Bezpieczni rowerzyści

04 Paź 2017, 13:15

Rower staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu, a rowerowe wycieczki ulubioną formą spędzania wolnego czasu. Nie brakuje również ludzi, którzy na rowerze realizują swoją sportową pasję. Tymczasem zainteresowanie tą formą spędzania czasu wyprzedza o wiele lat infrastrukturę, która zapewniłaby jego bezpieczne realizowanie.

Również użytkownicy rowerów mają sporo do nadrobienia. Statystyki pokazują jak niebezpieczne są wypadki z udziałem rowerzystów. W 2016 roku rowerzyści uczestniczyli w 4 737 wypadkach drogowych, w których zginęło 271 rowerzystów, a rany odniosło 4 298 osób (4 276 kierujących rowerami i 22 pasażerów). W porównaniu do roku ubiegłego, zwiększyła się liczba wypadków z udziałem rowerzystów o 103 (+2,2%). Większość wypadków z udziałem rowerzystów miała miejsce na obszarze zabudowanym – 4 075 zaś na obszarze niezabudowanym wypadki cechowały się wysoką ofiarochłonnością, w 662 wypadkach zginęło 119 osób, tj. prawie w co szóstym wypadku była ofiara śmiertelna, gdy na obszarze zabudowanym w co dwudziestym siódmym.(1). Podobnie jak piesi, nie są oni chronieni żadnymi strefami zgniotu i poduszkami bezpieczeństwa. Konsekwencje nawet drobnych zdarzeń mogą być poważne.
Bezpieczni rowerzyściO swoje bezpieczeństwo rowerzyści na drodze mogą i powinni dbać na wiele sposobów.

Przede wszystkim należy zadbać o swoją widoczność. Z punktu widzenia bezpieczeństwa jest ona kluczowa. Rowerzysta powinien wyposażyć rower w oświetlenie, obowiązkowo jeśli porusza się w nocy. Dodatkowo warto zamontować na rowerze elementy odblaskowe, a do garderoby włączyć nalepki lub opaski odblaskowe, które założone na nogi i ręce poprawią ich widoczność.

Wsiadając na rower, automatycznie powinniśmy uruchomić naszą wyobraźnię. Musimy myśleć nie tylko o tym, co sami robimy, ale także uważnie obserwować to co się dzieje dookoła nas. Niestety fakt, że jedziemy zgodnie z prawem, nie chroni nas od zagrożeń. Według statystyk najczęstsze kolizje samochodu z rowerem to zderzenia boczne. Jest to wynik łączenia się ruchu rowerowego i samochodowego. Do zdarzeń tych dochodzi, ponieważ kierowcy nie mają nawyku obserwacji drogi rowerowej przed dojazdem do skrzyżowania. Wystarczy na 100-150 metrów przed skrętem obserwować drogę, by bezpiecznie przepuścić jadący na ścieżce rowerowej jednoślad. Przepisy w tej sytuacji jednoznacznie chronią rowerzystów.

Użytkownicy rowerów powinni mieć również świadomość, że i oni mogą być zagrożeniem dla innych uczestników ruchu. Poruszają się 4 razy szybciej niż piesi. Dlatego po chodniku można się poruszać tylko w określonych okolicznościach, zawsze biorąc pod uwagę bezpieczeństwo pieszych. Podobnie jest z przejeżdżaniem na rowerach przez pasy.

Kierujący samochodem może nie być w stanie zareagować, gdy rozpędzony rower pojawi się na przejściu.

"Na drodze widoczność to dużo, ale nie wszystko. Nasze zachowanie, sposób jazdy, wykonywanie manewrów powinny być przewidywalne i łatwe do zauważenia przez innych uczestników ruchu. Stąd jak ognia powinniśmy unikać nagłych, zaskakujących manewrów. Mogą one wprowadzić w błąd innych uczestników ruchu. Na przykład odpowiednio wcześnie powinniśmy w widoczny sposób sygnalizować zamiar skrętu, poprzez wyciągnięcie ręki" mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Poruszając się po jezdni pamiętajmy o zajęciu odpowiedniego miejsca. Zgodnie przepisami rowerzyści powinni jechać przy prawej krawędzi jezdni. Dla bezpieczeństwa warto jednak zachować odstęp 1 m od jej skraju. Dzięki temu kierowcy pojazdów jadący za nami będą musieli zwolnić i poczekać na odpowiedni moment, żeby nas wyprzedzić. Wyprzedzając jednoślad, kierowcy powinni zachować bezpieczny odstęp – 1,5 m.

Zwiększająca się liczba rowerzystów ma dużo plusów: zdrowy styl życia, ekologiczny transport i szansa dla zakorkowanych miast. Jeśli tylko uczestnicy ruchu drogowego będą wzajemnie szanować swoje prawa, poprawiając tym samym poziom bezpieczeństwa, rower może stać się bezpieczniejszym środkiem codziennego transportu.

