Pierwsze auto do 10-20-30 tys. - pogubiłem się przez opinie znajomych

02 Maj 2023, 08:19

Cześć,

Noszę się z zamiarem zakupu pierwszego auta - jeździłem tylko pożyczonymi kompaktami miejskimi 15-20 letnimi w benzynie. Potrzebuję auta głównie na dojazdy do pracy (przez duże miasto, 5-10-15 km, zależnie gdzie ją podejmę) i czasem (ok. 1 raz w miesiącu) na trasę 100-200 km, sporadycznie dłuższą. Z założenia auto na 1-2, max 3 lata do tzw. nauki i zabawy, a później do wymiany na coś lepszego jak już ogarnę czego mi właściwie trzeba.

Wypytywałem po znajomych czym się zainteresować itd., ale zdania są bardzo podzielone. Głównie rozbija się to wszystko o budżet (zakładałem ok. 10 tys. z możliwością rozszerzenia do 12 tys. na dobry egzemplarz albo 15 tys. na coś półkę wyżej jeśli to duży przeskok, teraz po radach wszelkich ekspertów nie wiem czy nie rozszerzyć do np. 15-20-30 tys.) i tzw. kwestię skarbonkową (czy starsze auto faktycznie wygeneruje dużo większe koszty serwisów itp.):
1. Jedni radzą trzymać się 10-12 tys. za gruzika (np. Seat Leon 1, Renault Clio 3, Toyota Corolla E12 itp.) i mówią, że są egzemplarze w dobrym stanie, a naprawy tanie i wgl auta mało awaryjne, więc się nie przejmować i jeździć.
2. Inni z kolei radzą dołożyć i dać z 12-15, max 20 tys. za Alfę Romeo 159 - rzekomo mało awaryjna, mocna fura. Ładna jest, to fakt. Ale z tą awaryjnością to słyszałem równie dużo dobrego i złego.
3. Najstarsi spośród ekspertów opowiadają jak to ktoś kupił auto za 10 tys. i w rok dołożył drugie tyle. I zalecają celować w auto jak najnowsze (ja myślę, że próg 20-30 tys. w moim przypadku). Ale nic konkretnego nie doradzają, może Honda Civic z rocznika ok. 2009-11.

Co uważacie? Zwłaszcza w kwestii skarbonkowej, bo nie czuję jakiejś wielkiej różnicy czy kupię auto za 10 czy 20 tys., z tym że ani nie chcę wykładać na pierwszego gruzika na 1-2 lata za dużo kasy, ani nie chcę później dokładać fury siana rok w rok na naprawy.
Cebuller
Nowicjusz
 
Posty: 20

02 Maj 2023, 08:32

Cebuller napisał(a):Inni z kolei radzą dołożyć i dać z 12-15, max 20 tys. za Alfę Romeo 159 - rzekomo mało awaryjna, mocna fura.

Chyba za coś Cię nie lubią że na taką minę Cię chcą wsadzić.

Cebuller napisał(a):Najstarsi spośród ekspertów opowiadają jak to ktoś kupił auto za 10 tys. i w rok dołożył drugie tyle.

A co to jest 10k przy chrupersie i dzisiejszych cenach gratów z robocizną ?

Ogólnie wszystko zależy jak podejdziesz do tematu.

Za 10k możesz mieć Yarisa 1 fl w max opcji a możesz mieć corolle e12 trupa. Tym pierwszym przejeździsz bezawaryjnie wszystkie wymienione przez Ciebie typy a w e12 trupa włożysz 5k i będzie psioczenie jak to stare auta są złe
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10350
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

02 Maj 2023, 08:42

No właśnie praktycznie o wszystkim co polecają czytam jakieś żale i opowieści o topieniu kasy u mechanika.

Uściślając - podchodzę do tematu na zasadzie optymalizacji stosunku koszt utrzymania / koszt zakupu. Ja bym chciał auto, które nie będzie wymagało dużo nakładów u mechanika. Swoją drogą dobrze, żeby mi się wizualnie podobało (kwestia subiektywna) i nie paliło jak smok, ale to drugie w starszych autach akurat ciężkie kryterium. Co byś polecił w mojej sytuacji? Możesz radośnie rzucić ileś tam modeli, popatrzę sobie. Ogółem z racji słabej wiedzy i na razie ograniczonej wyobraźni (brak doświadczenia) pogubiłem się w mnogości możliwości.
Cebuller
Nowicjusz
 
