Voyager - boczne drzwi elektryczne ciężko odsuwają się ręcznie

24 Maj 2020, 14:54

Wszyscy pewnie który mają Voyagera RG IV generacji z elektrycznymi drzwiami doświadczyli z nimi pewnych problemów. Jednym z nich jest właśnie odsuwanie ich przy którym trzeba używać bardzo dużo siły.

Elektrycznie chodzą ok, zamykają się i odsuwają bez problemów ale jak już chcemy je otworzyć lub zamknąć manualnie używając ręki to okazuje się że ich przesunięcie nie jest takie proste i czasem ciężko to zrobić nawet jedną ręką.

Na początku wyjaśnię dlaczego tak jest i jak możemy sprawdzić w czym jest problem. W samych drzwiach mamy silnik który je napędza i jest on połączony za pomocą sprzęgiełka i linki z zębatką która porusza się pod listwą progową po specjalnych zębach. Tak wygląda mechanizm napędu. Najczęściej w 99% ciężko przesuwających się drzwi jest problem ze sprzęgiełkiem przy silniku drzwi które skleja się za pomocą smaru i przy odsuwaniu drzwi ręcznie dodatkowo napędzamy silnik który stawia nam spory opór przez to drzwi ciężko się odsuwają. Sprzegiełko jest pod silniczkiem przez co smar po jakimś czasie nawet w niewielkiej ilości dostanie się do niego i zacznie nam się ona sklejać. Rozwiązaniem jest tu rozebranie go dokładne wyczyszczenie (odtłuszczenie) ze smaru który pojawia się na nim w postaci lekko oleistej.
Voyager - boczne drzwi elektryczne ciężko odsuwają się ręcznie Ok, wiemy co jest najczęstszym problemem ale jak sprawdzić bez rozbierania całego boczka czy to faktycznie to? Najprościej odłączyć napęd od silniczka, można to zrobić odkręcając osłonę zębatki przy listwie. mamy tam dwie śrubki krzyżakowe. Dalej zdejmujemy zębatkę lub odpinamy linkę od silnika. Z odpięciem linki może być problem więc szybciej wyjdzie pewnie zdjęcie zebatki która jest zabezpieczona pierścieniem segera. Jak już to zrobimy i drzwi będą nam się lekko otwierały i zamykały oznacza to że problemem jest sprzegiełko i musimy dostać się do silnika.

Jak dostać się do silnika napędu drzwi?
Musimy zdjąć boczek. Jest on na zatrzaskach i dobrze jest tu mieć jaką łyżkę do tapicerki w celu podważenia kołków w odpowiednich miejscach. jest ich dosyć sporo i głośno strzelają przy podważaniu ale na szczęście są wytrzymałe i nie powinny pękać. Tu warto zwrócić uwagę że w drzwiach za kierowcą jest popielniczka i tam po jej wyjęciu jest jedna śrubka. Drugie drzwi nie mają żadnej śrubki. Zdejmując boczek pamiętajmy o guziku od zamykani drzwi żeby go nie urwać lub nie pogiąć drutu na którym siedzi dlatego po odpięciu zatrzasków podnosimy boczek do góry żeby wysunąć ten przycisk.

Jak już zdejmiemy boczek musimy podwinąć od dołu czarną grubą folię na tyle żeby dostać się do silnika. Jest on zamocowany za pomocą czterech śrub na klucz 10mm. Po ich odkręceniu odpinamy wtyczkę przy nim i lekko wyciągamy go z drzwi. Odpinamy zawleczkę linki i uwalniamy od niej silnik. To tyle jeżeli chodzi o wyjęcie silnika z drzwi.

