Inteligentne ładowanie a napięcie ładowania.

06 Lip 2020, 12:08

Witam, posiadam samochód marki VW z systemem Start-stop. Zastosowany akumulator to Centra AGM.

Auto posiada tzw. Inteligentne ładowanie ( czujnik na klemie minusowej). Podczas jazdy napięcie ładowania spada nawet do 12.3V.

Po odłączeniu czujnika na klemie minusowej w ciepłe dni ładowanie wącha się od 13.2 do 13.5v. Im chłodniej na dworze tym napięcie ładowania rośnie. Przy 0 stopniach jest to około 14.4v.

Czy w lato jeżdżąc z odłączonym czujnikiem i napięciem ładowania koło 13.2 - 13.5V akumulator będzie w stanie się prawidłowo naładować?

Czy może podłączyć ten czujnik i zostawić całą sprawę elektronice samochodu?

Pozdrawiam
Andrzej09303
Nowicjusz
 
Posty: 26

06 Lip 2020, 12:43

Andrzej09303 napisał(a):Auto posiada tzw. Inteligentne ładowanie ( czujnik na klemie minusowej). Podczas jazdy napięcie ładowania spada nawet do 12.3V.
Ale tylko na zaciskach akumulatora? Napięcie w samochodzie masz stałe. Być może to jest napięcie podtrzymujące już naładowany akumulator do pełna.

Andrzej09303 napisał(a):Po odłączeniu czujnika na klemie minusowej w ciepłe dni ładowanie wącha się od 13.2 do 13.5v. Im chłodniej na dworze tym napięcie ładowania rośnie. Przy 0 stopniach jest to około 14.4v.
Przy 0 stopniach będzie około 14,1V oczywiście im niższa temperatura tym napięcie ładowania będzie wyższe. Tak prawidłowo powinno być przy ładowaniu takiego akumulatora. Przy temperaturze 35 stopni będzie około 13,38V.

Andrzej09303 napisał(a):Czy w lato jeżdżąc z odłączonym czujnikiem i napięciem ładowania koło 13.2 - 13.5V akumulator będzie w stanie się prawidłowo naładować?
Czemu odłączasz ten czujnik on ma za zadanie właśnie utrzymać akumulator najdłużej w dobrej kondycji.

Andrzej09303 napisał(a):Czy może podłączyć ten czujnik i zostawić całą sprawę elektronice samochodu?
Ja bym go podłączył i zostawił ładowanie elektronice.

Czy miałeś jakieś problemy z akumulatorem i dlatego odłączyłeś ten czujnik?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34

06 Lip 2020, 12:53

Głównie chodzi oto że ten bus lata trasy międzynarodowe. Na postoju nie raz używa się laptopa itp po paru godzinach napięcie spadnie do powiedzmy 12.2 na postoju i chciałbym go podładować. Odpalam silnik a system widocznie uważa że ma wystarczająco dużo prądu na rozruch i dalej V na zaciskach to około 12.5v mimo pracującego silnika czyli go nie doładowuje. Problem pojawi się wtedy gdy w takiej sytuacji będę chciał włączyć webasto na całą noc, a ten mimo że jest rozładowany powiedzmy w 1/4 nie chce się doładować przed pójściem spać.
Andrzej09303
Nowicjusz
 
Posty: 26

07 Lip 2020, 08:49

Dziś po nocy aku miał 12.1V odpaliłem żeby podładować a jedyne na co go stać z tym podłączonym czujnikiem to :

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Jak uważacie czy jeżdżąc latem z napięciem ładowania około 13.4-13.5v będzie wstanie akumulator naładować się do pełna?
Andrzej09303
Nowicjusz
 
