Pięciostopniowa skala autonomicznej jazdy

Pięciostopniowa skala autonomicznej jazdy

19 Cze 2018, 13:12

Coraz śmielej do seryjnych modeli samochodów przedostają się rozwiązania, zwalniające kierowców z części ich dotychczasowych obowiązków. Klasyfikacje stopni jazdy autonomicznej umożliwia pięciostopniowa skala, zaczynająca się od prostych rozwiązań wspierających pojedyncze czynności, a kończąca się na ostatecznym celu: w pełni bezobsługowym prowadzeniu.

Choć jazda autonomiczna wydaje się abstrakcyjną wizją dalekiej przyszłości, w rzeczywistości dzieli nas od niej stosunkowo niewiele. Dowodem na to są systemy, które są już dostępne w seryjnych samochodach i tych, których debiut został zapowiedziany na najbliższe lata.
Image Co kryją poszczególne poziomy jazdy autonomicznej?

Poziom 1 - realizowany jest przez systemy, które automatyzują określony element prowadzenia. Systemy te nie wymieniają się danymi pomiędzy sobą i odpowiadają na przykład za utrzymywanie jednej prędkości (tempomat), utrzymywanie odpowiedniej odległości od innych użytkowników ruchu, wspomaganie hamowania w awaryjnej sytuacji. Przy pierwszym poziomie autonomizacji jazdy, kierowca jest zobowiązany trzymać cały czas ręce na kierownicy i obserwować ruch na drodze.

Poziom 2 - odpowiada jeździe półautonomicznej. Na tym poziomie pojazdy mogą autonomicznie jechać prosto, pozostawać na pasie i kontrolować odległość od pojazdów z przodu we wstępnie określonych sytuacjach – na przykład na autostradzie. W przypadku korków na drodze pojazd może autonomicznie przejąć prowadzenie, kierowanie i hamowanie.

Poziom 3 - określa moment, w którym pokładowe systemy są już w stanie przejąć wszelkie funkcje prowadzenia pojazdu, ale tylko w określonych przypadkach. To już de facto jazda półautonomiczna, ale kierowca przez cały czas musi pozostawać na posterunku i być gotowym na przejęcie prowadzenia, bo w każdej chwili może go o to "poprosić" samochód.

Poziom 4 - to już jazda w pełni autonomiczna. Przez większość czasu pojazd może poruszać się autonomicznie i będzie radził sobie nawet ze skomplikowanymi sytuacjami na drogach krajowych i w ruchu miejskim. Kierowca podczas podróży może zająć się innymi rzeczami i nie musi stale obserwować otaczającego go ruchu na drodze. Co ważne, na poziomie czwartym pojazdy będą komunikować się między sobą i informować się wzajemnie na przykład o zmianie pasa ruchu.

Poziom 5 - charakteryzować się będzie pełną autonomicznością samochodu w każdych warunkach. W tej sytuacji przebywający w pojeździe nie będą musieli wykonywać żadnych zadań związanych z prowadzeniem samochodu.

źródło: Redakcja, Skoda, Lexus, VGP
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2678
Zdjęcia: 9693
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jazda pod prąd! Jak reagować na takie zachowanie? Jazda pod prąd! Jak reagować na takie zachowanie?
    Choć jazda pod prąd nie należy do najczęstszych przyczyn wypadków, to jej skutki bywają bardzo poważne, ponieważ może ona prowadzić do zderzenia czołowego. Czasem jazda niezgodnie z kierunkiem ruchu bywa efektem nieuwagi, ...
    Nightvision - technologie high-tech w nowym Touaregu Nightvision - technologie high-tech w nowym Touaregu
    Nowy Touareg jest oferowany z licznymi innowacyjnymi urządzeniami, których zadaniem jest pomoc kierowcy w niebezpiecznych sytuacjach. Jako pierwszy model Volkswagena nowy Touareg został wyposażony m.in. w system "Nightvision", ...

  •  
    • Range Rover V8 Classic
      Volkswagen Westfalia
      IMG 2061
      BMW E30, drift