REKLAMA
Witam, z wykształcenia jestem inżynierem, magistrem zakresu Techniki mechaniki samochodowej oraz projektowaniu pojazdów mechanicznych. W swoim poście chciałbym napisać coś istotnego a zarazem szczerego co tyczy się Polskiej motoryzacji a może polskiej tendęcji do motoryzacji.
Mianowicie kończąc szereg szkół , studiów. Osiągając dość wysokie wykształcenie w tej dziedzinie mogę śmiało powiedzieć , ocenić jak wygląda Motoryzacji u nas. Odpowiadając na masę pytań który każdy z was sobie może kiedyś zadawał czemu Polska nie robił lub nie robiła by doskonałych aut, (Przecież jesteśmy bystrzejszym narodem od Włochów czy Francuzów , pomijając już w tej kwesti Amerykanów. Są "ungolungami" sam o tym wiem bo przekonałem się o tym na własnej skórze ). Otóż Polska motoryzacja budowała się od roku 1918r kiedy to powstały w Warszawie CWS Centralne Warsztaty Samochodowe była to świetna alternatywa dla dobrze rozwijających się w owych czasach prężnie miedzy wojennej Polski. Wyprodukowano aż lub tylko 800 sztuk samochodów CWS T-1. Konstrukcję wymyślił wybitny i ceniony Polski Inż. Tadeusz Tański.
Konstrukcja samochodu opartego na ramie podłużnicowej była bardzo prosta. Nadwozie było drewniano-stalowe, w wersjach czterodrzwiowych sześciomiejscowe. Niezwykłą i niespotykaną (aż do dzisiaj) cechą pojazdu było to, że cały samochód można było rozkręcić, a następnie ponownie złożyć za pomocą jednego klucza szczękowego. Wszystkie śruby i nakrętki miały jednakowy rozmiar M10. Dotyczyło to również silnika a jedynym wyjątkiem były świece zapłonowe mające gwint M18. Było to bardzo ważne, gdyż w Polsce międzywojennej brakowało narzędzi, niewiele też było dobrze wyposażonych warsztatów. Dodatkowo rozrząd jak i skrzynia biegów składały się z zestawu takich samych kół zębatych. Z tych powodów samochód uważany jest za arcydzieło inżynierii i niezwykłe (do dziś niepowtórzone) osiągnięcie konstruktorskie. Zawieszenie przednie jak i tylne opierało się na resorach piórowych wyposażonych w amortyzatory cierne. Napęd przekazywany był za pośrednictwem suchego jednotarczowego sprzęgła do skrzyni biegów blokowanej za pośrednictwem zamka Yale przed kradzieżą. Układ hamulcowy działał na cztery koła wyposażone w hamulce bębnowe o dużej średnicy. Produkcję zakończono. Zakończenie produkcji zostało wymuszone przez podpisanie przez polski rząd w 1932 r. umowy licencyjnej z włoską firmą Fiat na produkcję samochodu Fiat 508 pod nazwą Polski Fiat 508 Balilla III Junak, który miał być (i był) produkowany w Państwowych Zakładach Inżynierii (PZInż.), czyli dawnych CWS. Umowa ta wymagała zaprzestania produkcji samochodów konkurencyjnych wobec modelu licencyjnego. Czemu ? nie wiadomo, przeciez auto był fenomenem i mogło sprawnie poruszać się po drogach i być poprawnie eksplatowane.
Do napędu CWS T-1 zastosowano silnik spalinowy, benzynowy, górnozaworowy czterocylindrowy konstrukcji inż. Tańskiego. Pierwszy prototyp był gotowy do testów w 1923 r. Zarówno głowica silnika jak i kadłub ze skrzynią korbową odlane były ze stopu aluminium (choć inne źródła podają, że głowica była żeliwna). Wał korbowy ułożyskowany został na trzech łożyskach głównych. Skok tłoka o wartości 120 mm oraz cylindry pracujące w mokrych tulejach cylindrowych o średnicy 90 mm dawały pojemność 2.984 litra. Silnik uzyskiwał moc w zależności od wersji od 45 KM przy 2500 obr/min do 61 KM przy 3200 obr/min.
