Pomoc przy wyjaśnieniu zalecanych norm olejów.

08 Wrz 2018, 13:06

Cześć,

Od razu uprzedzam, że temat nie do końca sugeruje o co tak na prawdę mi chodzi, a chodzi o...

Mam Corsę C z silnikiem Z12XE, którą kupiłem niecały rok temu. Zbliża się termin wymiany oleju, więc zacząłem poszukiwania odpowiedniego "kandydata". Chcę nalać wysokiej jakości oleju syntetycznego (teraz śmiga na bodajże pół-syntetyku Elfa 10W40), więc wybrałem się na stronę motula (słyszałem dużo pochlebnych opinii). Ten swoim systemem doboru olejów zaproponował mi m.in. 8100 X-Cess 5W40. Zabrałem się więc do sprawdzania norm i tutaj pojawiła się pewna nieścisłość...

Otóż (sprawdzając z instrukcją obsługi) norma SAE się zgadza, norma ACEA też się zgadza, ale norma GM już niekoniecznie. Motul spełnia klasę jakości GM LL-B-025, którą Opel zaleca do swoich silników Diesla, zaś do benzyny jest to LL-A-025, której ten olej nie posiada.

W instrukcji jest niby napisane, że "fabrycznie napełniany jest klasą LL-A-025 (SAE 5W30) lub LL-B-025 (SAE 5W40)".

I teraz pytanie - czy ten będzie dobry dla mojego silnika, czy lepiej rozejrzeć się za czymś, co tę normę dla benzyny będzie spełniać (mam na oku Valvo SynPower 5W30)? Oczywiście zamierzam zrobić dwukrotną płukankę przed przejściem na olej docelowy.


Z góry Dzięki za pomoc.
Taoros
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 13
Prawo jazdy: 20 05 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Opel Corsa C
Silnik: 1.2 ECOTEC 75KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

08 Wrz 2018, 18:04

LL-A-025 top olej zatwierdzony przez GM dla silników benzynowych.
LL-B-025 to olej zatwierdzony przez GM dla silników Diesla.
Oba to oleje o przedłużonej trwałości, a co za tym idzie wymienia się je po przejechaniu około 300 km.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

08 Wrz 2018, 18:29

Tak, zgadza się ale wciąż nie rozwiązuje to mojego "problemu". Czy ta norma jest naprawdę konieczna, czy wystarczy mieć zgodne SAE + ACEA, o to jest pytanie... :wink:
Taoros
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 13
Prawo jazdy: 20 05 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Opel Corsa C
Silnik: 1.2 ECOTEC 75KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

08 Wrz 2018, 18:33

Gdyby to nie było ważne, to producent tego oleju nie pisałby o tych normach. Tak samo producent silnika. A skoro jest to uwzględnione, to widocznie jest ważne.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

08 Wrz 2018, 20:43

Taoros napisał(a):Tak, zgadza się ale wciąż nie rozwiązuje to mojego "problemu". Czy ta norma jest naprawdę konieczna, czy wystarczy mieć zgodne SAE + ACEA, o to jest pytanie...

Ta norma może być konieczna przy serwisowaniu long life, jeżeli bedziesz serwisował zgodnie ze zdrowym rozsądkiem(czyli wg mnie 10-15tys km), to myślę że wystarczy przestrzegać norm jakościowych (SAE, ACEA)
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3812
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

08 Wrz 2018, 21:34

yeti65 napisał(a): to myślę że wystarczy przestrzegać norm jakościowych (SAE, ACEA)
ja też jestem tego zdania
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16748
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Skoda Vision E - wnętrze samochodu koncepcyjnego
    Futurystyczny design modelu VISION E ukazuje charakter nowego języka stylistycznego ŠKODY dla przyszłych pojazdów elektrycznych. Najbardziej uderzające cechy nadwozia to m.in. brak słupka B czy nietypowo otwierane ...

08 Wrz 2018, 21:59

Gdzieś czytałem, że jako te certyfikaty kosztują możliwe, że Motul sobie akurat tą "odpuścił" lub został pominięty. Cóż, przynajmniej spełnia wersje Diesla, więc może darowali sobie już wersję benzynową (gdzieś ktoś wspomniał, że oleje zazwyczaj spełniają obie normy).

Wiem, że oleje Valvoline są również godne polecenia, ale mam jakieś takie dziwne przeświadczenie, że jednak Motul będzie lepszy, cena za litr jest w sumie bardzo podobna, więc może zaleję już ten Valvo co by mieć spokój... W końcu to Corsa a nie samochód wyczynowy, więc drobne różnice w jakości pewnie nie będą wyczuwalne (o ile takie są).
Taoros
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 13
Prawo jazdy: 20 05 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Opel Corsa C
Silnik: 1.2 ECOTEC 75KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

09 Wrz 2018, 01:16

Lej Valvo max life, tani i dobry olej. Tak jak napisałeś to nie wyczynówka, tylko najzwyklejszy w świecie stary benzyniak :mrgreen: :ok:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3812
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

09 Wrz 2018, 07:26

Opel do tych silnikow zaleca oleje 5W30 klasy SJ A3
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8623
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

09 Wrz 2018, 10:59

Mam jeszcze jedno pytanie - tak jak wspomniałem, chcę zrobić dwukrotną płukankę (na razie u mechanika, by w razie przytkania kanałów / puszczenia uszczelki był ktoś w pobliżu), to jak to zrobić aby były najlepsze efekty?
Wszędzie gdzie widziałem, to leje się płukankę do obecnego oleju, puszcza się samochód na 15 min następnie wylewa i czynność powtarza. A czy nie lepiej byłoby po wlaniu drugiego oleju (jeszcze nie ten docelowy) zrobić na nim przypuśćmy 200 km i dopiero zrobić płukanie (zalałbym też jakiegoś syntetyka, coby bajzlu większego nie zrobił)?
Taoros
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 13
Prawo jazdy: 20 05 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Opel Corsa C
Silnik: 1.2 ECOTEC 75KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

09 Wrz 2018, 12:01

Nie kombinuj, zrób płukankę wg instrukcji, zmień olej i jeździj, nowego silnika i tak z tego nie zrobisz.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3812
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

09 Wrz 2018, 12:52

Zrobic plukanke,wlac jak najtanszy olej,pogonic auto przez ok.1000 km i dopiero wlac olej taki jaki trzeba .
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8623
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

10 Wrz 2018, 12:53

PhantomASA1 napisał(a):wlac jak najtanszy olej,pogonic auto przez ok.1000 km
To jest też rozwiązanie ale ten olej żeby był zgodny z tym co zaleca producent o tym trzeba pamiętać :)
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

10 Wrz 2018, 14:29

Nie,nie music byc zgodny,nic zlego silnikowi nie zrobi,szkoda marnowac kase,zawsze tak robie,wlewam najtanszy jaki jest,wylewam brudniejszy jak ten stary
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8623
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)