Olej w płynie chłodniczym - Peugeot 206 1.1 2003r.

30 Paź 2022, 18:53

Witam.


Zauważyłem, że pojawił mi się olej w zbiorniczku płynu chłodniczego (oczka oleju i ciemny kolor), została wykonana próba uszczelki i wykazało, że jest ona w porządku.
Pod korkiem oleju nie ma ,, masła ,, i olej wygląda w porządku.

Czy jest możliwe aby olej dostał się przez zawór EGR?

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Morfal99
Nowicjusz
 
Posty: 11

30 Paź 2022, 20:19

Olej do płynu chłodzącego może się dostać gdy jest uszkodzona chłodnica oleju.
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 972
Zdjęcia: 87
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

30 Paź 2022, 20:37

A czy jest możliwość sprawdzenia czy właśnie ta chłodnica oleju jest uszkodzona?
Morfal99
Nowicjusz
 
Posty: 11

31 Paź 2022, 09:23

Sprawdzić można ale bez jej demontażu raczej tego nie zrobisz. Masz niewielkie ilości oleju w układzie chłodzenia więc nieszczelność może być na tyle mała że problem wyjdzie dopiero przy trochę wyższym ciśnieniu takim jak panuje np. przy około 3tyś. obrotów w silniku. Olej najczęściej przy takich małych uszkodzeniach chłodnicy najpierw pojawia się w układzie chłodzenia, a jest to spowodowane wyższym ciśnieniem wewnątrz układu smarującego.

Morfal99 napisał(a):Czy jest możliwe aby olej dostał się przez zawór EGR?
Z tego co wiem w Twoim silniku EGR nie ma chłodniczki i nie jest powiązany z układem chłodzenia więc nie ma takiej możliwości.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

31 Paź 2022, 10:34

Morfal99 napisał(a):została wykonana próba uszczelki i wykazało, że jest ona w porządku.
No tak z tym że niekoniecznie . Tam jest kanał olejowy między blokiem a głowicą . Kanał jest blisko tzw. płaszcza wodnego . Często w tych sinikach niejako puszcza uszczelnienie tego kanału i wymiana uszczelki pod głowicą jest konieczna
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4729
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

31 Paź 2022, 11:49

Jeśli będzie uszkodzona uszczelka blisko tego płaszcza wodnego to test tego nie wykaże?
Czy podczas tego testu przytrzymać silnik na tych 3 tys obrotów i zobaczyć czy wtedy kolor czynnika się zmieni?
Morfal99
Nowicjusz
 
Posty: 11

31 Paź 2022, 13:10

Morfal99 napisał(a):Jeśli będzie uszkodzona uszczelka blisko tego płaszcza wodnego to test tego nie wykaże?
Test wykaże obecność spalin w układzie chłodzenia . Jeśli jest tam olej to co chcesz testem szukać jak go tam widać ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4729
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

31 Paź 2022, 13:27

A no tak... Więc muszę sprawdzić ta chłodnice oleju a jak nie to czeka mnie ściągnięcie czapki :/
Morfal99
Nowicjusz
 
Posty: 11

31 Paź 2022, 17:01

A jak u ciebie z temperaturą?

Przyczyną popsucia się uszczelki może być nieprawidłowo działający termostat. W 206 ten element dość często się psuje , sam miałem Peugeota z identycznym silnikiem jak Twój i też miałem do wymiany.
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 972
Zdjęcia: 87
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

31 Paź 2022, 18:00

Wskazówka jest zawsze trochę poniżej 90 stopni, więc żadnych typowych oznak uszkodzonej uszczelki, nie dymi, nie traci mocy, więc stąd niepewność czy to właśnie ta uszczelka jest padnięta.
Morfal99
Nowicjusz
 
Posty: 11

31 Paź 2022, 19:17

Morfal99 napisał(a): żadnych typowych oznak uszkodzonej uszczelki, nie dymi, nie traci mocy, więc stąd niepewność czy to właśnie ta uszczelka jest padnięta.
Rozumiem Twoje niezdecydowanie . To są trudne decyzje.W większości postawienie trafnej diagnozy jest poparte doświadczeniem a i znajomością danej konstrukcji . Patrz tutaj . Uszczelka z Twojego silnika .

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Na czerwono zaznaczone ewentualne miejsca gdzie mogłyby spaliny dostawać się do układu chłodzenia . Wtedy byłyby te typowe objawy - kopcenie , ubytek płynu itp.... Test by wykazał obecność spalin itd.....itd , ale nie byłoby oleju w płynie .Ale na żółto masz zaznaczony kanał olejowy i ewentualną drogę oleju do płynu chłodzącego . Czasami w okolicy tego kanału jest widoczny wyciek oleju na zewnątrz. Tam gdzie strzałki na czerwono nie musi być przedmuchów a kanał olejowy będzie puszczał. Ot taka filozofia .
Ostatnio edytowany przez bonifacy, 31 Paź 2022, 19:47, edytowano w sumie 1 raz
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4729
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

31 Paź 2022, 19:44

Nie da się ukryć, że chodzi tutaj też o czas naprawy i kasę, koszt samej uszczelki to max 100 zł lecz mieć wszystko rozebrane i nie wymienić reszty podzespołów to byłby grzech no i też planowanie głowicy. Więc uzbiera się kwota a auto warte max 3 tysiące.

Lecz muszę to sprawdzić i naprawić, no chyba, że okaże się że głowica pęknięta...
Dzięki za wskazówki i wszystko sprawdzę i dam oczywiście znać jak ktoś w przyszłości będzie miał podobny problem.
Morfal99
Nowicjusz
 
Posty: 11

31 Paź 2022, 19:55

Powiem tak . Z tym olejem w układzie chłodzenia nie ma co zwlekać . Wszystkie tam węże nie są odporne na olej . Rozwleką się , spuchną .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4729
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

31 Paź 2022, 20:07

Auto dużo nie jeździ ale też nie chce z tym zwlekać żeby wszystkich węży nie wymieniać.
Morfal99
Nowicjusz
 
Posty: 11

01 Lis 2022, 08:07

Najlepiej udaj się od razu do warsztatu. Zwlekanie z usterką może powodować że pojawią się kolejne a co za tym idzie koszty
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 972
Zdjęcia: 87
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001