Jak naprawić sprzęgiełko i gdzie ono jest?
Teraz dobrze sobie przygotować jakiś karton lub stół na którym rozkręcimy napęd silnika. Mamy w nim cztery śruby torx. Odkręcamy je i od góry zdejmujemy osłonę czarną z elektromagnesem wcześniej odpinając kostkę dwupinową. Dalej zdejmujemy kolejną aluminiową osłonę ze sprzęgiełkiem i wewnętrzna zębatką. To ten element nas interesuje. Teraz musimy zdjąć od środka zabezpieczający zębatkę pierścień segera i wysunąć trzpień ze sprzęgiełkiem. jak już to zrobimy zauważymy że na trzpieniu mamy taka filcową uszczelkę którą należy dobrze umyć bo ona zabezpiecza nam sprzęgło przez smarem który dostaje się poprzez trzpień. Ja umyłem ją w benzynie ekstrakcyjnej i wyglądało jak nowe. Dalej zdejmujemy taki metalowy pierścień to on własnie mam się skleja i dokładnie go czyścimy i odtłuszczamy. Stronę którą pracuje można lekko zmatowić żeby nie była tak gładka zapobiegnie to ponownemu szybkiemu sklejaniu (choć raczej nie da się tego uniknąć i za jakiś czas pewnie problem wróci z racji tego że sprzęgło jest pod silnikiem) ale na przynajmniej rok powinien być spokój :) Jak już wszystko dokładnie tu wyczyścimy to składamy w odwrotnej kolejności. Zobaczcie po założeniu sprzęgiełka czy ośka lekko się kręci. Ja u siebie przed wyczyszczeniem go nie mogłem przekręcić ośką palcami tak ciężko chodziła, a po wyczyszczeniu było bardzo lekko praktycznie bez oporów :ok:
Voyager - boczne drzwi elektryczne ciężko odsuwają się ręcznie Po podłączeniu silnika w drzwiach warto sprawdzić czy drzwi chodzą lekko. U mnie była kolosalna różnica. Przy zamykaniu praktycznie same dojeżdżały do końca po zwolnieniu blokady na równym terenie :naughty: Otworzyć można je jednym palcem odsuwając za klamkę.

Ile czasu mi to zajęło?
Robiłem to pierwszy raz i z wymontowaniem środkowych foteli odkurzeniem wnętrza pod nimi zmieściłem się w trochę ponad godzinie. Więcej czasu spędziłem przy pierwszym silniczku bo nie do końca wiedziałem co należy tam zrobić :) Myślę że każdy sobie z tym poradzi :ok:

Potrzebne narzędzia:
- Klucz 10mm
- Klucz torx (T15 lub T20 nie pamiętam dokładnie)
- Łapka do ściągania tapicerki (coś co pomoże w jej odpięciu może być listwa do mieszania farby)
- Benzyna ekstrakcyjna
- Papier ścierny (używałem 600 ale może być grubszy np 400)
- Śrubokręt krzyżakowy
- Ręcznik papierowy

Jest szansa, że w innych samochodach jest podobne rozwiązanie więc może się okazać że procedura naprawy będzie podobna :ok:
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4826
Zdjęcia: 11311
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 23tys. km
Auto: Toyota Yaris, Grand Voyager
Silnik: 1.3 VVTi, 3.3 V6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

25 Maj 2020, 10:30

Czytałem kiedyś o tym i okazywało się że problem wracał po jakimś czasie. Szkoda że nie zrobiłeś zdjęcia z rozebranym silniczkiem i tam gdzie widać sprzęgiełko. Z twojego opisu wychodzi że smar przedostaje się do tego sprzegiełka bo jest poniżej silnika i przez to w postaci oleistej ono skleja się bo są dwie spore gładkie płaszczyzny. Przy otwieraniu jak ciężko chodzi sprzęgło nie zostaje rozłączone i próbuje kręcić silnikem a to wiadomo dodatkowy opór. Ciekawe czy tam na elektromagnes podczas manualnego otwierania nie powinno być podane napięcie tak żeby odepchnął on tą tarczę sprzęgiełka przy otwieraniu i zamykaniu elektrycznym powinien ją przyciągać.
Rokiko
Zaawansowany
 
Posty: 603
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dacia Duster Motrio Cup mistrzowskim pucharem
    Pomimo trudnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19, firma Renault Polska postanowiła kontynuować puchar Dacii Duster, podtrzymując swoje motorsportowe tradycje. Trzy lata doświadczeń pokazały, że projekt markowego pucharu ...
    Policja w Londynie stawia na samochody zasilane wodorem
    Historia walki londyńczyków ze smogiem i zanieczyszczeniami powietrza sięga lat 50. ubiegłego wieku. Zaczęło się od ustawy o czystym powietrzu, a w latach 90. zakazano w mieście palić węglem. Dzisiaj poczyniono kolejny ...

  •  
    • Warto przeczytać