W 1929 r. inż Tański opracował kolejne dwa silniki. Pierwszym z nich był T-8 o ośmiu cylindrach (stąd oznaczenie T-8) i pojemności skokowej 3,0 l. Drugi, czterocylindrowy (stąd oznaczenie T-4) był w rzeczywistości jego połową i miał pojemność 1,5 litra. Oba silniki wykorzystywały te same części. Wał w T-4 oparto na trzech łożyskach kulkowych, w T-8 były dwa takie wały. Zastosowano głowice typu Ricardo co dało stopień sprężania wynoszący 5:1.
Następstwem "larytasu" auta była Syren Sport.
Na początku lat 60. XX wieku grupa inżynierów FSO stworzyła Syrenę Sport. Konstrukcja samochodu opracowana przez Cezarego Nawrota była całkowitą nowością, z nadwoziem wykonanym z laminatu opartym na nośnej płycie podłogowej. Podczas budowy korzystano z podzespołów Syreny. Wykorzystano z niej przednie zawieszenie, układ kierowniczy, napęd i zawieszenie silnika. Powiększono rozstaw kół. Cezary Nawrot wykonał rysunki 2 sportowych siedzeń. Pod płaską i aerodynamiczną maską nie mieścił się seryjny silnik (był to celowy zabieg projektanta by do nowego auta nie montować starych silników lecz opracować nowe), w prototypie zastosowano silnik typu boxer skonstruowany przez Władysława Skoczyńskiego na bazie silnika samochodu Panhard Dyna z wykorzystaniem cylindrów Junaka. Silnik ten miał 750 cm³ pojemności i osiągał moc 25 KM przy 5000 obr/min. W hamowni silnik przeszedł wszystkie próby. 1 maja 1960 zostało wystawione na widok publiczny. Wybudowano jeden egzemplarz Syreny Sport (w kolorze czerwonym). W Europie Zachodniej Syrena Sport uzyskała miano najpiękniejszego auta zza żelaznej kurtyny.
Mimo iż projekt cieszył się sporym zainteresowaniem, spotkał się z niechęcią władz komunistycznych, które uznały go za pomysł bardzo ekstrawagancki. Prototyp Syreny Sport stał w magazynach Ośrodka Badawczo - Rozwojowego w Falenicy do lat siedemdziesiątych XX wieku. Następnie wydano decyzję by go zniszczyć. Pracownicy starali się za wszelką cenę uratować unikalny prototyp, lecz specjalna komisja pilnowała, żeby całe nadwozie doszczętnie rozbić. W kwietniu 2007 roku magazyn Classicauto opublikował notkę o rzekomym odnalezieniu Syreny Sport, która to stała w jednym z wiejskich garażów. Informacja ta wywołała duże ożywienie na forach internetowych, tym bardziej, że do artykułu dołączone było zdjęcie pojazdu stojącego w zarośniętym garażu. Jednak w majowym numerze tego samego magazynu pojawiło się wyjaśnienie, że był to jedynie primaaprilisowy żart ze strony wydawcy, a opublikowane zdjęcie to fotomontaż.
Póżniej Beskid z bielsko białej dał sobie rade ale nasz rząd nie dał za to rady..
"Beskid 106 – polski samochód osobowy, zaprojektowany na początku lat 80. w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych – BOSMAL w Bielsku-Białej. Jednobryłowe nadwozie było na tamte czasy nowatorskim dziełem polskiej myśli technicznej.
W 1981 zespół projektantów pod kierownictwem inż. Wiesława Wiatraka rozpoczął prace nad Beskidem 106. W 1982 gotowe już były plany konstrukcyjne i rozpoczęto budowę pierwszego prototypu, który zaprezentowano wiosną 1983. Karoseria odznaczała się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,29 – powodowało to, że Beskid zużywał 3,9 litra na 100 km przy prędkości 90 km/h.
Z przyczyn ekonomiczno-politycznych nigdy nie rozpoczęto seryjnej produkcji. Powstało 7 prototypów tego samochodu. Władze nakazały zniszczenie wszystkich prototypów, jednak inżynierowie nie wykonali polecenia, dzięki czemu Beskida można dziś oglądać w Muzeum Techniki w Fabryce Norblina w Warszawie i w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie oraz na Politechnice Opolskiej.
