygrzeje, ja bym się kompletnie nie przejmował.

EDIT: Drugą sprawą jest jak szybko to przejdzie. Dla jednego to będą korki, a drugi zatrzyma się jeden raz na światłach i będzie jechał ze stałą prędkością.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

04 Paź 2021, 11:21

Rokiko napisał(a):Nie jest źle, bardzo wskazane jest przegonienie auta na dłuższym dystansie raz w tygodniu.

Nie zawsze będę robić w tygodniu dłuższe trasy, ale takie 30km powinno być wystarczające ?
Rokiko napisał(a):To jak silnik wytrzyma przebieg 150tyś km będzie zależało głównie od dbania o wymiany oleju i ja tu bym proponował robić je maksymalnie co 15tkm. Przy tym przebiegu również wymieniałbym filtry od gazu. Niestety serwisy z tego co wiem przewidują taki przegląd co 30tkm ale chcąc zadbać najlepiej o silnik proponuję skrócić te interwały.

Tak zapomniałem dodać, że tam są 3 cylindry stąd też moje obawy. Olej zamierzam zmieniać co 10k
Z tego co się orientuje w instalacjach gazowych są 2 filtry ? Od fazy ciekłej i lotnej ?
Jeden najlepiej wymieniać co 10k drugi co 20k. Polift chyba ma większy zbiornik na gaz. Ma również 6 bieg :)

galakty napisał(a):9-10 km to nie jest jakoś bardzo krótki odcinek dla silnika, spokojnie się nagrzeje. Do tego przy takim przebiegu miesięcznym to on go w weekendy wygrzeje, ja bym się kompletnie nie przejmował. EDIT: Drugą sprawą jest jak szybko to przejdzie. Dla jednego to będą korki, a drugi zatrzyma się jeden raz na światłach i będzie jechał ze stałą prędkością.


Zazwyczaj ta traska do pracy zajmuje mi 10min
Dopytam jak jest z tą wymianą poza aso i gwarancją.
Wracając jeszcze do tego wątku
duster-lpg-vt51504.htm
Mam się bać tego że sterownik od gazu jest zintegrowany z komputerem samochodu? Tylko aso będzie mogło go naprawiać i zmieniać system gdy coś się zepsuje ? No bo jak nikt tego nie umie odkodować to kto to naprawi w razie potrzeby prócz aso ?
Ostatnio edytowany przez Arek54, 04 Paź 2021, 11:28, edytowano w sumie 1 raz
Arek54
Nowicjusz
 
Posty: 28

04 Paź 2021, 11:28

Arek54 napisał(a):Nie zawsze będę robić w tygodniu dłuższe trasy, ale takie 30km powinno być wystarczające ?
Spokojnie powinno być ok.
Arek54 napisał(a):Olej zamierzam zmieniać co 10k
Bardzo dobre wyjście.
Arek54 napisał(a):Z tego co się orientuje w instalacjach gazowych są 2 filtry ? Od fazy ciekłej i lotnej ?
Jeden najlepiej wymieniać co 10k drugi co 20k.
Najlepiej zmieniać oba razem. Jeździełm nie jednym samochodem z LPG i widziałem jak wyglądają oba filtry po takim 10tkm przebiegu.
Arek54 napisał(a):Polift chyba ma większy zbiornik na gaz.
No właśnie chyba ma tyle co napisałem albo coś przeoczyłem :)
Arek54 napisał(a):Ma również 6 bieg
To jest na plus, szczególnie w trasie.
Arek54 napisał(a):Dopytam jak jest z tą wymianą poza aso i gwarancją.
Daj znać co się dowiesz w tej kwestii.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

04 Paź 2021, 11:38

Arek54 napisał(a):1) Silnik 1.0 tce z turbiną generuje 100km - Czy to nie jest za dużo ? Dosyć mała pojemność generuje taką moc. Jest to auto nowe, nie ma za dużo recenzji. Jak myślicie jak będzie to wyglądało po przebiegach 100-150k lub więcej? Silnik wytrzyma takie przebiegi i większe przy "normalnej jeździe i warunkach "?

Ten silnik jest ok, wydaję mi się, że większe przebiegi nie są mu straszne. W rodzinie jest taki duster i na razie przez prawie 2 lata zupełnie nic się z nim nie dzieje mimo emeryckiej jazdy, dużo krótkich dystansów itd. Jedyny minus to kultura pracy, jednak nie trzepie tyłkiem jak w starszych R3. :ok: Na pewno fabryczna instalacja gazowa to taki must have kupując dustera.

Arek54 napisał(a):Przed odpalaniem auta i po zgaszeniu warto odczekać 20-30 sek na "luzie: i dopiero gasić silnik ?

Aż tak się nie zagłębiałem w sprawy techniczne, ale wątpię, że ma oddzielny układ chłodzący turbinę po wyłączeniu silnika. Wystarczy, że parkujesz auto i to już chłodzi turbo. Chłodzenie turbo odnosi się bardziej do sytuacji kiedy zjeżdżasz z autostrady lub po dynamicznej jeździe chcesz zgasić od razu samochód.
Gość114260
 

04 Paź 2021, 11:52

Arek54 napisał(a):Tak zapomniałem dodać, że tam są 3 cylindry stąd też moje obawy.


Jedyną wadą 3 cylindrów jest praca jak młot pneumatyczny. Nie wiem jak w Dacii, ale jechałem Rapidem i buda się trzęsła gorzej niż w moim 22 letnim aucie gdzie poduszka była do wymiany :roll:
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

04 Paź 2021, 11:56

Akurat sam dźwięk r3 jest ciekawszy niż r4 w moim odczuciu. Ogólnie silnik się trzepie wizualnie jak to trzy cylindry, ale w środku nie czuć nic..
Gość114260
 

04 Paź 2021, 12:00

Super, dzięki za odpowiedzi :)
Niedługo będę w aso dopytam o resztę rzeczy i dam znać. Miłego dnia !
Arek54
Nowicjusz
 
Posty: 28

06 Paź 2021, 04:48

Rokiko napisał(a):Zbiornik w Dusterze ma 32 litry i jest w miejscu koła zapasowego.

Arek54 napisał(a):Polift chyba ma większy zbiornik na gaz.

W polifcie jest zbiornik 50l, do tego ledowe światła mijania.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3680
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna