Wiosną wiele osób przesiada się na rower. Rowerzyści są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego – to fakt, który kierowcom samochodów często trudno zaakceptować. "Każdego roku na polskich drogach ginie kilkuset rowerzystów" ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Jedną ze spornych kwestii wciąż jest sprawa pierwszeństwa w sytuacji, gdy samochód skręca w drogę poprzeczną.
Za większość wypadków z udziałem rowerzystów odpowiadają kierujący innymi pojazdami. Głównymi przyczynami zdarzeń, w których poszkodowany został rowerzysta, są: nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wyprzedzanie, nieprawidłowy manewr skrętu, niedostosowanie prędkości i niezachowanie bezpiecznej odległości. "Zarówno kierowcy, jak i rowerzyści powinni pamiętać o życzliwości i szacunku do siebie nawzajem. Zbyt często negatywne emocje biorą górę" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. "Niezbędna jest także znajomość przepisów i ich przestrzeganie również wtedy, gdy nie jest to wygodne".
Przykład krajów o wysokiej kulturze względem cyklistów nie sprawia, że problem znika. Badania pokazują, że w Holandii najczęstszymi sprawcami wypadków, w których ucierpieli rowerzyści, również byli kierujący samochodami, odpowiedzialni za 58% zdarzeń. Najwięcej wypadków z udziałem jednej i drugiej strony miało natomiast miejsce na miejskich skrzyżowaniach – 67% (SWOV Institute for Road Safety Research).
Zwiększone w okresie wiosenno-letnim ryzyko wypadków sprawia, że na mniej chronionych uczestników dróg należy zwracać większą uwagę. Jedną z największych wątpliwości wzbudza wciąż kwestia pierwszeństwa w sytuacji, gdy samochód skręca w drogę poprzeczną. Jeśli wzdłuż drogi poprzecznej biegnie ścieżka rowerowa, kierujący autem skręcając musi ustąpić rowerzyście pierwszeństwa, ale rowerzysta musi zachować szczególną ostrożność i zaufanie do skręcających pojazdów oraz dostosować swoją prędkość do warunków panujących na skrzyżowaniu tak aby umożliwić kierowcy jego zauważenie. Bardzo często jednak zdarza się tak że rowerzyści nie zwalniają przy przejazdach przez skrzyżowania i kierowca nie jest w stanie w porę zauważyć nadjeżdżającego roweru. Rowerzyści natomiast muszą mieć świadomość, że nakaz ten dotyczy tylko dróg z zaznaczonym przejazdem rowerowym. W innym wypadku muszą się zatrzymać, zejść z roweru i przeprowadzić rower przez pasy. "Kierowca ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu, ale cyklista nie ma prawa na nie wjechać" przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Niech budują ścieżki rowerowe, choćby te obok chodników. W Holandii czy Szwecji drogi rowerowe zostały potraktowane jakby jako osobna część ulicy, nie należy ona ani do chodnika, ani do jezdni jako takiej.
Toyota S-FR Concept Koncepcyjne coupe S-FR jest dowodem na to, że napęd na tylną oś przez lata będzie znakiem rozpoznawczym sportowych samochodów Toyoty. Tym bardziej, że marka bierze pod uwagę wprowadzenie subkompaktowego coupe do produkcji. ...
Audi przedstawia krzesło R18 Ultra Chair Na targach Design Miami/, Audi przedstawia krzesło R18 Ultra Chair, zaprojektowane przez Clemensa Weisshaara i Reeda Krama, przedstawicieli nowego pokolenia projektantów. Prototyp skonstruowano we współpracy ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.