Po co taki wysoki indeks prędkości?

01 Lip 2023, 23:19

witam. mam problem z indeksem predkosci i nosnosci zalecany przez producenta to 94W, czy moge zamiast niego zastosować 97V wzmacniane (XL) ??, nie wiem czemu producent sugeruje indeks W (270 km/h) skoro samochod osiaga predkosc max 220 km/h. Dodatkowo producent w instrukcji napisał ze do wersji z mocniejszym silnikiem ktory osiaga 250km/h (po zdjeciu limitu predkosci pewnie i wiecej) zaleca opone o indeksie ZR na feldze 18" a przecież ZR to indeks opony do 240km/h, wiec dlaczego dla mojej wersji silnikowej ktora osiaga 220km/h mam miec indeks W (270km/h)???, kompletnie tego nie rozumiem, to jest totalnie sprzeczne
newnewnew
Nowicjusz
 
Posty: 12

02 Lip 2023, 10:02

Indeks prędkości wpływa znacząco na zachowanie opon na drodze zarówno przy wyższej jak i niższej prędkości dlatego tu nie chodzi tylko od maksymalną prędkość ale i o te mniejsze z którymi najczęściej poruszasz się w trasie.

Niestety w przypadku opon letnich nie jest dozwolone użytkowanie opon z niższym indeksem, niż homologowany do danego pojazdu. Nieprzestrzeganie tego przepisu może mieć wiele przykrych konsekwencji.

newnewnew napisał(a):Dodatkowo producent w instrukcji napisał ze do wersji z mocniejszym silnikiem ktory osiaga 250km/h (po zdjeciu limitu predkosci pewnie i wiecej) zaleca opone o indeksie ZR na feldze 18" a przecież ZR to indeks opony do 240km/h, wiec dlaczego dla mojej wersji silnikowej ktora osiaga 220km/h mam miec indeks W (270km/h)???, kompletnie tego nie rozumiem, to jest totalnie sprzeczne
Nie do końca, trzeba tu zrozumieć pewne oznaczenia i osiągi samochodu. Prędkość maksymalna nie musi tu być jedynym wyznacznikiem takiego doboru opon. Na to może mieć też rozmiar, osiągi czyli przyspieszenie, napęd np. 4x4 i inne czynniki.

Mając na oponach indeksy "ZR" (240km/h) lub "VR" (210km/h) to one oznaczają nam maksymalną prędkość opony którą możemy osiągnąć z jej maksymalnym pełnym obciążeniem (czyli np. jedziesz na wakacje w pełni załadowanym samochodem) dalsze oznaczenie np. tak jak w twoim przypadku dalej oznacza prędkość maksymalną 270km/h.

Producent zawsze dobiera tak opony żeby zapewniały margines bezpieczeństwa.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

02 Lip 2023, 11:42

rozumiem, kolo homologowane to 235/45/17 94W (przod) oraz 255/40/17 94W (tył) i to sa oznaczenia dla opon letnich, dla opon zimowych w instrukcji nie ma wzmianki o tylnej osi czyli 255/40/17, jest tylko o przodzie 235/45/17 94Q, o calorocznych tez nie ma wzmianki, jesli mialbym kupic caloroczne to czym sie mam kierowac indeksem zimowym czy letnim?
ciezko dostac caloroczne w takim rozmiarze z indeksem W, sa albo ZR albo V
newnewnew
Nowicjusz
 
Posty: 12

02 Lip 2023, 11:53

na lato jeszcze kupie nawet z indeksem Y, ale co z zima? zimowe 255/40/17 maja maksymalnie indeks V, sa tylko jedne najtansze chinskie ktore maja indeks W, ale wolalbym ich nie brac
newnewnew
Nowicjusz
 