Posty: 20

03 Maj 2023, 09:10

Jako że w pl nie mieszkam to w cenach za bardzo nie siedzę ale podam Ci listę jaka ja bym był w stanie rozważać
Focus mk2, 1.6d benzyna 2.0 spoko. (1.6 1.8 technicznie też spoko ale spalanie wzgledem osiągów wychodzi słabo )
Volvo s40 2 gen 1.6 diesel benzyna 2.0 (te same silniki co ford)
Jaguar x-type po 2008r 2.0d
Honda Civic UFO 1.4 Benzyna
Vag czyli seat, vw, skoda tylko 1.9 tdi jest warty rozważenia.
Fiat Grande Punto 1.3 cdti 75km
Opel Corsa D 1.3 TDCI
Peugeot 207 1.6 109koni
Jako faworyt na pierwsze auto daje fiestę mk6 1.3 benzyna, auto totalnie bezproblemowe, z rozrządem na łańcuchu BEZOBSLUGOWY, spalanie bardzo niskie, bez wsciekania się będziesz mieścił się w 5 litrach. Części śmiesznie tanie.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16195
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

03 Maj 2023, 21:46

jeżdżę e12 od 5 lat i nie było żądnych poważnych napraw. Oleju nie bierze w ogóle.
MrXXX
Nowicjusz
 
Posty: 46
Miejscowość: Rzeszów
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Toyota Corolla E12
Silnik: 1.6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

04 Maj 2023, 06:01

Kup sobie coś tańszego (powiedzmy, że za te max 15k), względnie małego, prostego mechanicznie żeby większość "usterek" dało się wyłapać podczas oględzin a ewentualne wymiany były tańsze. Przywalisz w coś czy przytrzesz to nie będzie bardzo szkoda. Rozglądałbym się pewnie za segmentem b, grande punto, fiesta, corsa, ibiza, polo, pewnie fabia. Auta tej wielkości będą najmłodsze i z najmniejszymi przebiegami
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2429
Przebieg/rok: >50tys. km

05 Maj 2023, 09:24

Polecam VW Polo z okolic 2014r.
KacperT4
Początkujący
 
Posty: 73

05 Maj 2023, 12:54

@Kao
Fajne propozycje, przejrzę sobie dokładne info nt. tych aut. UFO na pewno bliżej 25-30 tys. za sensowny egzemplarz jest i być może dostanę po rodzinie tzw. egzemplarz kościółkowy z 70 tys. przebiegu, ale to marna szansa w tym roku.
A propos twojej propozycji z VAG - czemu akurat 1.9 TDI? Jak czytam o niektórych autach to te silniki awaryjnością niestety odstraszają i ponoć lepiej brać którąś pancerną benzynkę. Ale nie napisałeś konkretnie modeli, więc może bredzę.

@francc
Spoko propozycje, Grande Punto słyszałem, że dość bezawaryjne. Co sądzisz o Seatcie Leonie 1?

@KacperT4
Jak polecasz w tym wątku auto, które od 25-30 tys. się zaczyna sensowny egzemplarz, to prosiłbym o jakieś uzasadnienie takiego wydatku.

I ogólnie myślę, że za jakiś czas założę nowy temat jak się lepiej zorientuję i zrewiduję swoje potrzeby. Mam spore parcie na automatyczną klimę, a to trochę patowa sytuacja w segmencie 10-15 tys., bo albo akurat ktoś ma taki bogaty egzemplarz Grande Punto, Leona 1 czy coś, albo trzeba brać coś z wyższej półki (a to oznacza siłą rzeczy gorszy stan auta). A może taka klima w automacie to tylko fanaberia waszym zdaniem? Dla mnie super bajer i bardzo sobie chwalę względem manualnej.
Cebuller
Nowicjusz
 
Posty: 20

05 Maj 2023, 13:07

Cebuller napisał(a):A może taka klima w automacie to tylko fanaberia waszym zdaniem? Dla mnie super bajer i bardzo sobie chwalę względem manualnej.


Automat to zaleta wiadomo, ale po pierwsze manualna to nie jest tragedia i da się z tym żyć, a po drugie niektóre modele mają awaryjną automatyczną klimę i naprawa nie jest tania. Także kwestia $$$ co przy pierwszym aucie ma chyba znaczenie.

UFO z 1.4 dla mnie bez sensu, mulaste i sztywne (Focus z 1.6 wypada lepiej), jak już to brać 1.8.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

05 Maj 2023, 14:14

Cebuller napisał(a):@Kao
Fajne propozycje, przejrzę sobie dokładne info nt. tych aut. UFO na pewno bliżej 25-30 tys.
nie no beż przesady, da się napewno taniej wyrwać, sam tu na forum sprzedałem taką za ok 20.
galakty napisał(a):UFO z 1.4 dla mnie bez sensu, mulaste i sztywne (Focus z 1.6 wypada lepiej), jak już to brać 1.8.
musiałbyś pojeździć jednym i drugim, 1.8 też jest mulasty na niskich obrotach a swoje pali a 1.4 za to jest super ekonomiczny, sztywny fakt jest.

