
są akumulatory modeli hybrydowych: w Toyotach stosowane są
akumulatory najbardziej innowacyjne i nowoczesne, ale zarazem dobrze
sprawdzone, bezpieczne i niezawodne.
Firma używa dwóch rodzajów akumulatorów: w Priusie, Aurisie Hybrid
oraz Yarisie Hybrid stosuje baterie niklowo-metalowo-wodorkowe, a w
Priusie + oraz w Priusie Plug-In litowo-jonowe. Z czego wynika ta
różnica w stosowanych technologiach?

litowo-jonowych zawierają mniej energii i wyróżniają się większą masą.
Jest to jednak najlepiej sprawdzone rozwiązanie, wykorzystywane w
przeważającej większości spośród 6 milionów hybryd poruszających się
po drogach całego świata.
Po latach badań i testów, inżynierowie Toyoty upewnili się, że wydajne
akumulatory litowo-jonowe są równie trwałe co używane od dekady
akumulatory niklowe i zastosowali je w wybranych modelach. Ich wybór
nie był przypadkowy: charakterystyka ładowania Priusa Plug-In pozwala
na wykazanie największych zalet akumulatorów litowo-jonowych. Z
kolei w Priusie+ absolutny priorytet otrzymała funkcjonalność wnętrza,
co wymusiło inne umiejscowienie akumulatorów i ograniczenie ich
rozmiarów – stąd inna technologia. Należy się jednak spodziewać, że
przy obecnym poziomie zaawansowania technologicznego, większość
kolejnych modeli hybrydowych będzie wykorzystywać akumulatory
niklowo-metalowo-wodorkowe.
Niezawodność zarówno pojemnych akumulatorów litowo-jonowych, jak
i niklowo-metalowo-wodorkowych, zapewniona jest przez
wielostopniowy system chłodzenia i kontroli. Chłodzone są
poszczególne ogniwa, pakiety oraz baterie. Nadmiar ciepła odbiera
powietrze chłodzące oraz metalowe chłodnice. System nadzoru może
natychmiast wyłączyć dowolne ogniwo, którego temperatura wzrasta
powyżej uznanej za bezpieczną. Ponieważ temperatury rosną podczas ładowania, konstruktorzy ograniczyli pojemność ładowania do 80 proc.
nominalnej.
Na bezpieczeństwo akumulatorów zwróciły uwagę także laboratoria
certyfikujące. Amerykańska firma specjalizująca się w certyfikowaniu
urządzeń elektrycznych Underwriters Laboratories zaostrzyła testy
takich akumulatorów. Kontrola ma dać pewność, że w ogniwach nie
dojdzie do spięć, które są przyczyną pożarów. Inżynierowie
laboratorium udoskonalają procesy kontroli oraz wymagania dotyczące
bezpieczeństwa.
Najnowsze hybrydowe modele Toyoty z litowo-jonowymi
akumulatorami otrzymały komplet także amerykańskich dopuszczeń. W
ostatniej dekadzie akumulatory litowo-jonowe bardzo spowszedniały.
Stosowane są nie tylko w autach, ale i elektronice konsumenckiej. W
2012 roku fabryki sprzedały 4,4 mld litowo-jonowych ogniw
najróżniejszych wielkości. Dziesięć lat wcześniej popyt był 9 razy
mniejszy, wylicza Portable Rechargeable Battery Association.
Nie zagrażają one bezpieczeństwu, a konstruktorzy Toyoty są pewni, że
nowe akumulatory będą także trwałe. Toyota jest tak pewna trwałości
tych akumulatorów, że udziela na nie 10-letniej gwarancji, podobnie jak
na niklowo-metalowo-wodorkowe. Jedynym warunkiem jest zgłoszenie
się do autoryzowanego warsztatu Toyoty na coroczny, nieodpłatny
przegląd akumulatora.
źródło: TMPL