Coraz śmielej do seryjnych modeli samochodów przedostają się rozwiązania, zwalniające kierowców z części ich dotychczasowych obowiązków. Klasyfikacje stopni jazdy autonomicznej umożliwia pięciostopniowa skala, zaczynająca się od prostych rozwiązań wspierających pojedyncze czynności, a kończąca się na ostatecznym celu: w pełni bezobsługowym prowadzeniu.
Choć jazda autonomiczna wydaje się abstrakcyjną wizją dalekiej przyszłości, w rzeczywistości dzieli nas od niej stosunkowo niewiele. Dowodem na to są systemy, które są już dostępne w seryjnych samochodach i tych, których debiut został zapowiedziany na najbliższe lata. Co kryją poszczególne poziomy jazdy autonomicznej?
Poziom 1 - realizowany jest przez systemy, które automatyzują określony element prowadzenia. Systemy te nie wymieniają się danymi pomiędzy sobą i odpowiadają na przykład za utrzymywanie jednej prędkości (tempomat), utrzymywanie odpowiedniej odległości od innych użytkowników ruchu, wspomaganie hamowania w awaryjnej sytuacji. Przy pierwszym poziomie autonomizacji jazdy, kierowca jest zobowiązany trzymać cały czas ręce na kierownicy i obserwować ruch na drodze.
Poziom 2 - odpowiada jeździe półautonomicznej. Na tym poziomie pojazdy mogą autonomicznie jechać prosto, pozostawać na pasie i kontrolować odległość od pojazdów z przodu we wstępnie określonych sytuacjach – na przykład na autostradzie. W przypadku korków na drodze pojazd może autonomicznie przejąć prowadzenie, kierowanie i hamowanie.
Poziom 3 - określa moment, w którym pokładowe systemy są już w stanie przejąć wszelkie funkcje prowadzenia pojazdu, ale tylko w określonych przypadkach. To już de facto jazda półautonomiczna, ale kierowca przez cały czas musi pozostawać na posterunku i być gotowym na przejęcie prowadzenia, bo w każdej chwili może go o to "poprosić" samochód.
Poziom 4 - to już jazda w pełni autonomiczna. Przez większość czasu pojazd może poruszać się autonomicznie i będzie radził sobie nawet ze skomplikowanymi sytuacjami na drogach krajowych i w ruchu miejskim. Kierowca podczas podróży może zająć się innymi rzeczami i nie musi stale obserwować otaczającego go ruchu na drodze. Co ważne, na poziomie czwartym pojazdy będą komunikować się między sobą i informować się wzajemnie na przykład o zmianie pasa ruchu.
Poziom 5 - charakteryzować się będzie pełną autonomicznością samochodu w każdych warunkach. W tej sytuacji przebywający w pojeździe nie będą musieli wykonywać żadnych zadań związanych z prowadzeniem samochodu.
Darmowe ogłoszenia motoryzacyjne - Twoje auto w kilku krokach Rynek motoryzacyjny nieustannie się zmienia, a potrzeby kupujących i sprzedających są coraz bardziej zróżnicowane. W świecie, gdzie liczy się szybkość, przejrzystość i wygoda, darmowe ogłoszenia motoryzacyjne stanowią ...
Koniec z oszustwami podczas sprzedaży samochodów Każdy przed zakupem auta będzie mógł sprawdzić jego historię, m.in. daty rejestracji oraz informację o tym, czy nie jest kradzione - przewiduje projekt noweli Prawa o ruchu drogowym, którym we wtorek ma zająć się rząd. Przyjęty ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.