Czemu 1.9 tdi? Ekonomia te silniki to pancernosc i Ci co twierdzą inaczej mają przebiegi grubo 500+
1.6 pancernym nazwać nie można, jest poprostu dobry ale jak doliczysz koszta paliwa które spalasz i przy okazji oleju (tak ten silnik połyka olej). Więc przeliczając to wychodzi tdi dużo taniej , ok są tam rzeczy jak egr, sprzęgło ale do vw takie elementy nie są drogie.

Jakbyś zdecydował się na kupno w tym wyższym budżecie to zapomniałem jeszcze o fiacie Tipo,
1.4 Benzyna, młody rocznik na starym konstrukcyjnie silniku, bardzo mało pali z rozrządem na łańcuchu, w cenie tych 25k można dorwać fajny rocznik podejrzewam.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16195
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

05 Maj 2023, 14:49

Cebuller napisał(a):Co sądzisz o Seatcie Leonie 1?


Stary rep. Ceny nieadekwatne do tego co auto oferuje - jest na nie duży popyt wśród sebiksów. Jeśli zadbany to mechanicznie jest ok. Popatrz sobie na seata toledo, odpowiednik leona w sedanie. Mniej popularny, na pewno łatwiej trafić coś trzymającego się kupy
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2429
Przebieg/rok: >50tys. km

05 Maj 2023, 16:56

@francc
Toledo fajny, ale słyszałem, że o wiele bardziej awaryjny niż Leon, mimo że to sedani bliźniak.

@Kao
Tipo do 25 tys. są dosłownie pojedyncze egzemplarze bezwypadkowe. Wszystkie mają klimę w manulu, a za tyle kasy to już nie odpuszczę automata.
Cebuller
Nowicjusz
 
Posty: 20

05 Maj 2023, 18:25

Kao napisał(a):1.6 pancernym nazwać nie można, jest poprostu dobry ale jak doliczysz koszta paliwa które spalasz i przy okazji oleju (tak ten silnik połyka olej). Więc przeliczając to wychodzi tdi dużo taniej , ok są tam rzeczy jak egr, sprzęgło ale do vw takie elementy nie są drogie.

Jak auto ma po 200tys na każde koło to każdy silnik będzie polykal olej, do 300-400tys praktycznie nie biorą nic, paliwożerne to fakt.
A pod kątem kosztów utrzymania to sama turbina + sprzęgło wyjdzie więcej niż cały osprzęt w 1.6 na przestrzeni nastu lat
Ja do 220tys z silnikowych rzeczy wymieniłem tylko termostat, kable zapłonowe, uszczelki kolektora I sprzęgło, całkiem dobry wynik jak na 99% jazdy po mieście. Jakbym podliczył koszty w normalnym serwisie to myślę max 1500zl

franccc napisał(a):Stary rep. Ceny nieadekwatne do tego co auto oferuje - jest na nie duży popyt wśród sebiksów.

Leon popularny wśród sebiksow? Proszę Cie :p to nie BMW czy Audi :)
Obserwuje wiele grup Seatów i nie ma tam wiochy takiej jak w grupach Audi/Bmw
Raziel11
Stały forumowicz
 
Posty: 1452
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Wałbrzych
Prawo jazdy: 21 03 2016
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Seat Leon 1P / Cupra R
Silnik: 1.6 MPI / 2.0 TSI
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

05 Maj 2023, 20:33

Ale turbo czy sprzęgła też nie robisz co roku, i szansa że akurat na Ciebie trafi egr, turbo, 2mas jest bardzo mała. Bena też nie jest święta, też ma elementy które często są winne złej pracy silnika a są dość drogie, sonda lambda, przepustnica, nawet katalizator bo po 1 to dobry kąsek dla zlodzieji bo jest drogi a po 2 też zdarzają się wypały gdy silnik nie pracuje jak należy lub mamy gaz a temat olewany.
Miałem diesli sporo, kilka tdi, ba, teraz mam 2 szt. tdi na aucie zastępczym z przebiegami ok 300k, na przestrzeni lat w octavi i golfie egr stwazaly fochy ale to klik klik kompem i po robocie, już wiecej nie zapuka :wink:
Na tyle tdi co miałem nigdy nie trafiłem na 2mas czy turbo.
Są zwolennicy diesla i są zwolennicy benzyny mi diesel od vw nigdy kuku nie zrobił więc narzekać nie mam na co, z beną jest też różnie, nawet na forum jest mój temat o clio z którym 3 mechaników i potem ja się poddało i finalnie auto wylądowało na złomie.
Temat taki ze można gadać i gadać i udowadniać sobie rację a i tak do porozumienia byśmy nie doszli. :wink:
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16195
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

06 Maj 2023, 05:16

Cebuller napisał(a):@francc
Toledo fajny, ale słyszałem, że o wiele bardziej awaryjny niż Leon, mimo że to sedani bliźniak.


Tak, tak. Od inaczej wygiętej blachy w miejscu bagażnika silnik się bardziej psuje :mrgreen:
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2429
Przebieg/rok: >50tys. km