Opel 4x4 - inteligentne układy napędu na wszystkie koła

Opel 4x4 - inteligentne układy napędu na wszystkie koła

17 Gru 2013, 12:19

Czas zapakować narty do samochodu i ruszać na stok, a na zaśnieżonych i oblodzonych drogach napęd na wszystkie koła bardzo się przyda. Zresztą przydaje się on nie tylko zimą, ponieważ inteligentny układ napędowy tego typu może zagwarantować wyższy poziom bezpieczeństwa i umożliwić bardziej dynamiczną jazdę przez cały rok, bez kompromisów w zakresie codziennej funkcjonalności samochodu. Najlepszymi tego przykładami są inteligentne napędy na wszystkie koła w modelach Opla: Insignia Country Tourer, Insignia OPC i Mokka. Są one technicznym ukoronowaniem ponad 100 lat rozwijania systemów napędu na wszystkie koła w branży motoryzacyjnej. Systemy tego typu stosowane w samochodach marki Opel są obecnie tak wyrafinowane, że potrafią rozpoznawać zmieniające się warunki jeszcze przed wystąpieniem krytycznej sytuacji na drodze i odpowiednio adaptować swoje działanie.

Image

Rozwój skomplikowanych, powiązanych z innymi systemami pojazdu, układów napędowych we współczesnych samochodach Opla nadąża za tempem zmian w erze cyfrowej informacji. Na przykład jeszcze 22 lata temu debiutujący wówczas na rynku Opel Frontera - model wyznaczający trendy w segmencie pojazdów sportowo-użytkowych i jeden z najlepiej sprzedających się samochodów terenowych w Europie - był wyposażony w klasyczny dołączany mechanicznie napęd na wszystkie koła. Dziś w młodszym o dwie generacje Oplu Mokka rozdzielaniem siły napędowej w zależności od potrzeb steruje elektronika. Nie inaczej jest oczywiście w Insigniach 4x4 z wersją Country Tourer na czele. Elektroniczne rozdzielanie mocy kierowanej na poszczególne osie okazało się optymalnym rozwiązaniem. Dzięki temu inteligentna technologia napędu na wszystkie koła Opla może płynnie współpracować z takimi systemami, jak ABS i ESP.

Przewaga sterowania rozprowadzaniem mocy w zależności od potrzeb nad czysto mechanicznymi układami, które i dziś można spotkać w niektórych modelach, jest ogromna. Typowe wady prostych napędów na wszystkie koła - takie jak hałaśliwa praca zespołu napędowego, znacznie wyższe zużycie paliwa oraz obniżenie komfortu jazdy wskutek silniejszych wibracji - zostały niemal całkowicie wyeliminowane w inteligentnych systemach napędu 4x4 stosowanych we współczesnych modelach Opla. Systemy Opla reagują w ciągu milisekund, precyzyjnie rozdzielając moc w zależności od zmieniających się warunków jazdy. Jest to ich bezapelacyjna przewaga nad innymi systemami dołączanego napędu na wszystkie koła, opartymi wyłącznie na mechanicznym sterowaniu rozdzielaniem mocy w przypadku wystąpienia poślizgu koła. W takich systemach dołączanie napędu drugiej osi następuje z zauważalnym opóźnieniem, co ma negatywny wpływ na dynamikę i komfort jazdy.

POLECAMY Opel Mokka LPG - zasięg na jednym tankowaniu nawet do 900km

W Oplach system napędu na wszystkie koła jest wyposażony w elektroniczne sprzęgło wielotarczowe zamontowane w obudowie mechanizmu różnicowego tylnej osi. Tarcze sprzęgła obracają się w kąpieli olejowej, a czas reakcji modułu sterującego płynną regulacją siły blokującej jest liczony w milisekundach. Takie rozwiązanie umożliwiło inżynierom Opla swobodne dostosowanie strategii sterowania mechanizmem pod kątem optymalnej charakterystyki napędu na wszystkie koła do wymagań różnych modeli, nawet jeżeli zastosowano w nich podobne podzespoły mechaniczne.

Oprócz technicznych podobieństw elektronicznie sterowanego sprzęgła wielotarczowego napędy na wszystkie koła w modelach Mokka, Insignia Country Tourer i Insignia OPC łączą także wspólne rozwiązania w zakresie komunikacji z innymi podzespołami pojazdu poprzez magistralę CAN. Poszczególne moduły sterujące nieustannie wymieniają się danymi z wielu czujników. System napędu na wszystkie koła w Oplu korzysta z tych samych czujników dynamiki jazdy, które dostarczają informacji systemom ABS i ESP. W strategii sterowania napędem na wszystkie koła uwzględniane są dane o przyspieszeniu bocznym i wzdłużnym, kącie obrotu kierownicy i prędkości obrotowej kół. System rejestruje także inne warunki jazdy. Sieć połączeń z innymi podzespołami i płynne sterowanie rozdzielaniem mocy, odbywającym się praktycznie bez zwłoki, sprawiają, że system napędu na wszystkie koła Opla może zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom. Na przykład reaguje on natychmiast na obroty kierownicą i stopień wykorzystania dostępnej mocy silnika ustalany na podstawie danych z czujnika otwarcia przepustnicy, nie dopuszczając do poślizgu kół lub utraty stabilności przez pojazd. W uproszczeniu - inteligentny system napędu na wszystkie koła Opla można porównać do działającego w odwróconym trybie ESP: elektroniczny program stabilizujący interweniuje poprzez układ hamulcowy w krytycznych sytuacjach, pomagając utrzymać tor jazdy samochodu, natomiast elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła zapewnia "prewencyjną" stabilizację pojazdu, jeszcze zanim dojdzie to krytycznej sytuacji.

Różnice pomiędzy systemami napędu na wszystkie koła w Oplu Mokka, Insignii Country Tourer i Insignii OPC wynikają z różnych celów zgodnych ze specyficznymi wymaganiami stawianymi poszczególnym modelom:
- Napęd na wszystkie koła w Oplu Insignia Country Tourer i OPC
- Napęd na wszystkie koła w Oplu Mokka

źródło: Opel
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 5790
Zdjęcia: 3343
Rejestracja: 19 Maj 2006, 22:41
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy od: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

Re: Opel 4x4 - inteligentne układy napędu na wszystkie koła

28 Gru 2013, 22:15

Haldex najnowszej generacji. W sumie można powiedzieć wreszcie, gdy największy konkurent (VW) stosuje to od jakiegoś czasu. Więcej. Skoda już to oferuje jakiś czas.
Gufi
Aktywny
 
Posty: 290
Rejestracja: 03 Lut 2009, 00:46
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    MITSUBISHI Concept GR-HEV pickup z napędem hybrydowym MITSUBISHI Concept GR-HEV pickup z napędem hybrydowym
    Od początku prac badawczo-rozwojowych nad elektrycznymi rozwiązaniami transportowymi w 1966 roku działania firmy Mitsubishi Motors Corporation wynikały z przekonania, że pojazdy z napędem elektrycznym powinny z czasem stanowić ...
    Hennessey Venom GT - najszybszy samochód świata Hennessey Venom GT - najszybszy samochód świata
    Najszybszy samochód świata Hennessey Venom GT osiągnął prędkość 435.31 km/h (270.49 mil/godzinę) 14 lutego tym samym ustanawiając światowy rekord prędkości dla 2-miejscowego samochodu sportowego. Test podczas którego ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • audi a8 d2
      Alfa Romeo Stelvio
      Helikopter - loty wycieczkowe
      Ładowanie samochodu - Seat Altea XL Electric Ecomotive