Ciekawostki
* Nowatorskie nadwozie zostało opatentowane. Później nie było pieniędzy na przedłużenie patentu. Wykorzystała to firma Renault, która skonstruowała model Twingo, jednak z wprowadzeniem na rynek czekała na wygaśnięcie polskiego patentu
* Przy opracowywaniu wnętrza brano pod uwagę badania antropometryczne jako podstawę do badań ergonomicznych wnętrza pojazdu, co pozwoliło na uzyskanie przestrzeni porównywalnej do Poloneza."
WARS"82-86
FSO Wars – samochód opracowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych w latach 1982-1986 jako następca dla Poloneza. Auto miało nowoczesny wygląd i miałoby duże szanse na produkcję. Kłopoty finansowe wytwórni sprawiły, że auto pozostało jedynie w fazie testów. Konstrukcja nawiązywała do Volkswagena Golfa II i Opla Kadetta, a silnik był trochę bardziej nowoczesny od zachodnich konkurentów. Jednostkami napędowymi były silniki o pojemnościach 1,1 l i 1,3. Miał nowoczesne wnętrze i karoserię. Wykonano trzy prototypy. Jeden (1,1) był prawdopodobnie przeznaczony do testów eksploatacyjnych, drugi (czerwony, 1,3) był modelem pokazowym. O losach trzeciego modelu niewiele wiadomo poza tym, że był niebieski.
Angielski dziennikarz uznał go za potężnego rywala VW i Opla w artykule "Poles go to war" ("Polacy idą na wojnę"). Pierwszy prototyp Warsa był najlepiej i najsolidniej wykonanym autem w historii FSO.
Polska motoryzacja miewała tez takie auta jak warszawa , syrena i inne wymysły naszych ambitnych projektantów był też wszędzie znany Żuk Blaszak nie dość że Żuk kojarzy mi się z czymś co toczy cały czas "g...o" to jeszcze nadodatek blaszak coś co napewno będzie rdzewiało albo już rdzewieje sama nazwa odstraszała, na zachodzie z nieco nawet bardziej gustowniejszymi nazwami były produkowane auta.
Teraz widząc praktycznie idealną kopię Lambo Reventon zrobioną przez Polską firmę Veno Automotive S.A z silnikiem od corvety nie wiem co mam mówić najlepiej chyba nic, chciałbym powiedzieć albo się lepiej zapytać czy nie stać was było na własny pomysł i konstrukcję auta własny design według którego posługiwali się od lat inni Polscy Konstruktorzy. Nie brakuje ich w śród nas może brakuje ich w ojczyźnie bo wyjechali zagranice aby tam poszukać własną idee i sposobu życia lub pieniędzy. Nie brakuje w Kraju głupich ludzi którzy mogli by zbudować taki sam koncern co Audi lub BMW tylko brakuje finansów i idei lub chęci na zorganizowanie czegoś w tym rodzaju. Są wybitni projektanci oto linki do artykułów o tych ludziach :
http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35055,2340865.html
http://www.3dcad.pl/artykuly/wiecej/38/ ... mnosci.htm
http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosc ... to,1237461
[link do trojmiasto.pl wygasł]
Obyście wy w przyszłości zbudowali motoryzacyjna Polskę , żebyśmy mogli pochwalić sie czym czego inni nie mają, nie Polonezem , Maluchem czy Żukiem i zgapionom marką z Włoch które mogą nas posądzić o Plagiat. Takie rzeczy to robią Chiny ale nie my Polacy. Jesteśmy cenionymi fachowcami , rzemieślnikami na zachodzie . niemcy , norwedzy , anglicy nas cenią nasza fachową robotę , pomysłowość i zaradność . Tylko nie umiemy zrobić głupiego solidnego własnego auta. Szkoda może tak już musi być , pisze ten post bo nie che mi się już siedzieć na obczyźnie, przeszło już 20 lat projektuje i buduje auta tylko z żalem że nie "Made in Poland"
Bibliografia:
www.wikipedia.pl hasło :CWS , CWS T-1, Wars, Syrena.