Posty: 26

07 Lip 2020, 09:18

Odłączając czujnik naładowania aku, możesz go uszkodzić - przeładujesz go. Dlatego jest właśnie ten czujnik - on decyduje o prądzie ładowania i o tym, czy system start stop ma być włączony czy nie - jeżeli czujnik stwierdzi, że aku potrzebuje doładowania, system wyłącza start stop. System ten pilnuje tego, żeby aku nie został rozładowany oraz żeby nie był niepotrzebnie ładowany. Wspomagają go czujniki m.in. temp. samego aku, alternatora, silnika czy nawet paliwa. Mało tego - jak aku uszkodzisz i będzie trzeba go wymienić, to nie jest to takie proste jak myślisz - niezbędne jest podłączenie się pod komputer. Akumulatorów AGM lub EFB z systemem inteligentnego ładowania nie wolno odłączać od instalacji - wówczas również jest niezbędne podłączenie pod komputer celem wprowadzenia do niego stosownych informacji.
W niektórych samochodach ( nie wiem czy w twoim również ) oprócz podstawowego aku jest jeszcze akumulator energii - są to dwa kondensatory o pojemności kilkuset faradów. Ułatwiają one pierwszy rozruch silnika, a czasem pierwszy w systemie start stop. Wszystko zależy od tego, w jakiej kondycji jest aku główny.
Aku AGM czy EFB nie jest zwykłym aku. Jego obsługa wymaga już dość sporej wiedzy, a domorosły użytkownik nie powinien grzebać niestety przy systemach start stop, bo może się to źle skończyć. W najmniej złym wariancie trzeba będzie wymienić aku, a do tego jak wspomniałem jest potrzeba podłączenia się pod komputer, co już jest dużym utrudnieniem, bo wiąże się z posiadaniem odpowiedniej wiedzy - samo posiadanie komputera jest niestety niewystarczające.
Jedyne co możesz zrobić, to zaopatrzyć się w seperator akumulatora albo modułu regulującego.
Żeby nie przepisywać niepotrzebnie tekstów z netu poczytaj o tym tu https://techtron.pl/blog/ladowanie-akum ... mochodzie/
A z odłączaniem czujnika nie kombinuj. Być może, że jak odłączałeś ten czujnik od aku, to już zaszła potrzeba podłączenia się pod komputer celem sprawdzenia algorytmów.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

07 Lip 2020, 09:25

Dzięki za odpowiedź. Akurat auto do komputera jest podłączane tylko w ASO więc nie jest to problem.

Z drugiej strony jeździłem też Renault które też miało AGM i identycznie działający start stop i sterowanie ładowaniem.

Tam po odłączeniu tego czujnika jednak napięcie niezależnie od temperatury było około 14V

Najlepsze jest to że gdy otrzymaliśmy 2 takie nowe Renault ja odłączyłem czujnik, a kolega nie. Auta były podobnie eksploatowane jeśli chodzi o przebieg czy o używanie elektryki na postoju po roku jego akumulator był do wymiany mój natomiast był jak nowy.
Andrzej09303
Nowicjusz
 
Posty: 26

07 Lip 2020, 09:27

Andrzej09303 napisał(a):Najlepsze jest to że gdy otrzymaliśmy 2 takie nowe Renault ja odłączyłem czujnik, a kolega nie. Auta były podobnie eksploatowane jeśli chodzi o przebieg czy o używanie elektryki na postoju po roku jego akumulator był do wymiany mój natomiast był jak nowy.

Więc jak tak było, to wychodzi na to, że możesz spokojnie ten czujnik odłączyć.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

07 Lip 2020, 09:31

Tylko że tam jednak napięcie było cały czas około 14V a tutaj w ciepłe dni zazwyczaj jest 13.4V - 13.6V to chyba trochę za mało.

Dodam taka ciekawostkę że gdy ładowanie wynosi 12.3 jak na zdjęciu a zapale światła mijania ( FULL LED) to napięcie jest utrzymywane na poziomie 13.2V
Andrzej09303
Nowicjusz
 
Posty: 26

12 Lut 2022, 12:31

Jestem w identycznej sytuacji, metoda prób i błędów odkryłem że, stojac na postoju wystarczy włączyć światła awaryjne .. wtedy jest zawsze ładowanie ok 14v, na parkingu wygląda śmiesznie ale działa:) na postoju w busie również webasto i inne pożeracze prądu
Timo86
Obserwowany
 
Posty: 1