Posty: 12

02 Lip 2023, 12:03

No właśnie problem jest jak chcesz kupić takie opony całoroczne tym bardziej jak są one w takich sporych rozmiarach. Tu z nich rezygnujesz na rzecz dwóch kompletów lato i zima lub całoroczne dobierasz tak żeby były możliwie najlepiej zbliżone do wartości które podął producent i tyle nic tu innego nie wymyślisz.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

02 Lip 2023, 15:18

caloroczne załoze na przod z indeksem Y i nosnoscia 97 to i tak powyzej tego co przewidzial producent auta, na tył bede musial zmieniac lato/zima bo nie ma calorocznych w rozmiarze 255/40/17 zreszta zimowek tez za bardzo niema, sa moze 3 opony (toyo,hankook i jeszcze cos tam), za to jest pelna oferta semi slick ktore mnie nie interesuja, na zime do tyłu musze wybrac indeks V bo niestety niema opon z wiekszym, nosnosc natomiast sie zgadza.

Czyli podsumowując konfiguracja bedzie musiala byc taka ze z przodu wielosezon a z tyłu lato/zima w zaleznosci od pory roku i wtedy indeksy sie zgadzaja, nierozumiem tylko czemu robia tak malo opon w rozmiarze 255/40/17
Pozdrawiam
newnewnew
Nowicjusz
 
Posty: 12

02 Lip 2023, 19:41

Rokiko napisał(a):No właśnie problem jest jak chcesz kupić takie opony całoroczne

Nie ma żadnego problemu z indeksami prędkości dla wielosezonowych.
Wg prawa, to są opony zimowe i indeksy też obowiązują zimowe.
Trzeba tylko pamiętać o umieszczeniu w widocznym miejscu odpowiedniej informacji.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3680
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

03 Lip 2023, 08:32

yeti65 napisał(a):Nie ma żadnego problemu z indeksami prędkości dla wielosezonowych.
Wg prawa, to są opony zimowe i indeksy też obowiązują zimowe.
Ok, ale zobacz że jest bardzo ograniczony wybór przy tak znacznych rozmiarach opon przy standardowych nie ma tego problemu.
newnewnew napisał(a):nierozumiem tylko czemu robia tak malo opon w rozmiarze 255/40/17
Są opony w rozmiarach bardziej i mniej popularnych i jak widać ten Twój rozmiar pewnie zalicza się do tego drugiego grona.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

03 Lip 2023, 19:58

Rokiko napisał(a):Ok, ale zobacz że jest bardzo ograniczony wybór przy tak znacznych rozmiarach opon przy standardowych nie ma tego problemu.

Prawo popytu i podaży :mrgreen:
To są opony do mocnych aut, a właściciele mocnych aut wolą widocznie letnie i zimowe.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3680
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

08 Lip 2023, 13:17

Dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam
newnewnew
Nowicjusz
 
Posty: 12

14 Sie 2023, 17:51

Rokkio

podasz mi podstawe prawna do Twojego 02 Lip 2023, 11:02 ?

To, ze producent zastosowal sobie jakas tam zakladke nie znaczy, ze zrobil to prawnie, nawet jezeli m na to homologacje. Masz w Karcie pojaudu czy DR wpisana predkosc tego / danego pojazdu ?

Do wartosci o ktorych piszesz w swoim drugim poscie, to producent moze sobie zrobic wieksza zakladke w przypadku Indexu obciazenia danej opony ktora wynika z sumy Calkowitej Dopuszczalnej Masy.

Konia z rzedem temu kto znajdzie opony zimowe z indexem W :mrgreen:

No czyba, ze W bedzei w nawiasach ( W ) :mrgreen:

Prawda jest taka, ze jezeli pojazd kolegi rozwija predkosc 220 km/h to wystarcza opony VR. Oczywiscie wyzszy index obciazenia nie zaszkodzi.

I kto powiedzial, ze nie wolno zalozyc letnich SR'ow jezeli w polu widzenia mamy naklejke 160 czy 180 ?

pozdro

:wink:

.
AndySL
Początkujący
 
Posty: 152
Zdjęcia: 3
Paliwo: Inne