Poprawnie ustawiony zagłówek to mniejsze ryzyko urazu kręgosłupa

Poprawnie ustawiony zagłówek to mniejsze ryzyko urazu kręgosłupa

29 Maj 2018, 14:42

Badania wykazują, że poprawnie ustawiony zagłówek może zmniejszyć o prawie 1/4 ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył samochodu(1). To jeden z najczęściej stwierdzanych urazów u osób uczestniczących w tego typu zdarzeniu drogowym.

Zagłówek jest istotnym elementem bezpieczeństwa biernego pojazdu i jego zadaniem jest zmniejszenie skutków zaistniałej kolizji lub wypadku drogowego. Jednak tylko prawidłowo ustawiony zagłówek spełni swoją funkcję o czym należy bezwzględnie pamiętać.
Image Jak prawidłowo ustawić zagłówek w samochodzie?
Jeżeli użytkujemy samochód na zmianę np. żona/mąż lub w innych okolicznościach to po każdej jeździe partnera powinniśmy dopasować zagłówek do naszego wzrostu zajmując miejsce na fotelu kierowcy ale także i pasażera. Zasady prawidłowego ustawienia zagłówka są następujące:

1. Zagłówek powinien być ustawiony na takiej wysokości, aby osoba siedząca na fotelu mogła środkiem głowy (potylicą) dotknąć środka zagłówka.

2. Zagłówek powinien znajdować się maksymalnie blisko głowy. Im mniejszy dystans dzieli głowę od zagłówka, tym mniejsza prędkość, z jaką uderzy ona o zagłówek w trakcie zderzenia.

Udział w nawet drobnej stłuczce powinien być wystarczającym powodem, aby zgłosić się na badania, które pozwolą zdiagnozować lub wykluczyć jakiekolwiek urazy odcinka szyjnego. Kierowcy muszą także pamiętać o zagłówkach pasażerów i zwracać uwagę, aby były odpowiednio ustawione dla przewożonej aktualnie osoby. Aktualnie wszystkie miejsca w samochodach wyposażone są w zagłówki więc trzeba o tym pamiętać i warto poświęcić kilka sekund na jego prawidłowe ustawienie.

Punktem wyjścia do odpowiedniego ustawienia zagłówka jest prawidłowa pozycja fotela. Na przykład zbyt odchylone w tył (często spotykane u młodych kierowców tzw. jazda na leżaka) oparcie uniemożliwi należyte wyregulowanie zagłówka.

źródło: (1) Relationship of head restraint positioning to driver neck injury in rear-end crashes (Farmer, Wells, Werner); Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2592
Zdjęcia: 9517
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy? Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy?
    Postaram się wyjaśnić jak w prosty sposób sprawdzić jaki mamy układ zasilania czy są to zwykłe wtryskiwacze czy też pompowtryski. Opiszę tez znane mi zalety i wady takich rozwiązań. Trzeba pamiętać że silniki Silniki ...
    Mercedes-Benz S Coupe Mercedes-Benz S Coupe
    Jeszcze kilka lat temu klasa S w wersji coupe nazywana była modelem CL. Mercedes zmienia jednak nomenklaturę i jednocześnie stara się odświeżyć gamę. O stylizacji niemieckiego sportowca można mówić raczej pozytywnie. ...

  •  
    • JEEPnięty WRANGLER 69 GARAGE
      Hamann Aston Martin Vantage, tył
      Summer Cars Party 2009
      Lotnisko Dajtki - Piknik