źródło: Skoda, Redakcja, (1) BRD KGP
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

17 Paź 2017, 10:19

Redakcja napisał(a):Rowerzysta powinien wyposażyć rower w oświetlenie, obowiązkowo jeśli porusza się w nocy
...i włączać je po zmroku żeby było go widać. Obserwuję ostatnio takich zapominalskich którzy myślą że jak są latarnie to już własnego światła nie muszą używać albo nie wiedzą że je mają. Sam jeżdżę rowerem i obserwuję niektóre zachowania. Najgorsze jest to jak rowerzysta jedzie szybko ścieżką i nie zwalnia na skrzyżowaniu, kierowca który skręca czasem nie jest w stanie go zobaczyć przed manewrem :/ dlatego tu właśnie jest potrzebna wyobraźnia.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

17 Paź 2017, 19:26

Wszystko fajnie. Szkoda tylko, że autor do swojego postu nie dodał jakie przepisy obowiązują rowerzystów... Osobiście uważam, że 80% z nich nie wie, jakie przepisy ich obowiązują. A policja tak naprawdę nic nie robi w tym kierunku. W lato jest tyle imprez masowych w każdym mieście, Policji nie przyszło do głowy, żeby pojawić się na takich imprezach i przypomnieć rowerzystom i kierowcom samochodów, jakie moją obowiązku wobec siebie.
Największym przewinieniem rowerzystów jest jazda po chodniku. A za to jest mandat. Z pewnymi wyjątkami. Mało tego - mimo, że przy jezdni jest ścieżka dla rowerów, to rowerzyści, zamiast z niej korzystać lawirują między pieszymi po chodniku. Kolejne częste przewinienie, to jazda po jezdni, gdy obok jest ścieżka rowerowa. Kiedyś jechał sobie taki rowerzysta i to ubrany na sportowo, typowo na rower po dość wąskiej jezdni, blokując cały ruch samochodów ( jezdnie na tyle wąskie, że mijają się tylko dwa samochody. I jedzie sobie dostojnie, a za nim cały sznur samochodów. A obok niego ścieżka rowerowa. Gdy dojechaliśmy do świateł, uchyliłem szybe i mu mówię, że obok ma ścieżkę rowerową i niech zerknie do tyłu jaki korek robi swoim postępowaniem. A on mi na to, że nie ma obowiązku korzystania ze ścieżki....I to facet ubrany na sportowo, około 30 lat...Aż się chciało....
Kolejne częste przewinienie to przejeżdżanie po pasach. Nawet na czerwonym.... A potem płacz i lament.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

19 Mar 2018, 18:09

Słaby jest przepis, że trzeba posiadać element odblaskowy. Ja u jednego zauważyłem dopiero przy 30m (nie miał oświetlenia ale jak się chełpił, że ma odblask na szyi o średnicy 4cm z folii czy czegoś podobnego?). Nawet na pedałach nie miał odblasku.
dreamer
Początkujący
 
Posty: 191
Zdjęcia: 48
Prawo jazdy: 22 01 2013
Przebieg/rok: 6tys. km
Auto: Volkswagen Jetta
Silnik: 1.9
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

31 Maj 2023, 09:21

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym: pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę.

Rower powinien być wyposażony:

  • z przodu – w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające),

  • z tyłu – w co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej (może być migające),

  • w co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,

  • w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku,

Rower może być dodatkowo wyposażany:

  • z przodu – w światło odblaskowe barwy białej,

  • na kołach – w światła odblaskowe barwy żółtej samochodowej (przynajmniej po jednym na koło),

  • na pedałach – w światła odblaskowe barwy żółtej samochodowej,

  • w odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony albo elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół.

Rowerzysta od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie roweru. Ponadto musi zachować szczególną ostrożność, jak również włączyć światła, w które rower jest wyposażony (z przodu i z tyłu) w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza (mgła, deszcz, itp.).
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9712
Zdjęcia: 34

01 Cze 2023, 07:22

Niestety 90% rowerzystów o tym nie wie... :/
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Warsaw Extremizer Motor Cup / relacja
    10 Rocznica Imprez SSS – I RUNDA już za nami! Od 10 lat Stowarzyszenie Sprintu Samochodowego organizuje imprezy motoryzacyjne. Zaczęło się od propagowania ¼ mili w Polsce. Obecnie SSS to nie tylko ćwiartka, a ...
    Opel ADAM IntelliLink - teraz z funkcją Siri Eyes Free
    ADAM to najbardziej zindywidualizowany i "kontaktowy" samochód miejski Opla w segmencie A. System informacyjno-rozrywkowy IntelliLink jest kompatybilny ze wszystkimi smartfonami pracującymi w systemie operacyjnym Android ...