Plan czynności obsługowych Opel Astra H

29 Sty 2018, 11:48

Posiadam od niedawna Opla Astrę H kombi, 1.9 CDTI, 120KM, 2005r., przebieg 230 000km. Jeżdżę generalnie w cyklu mieszanym, jednak z przewagą jazdy w trasie. Jeżdżę spokojnie, bez gwałtownego ruszania, hamowania, staram się jeździć kulturalnie. Rocznie robię ok. 25-30tys. km. Mam pytanie odnośnie czynności obsługowych, czyli co ile km wymieniać poszczególne rzeczy:

1) filtr oleju
2) filtr paliwa
3) filtr powietrza
4) filtr kabinowy
5) olej silnikowy
6) klocki hamulcowe przód
7) klocki hamulcowe tył
8) tarcze hamulcowe przód
9) tarcze hamulcowe tył
10) rozrząd

Jeśli są jeszcze jakieś rzeczy, których nie wymieniłam, a które należy cyklicznie wymieniać to bardzo uprzejmie proszę o sugestie. Nie mam większego rozeznania w samochodach, a jednak chcąc jeździć to trzeba troszkę o to autko zadbać, by służyło jak najdłużej. Bardzo dziękuję za wszelkie rady.
Ola121090
Nowicjusz
 
Posty: 24
Miejscowość: Śrem/Zbrudzewo
Prawo jazdy: 18 12 2008
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Opel Astra H kombi
Silnik: 1.9 CDTI 120KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

29 Sty 2018, 14:17

Ola121090 napisał(a):1) filtr oleju
2) filtr paliwa
3) filtr powietrza
4) filtr kabinowy
5) olej silnikowy
6) klocki hamulcowe przód
7) klocki hamulcowe tył
8 ) tarcze hamulcowe przód
9) tarcze hamulcowe tył
10) rozrząd

Punkty 1, 3 i 5 czyli olej silnikowy wymieniasz razem z filtrem oleju i powietrza najlepiej co 12-15tyś. przy twoich przebiegach na pewno nie więcej.
Punkt 2 czyli filtr paliwa na pewno nie rzadziej niż co druga wymianę oleju.
Punkt 4 filtr kabinowy najlepiej wymienić przed zimą. warto zajrzeć do niego też na wiosnę i sprawdzić jak wygląda jak będzie sporo brudu to warto go wtedy też zmienić.
Punkty 6, 7, 8 9 Tu w zależności od zużycia wymienia się parami czyli zawsze na jednej osi. Jak klocki słabe i już się kończą to warto sprawdzić tarcze jaka mają grubość i czy nie mają sporego rantu. Dobrze jest sprawdzić ich grubość.
Punkt 10 rozrząd wymieniasz moim zdaniem przy przebiegu nie większym niż 90tyś. km choć z tego co pamiętam w instrukcji było co 120tyś. km lub co 5 lat. Warto sprawdzić w jakim jest stanie przy twoim przebiegu powinien już być dwa razy wymieniony. Z rozrządem wymieniasz pompę wody.

Ola121090 napisał(a):Jeśli są jeszcze jakieś rzeczy, których nie wymieniłam, a które należy cyklicznie wymieniać to bardzo uprzejmie proszę o sugestie. Nie mam większego rozeznania w samochodach, a jednak chcąc jeździć to trzeba troszkę o to autko zadbać, by służyło jak najdłużej.
Sama jazda, pamiętaj żeby nie cisnąć mocno na niskich obrotach bo w ten sposób załatwisz szybko dwumasę, a po dłuższej trasie warto przed wyłączeniem auta chwilę ostudzić turbinę np. jak lecisz autostradą i zjeżdżasz na parking to pozwól chwilę popracować silnikowi na wolnych obrotach lub pomału przemieszczając się na parkingu znajdź miejsce :)
Co tam jeszcze hm... silnika nie rozgrzanego nie ciśniemy mocno pozwól mu niech złapie odpowiednią temperaturę. Paliwo tankuj na sprawdzonych stacjach, a do baku co jakiś czas warto wlać sprawdzony dodatek uszlachetniający lub czyszczący układ wtryskowy. Olej też warto wybierać sprawdzonych producentów np. Motul, Valvoline, oryginalny oplowski dobierając go odpowiednio do Twojego silnika.

