Poprawnie ustawiony zagłówek to mniejsze ryzyko urazu kręgosłupa

Poprawnie ustawiony zagłówek to mniejsze ryzyko urazu kręgosłupa

29 Maj 2018, 13:42

Badania wykazują, że poprawnie ustawiony zagłówek może zmniejszyć o prawie 1/4 ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył samochodu(1). To jeden z najczęściej stwierdzanych urazów u osób uczestniczących w tego typu zdarzeniu drogowym.

Zagłówek jest istotnym elementem bezpieczeństwa biernego pojazdu i jego zadaniem jest zmniejszenie skutków zaistniałej kolizji lub wypadku drogowego. Jednak tylko prawidłowo ustawiony zagłówek spełni swoją funkcję o czym należy bezwzględnie pamiętać.
Image Jak prawidłowo ustawić zagłówek w samochodzie?
Jeżeli użytkujemy samochód na zmianę np. żona/mąż lub w innych okolicznościach to po każdej jeździe partnera powinniśmy dopasować zagłówek do naszego wzrostu zajmując miejsce na fotelu kierowcy ale także i pasażera. Zasady prawidłowego ustawienia zagłówka są następujące:

1. Zagłówek powinien być ustawiony na takiej wysokości, aby osoba siedząca na fotelu mogła środkiem głowy (potylicą) dotknąć środka zagłówka.

2. Zagłówek powinien znajdować się maksymalnie blisko głowy. Im mniejszy dystans dzieli głowę od zagłówka, tym mniejsza prędkość, z jaką uderzy ona o zagłówek w trakcie zderzenia.

Udział w nawet drobnej stłuczce powinien być wystarczającym powodem, aby zgłosić się na badania, które pozwolą zdiagnozować lub wykluczyć jakiekolwiek urazy odcinka szyjnego. Kierowcy muszą także pamiętać o zagłówkach pasażerów i zwracać uwagę, aby były odpowiednio ustawione dla przewożonej aktualnie osoby. Aktualnie wszystkie miejsca w samochodach wyposażone są w zagłówki więc trzeba o tym pamiętać i warto poświęcić kilka sekund na jego prawidłowe ustawienie.

Punktem wyjścia do odpowiedniego ustawienia zagłówka jest prawidłowa pozycja fotela. Na przykład zbyt odchylone w tył (często spotykane u młodych kierowców tzw. jazda na leżaka) oparcie uniemożliwi należyte wyregulowanie zagłówka.

źródło: (1) Relationship of head restraint positioning to driver neck injury in rear-end crashes (Farmer, Wells, Werner); Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2766
Zdjęcia: 9826
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pierwsze elektronicznie sterowane zawieszenie Pierwsze elektronicznie sterowane zawieszenie
    TEMS – pierwsze elektronicznie sterowane zawieszenie – Toyota Soarer – luty 1983. Obecnie trudno wyobrazić sobie samochód o wysokich osiągach bez elektronicznego systemu sterowania parametrami zawieszenia. ...
    5 milionów samochodów hybrydowych Toyoty i Lexusa na świecie 5 milionów samochodów hybrydowych Toyoty i Lexusa na świecie
    Toyota Motor Corporation z siedzibą w Tokio ogłosiła, że skumulowana sprzedaż samochodów hybrydowych na świecie przekroczyła 5 milionów egzemplarzy. W dniu 31 marca 2013 roku liczba ta wynosiła 5.125 miliona ...

  •