Zajrzyj również do instrukcji bo pewnie taką dostałaś przy kupnie. Tam jest też sporo rzeczy wyjaśnionych i opisanych.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

29 Sty 2018, 18:01

Ogromnie dziekuje za tak rzeczowe odpowiedzi. A co do cisniecia na niskich obrotach to tyczy sie to biegow od 4 w gore? Bo 1,5tys na 3 to co innego niż 1,5tys na 4.
A jak sie ma sprawa z swiecami zarowymi? Co ile wymieniac?
Ola121090
Nowicjusz
 
Posty: 24
Miejscowość: Śrem/Zbrudzewo
Prawo jazdy: 18 12 2008
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Opel Astra H kombi
Silnik: 1.9 CDTI 120KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

29 Sty 2018, 21:07

Ola121090 napisał(a):A co do cisniecia na niskich obrotach to tyczy sie to biegow od 4 w gore? Bo 1,5tys na 3 to co innego niż 1,5tys na 4.
Generalnie tak ale jak chcesz przyspieszać dynamicznie i nie przeciążać układu przeniesienia napędu to staraj się mieć min. 2tyś. obr. Przy takiej prędkości obrotowej masz dostępny też już maksymalny moment obrotowy. Jak jedziesz normalnie to oczywiście można zmieniać biegi i utrzymywać niższe prędkości obrotowe.

Ola121090 napisał(a):A jak sie ma sprawa z swiecami zarowymi? Co ile wymieniac?
Generalnie te świece powinno się wymieniać co około 100tyś. km ale w praktyce potrafią wytrzymywać nawet i dłuższe przebiegi. Warto oddając samochód do mechanika poprosić o ich sprawdzenie czy wszystkie są ok, a jak masz gdzieś historię serwisową to możesz zerknąć kiedy były wymieniane. Koszt 4 świec to od 100 do 200zł. Tu jednak trzeba pamiętać że są one bardzo cienkie i łatwo je urwać ze względu na małą średnicę nawet przy dokręcaniu dlatego dobrze mieć klucz dynamometryczny i dokręcać z odpowiednia siłą oraz gniazda i gwint przesmarować pastą ceramiczną przeznaczoną do tego żeby w przyszłości uniknąć problemu z odkręceniem :) ale to już teoria nie dla Ciebie tylko dla mechanika który będzie to robił :ok:
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

29 Sty 2018, 22:37

Ola121090 napisał(a):Posiadam od niedawna Opla Astrę H kombi, 1.9 CDTI, 120KM, 2005r
Masz tam już filtr cząstek stałych , tzw DPF ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4730
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

29 Sty 2018, 22:40

Tak, mam.
Ola121090
Nowicjusz
 
Posty: 24
Miejscowość: Śrem/Zbrudzewo
Prawo jazdy: 18 12 2008
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Opel Astra H kombi
Silnik: 1.9 CDTI 120KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

29 Sty 2018, 22:45

Sprawny ? Zawór EGR w tych motorach mówi często pa...pa , kolektor ssący się syfi nagarem
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4730
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

29 Sty 2018, 22:47

Tak, sprawny. Co ok. 600-700km filtr sie zalacza by sie oczyscic. Zawor EGR z informacji jakie mam byl regularnie czyszczony.
Ola121090
Nowicjusz
 
Posty: 24
Miejscowość: Śrem/Zbrudzewo
Prawo jazdy: 18 12 2008
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Opel Astra H kombi
Silnik: 1.9 CDTI 120KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005