Porównanie silników 1.4 Gamma G4FA i 1.4 Kappa G4LC - Hyundai / Kia

09 Mar 2021, 20:30

Ostatnio oglądałem sporo samochodów z koncernu Kia i Hyundai. Głównie były to modele i30 i Cee'd. Postanowiłem opisać oba silniki ponieważ nie każdy wie, że są to dwie zupełnie różne konstrukcje. Pokażę również zdjęcia na których będzie widać jak odróżnić obie jednostki.

Zaczniemy chronologicznie i na pierwszy rzut idzie jednostka która była produkowana wcześniej czyli wersja silnika Gamma.

Silnik 1.4 Gamma (G4FA) MPI produkowany był od 2006 do 2014 roku ale możemy go spotkać w samochodach nawet do 2016 roku. Występował w trzech wersjach mocy 90KM, 101KM i 109KM. Jest to jednostka na wielopunktowym wtrysku z rozrządem opartym na łańcuchu z bezstopniowym systemem zmiennych faz rozrządu CVVT. W tym silniku nie mamy hydraulicznych popychaczy zaworów i kontrolę luzu trzeba przeprowadzać co około 100tkm według zaleceń producenta.
Porównanie silników 1.4 Gamma G4FA i 1.4 Kappa G4LC - Hyundai / Kia Samochody w których znajdziemy ten silnik to m.in. Kia Ceed, Kia Rio, Hyundai i20, Hyundai i30, Hyundai ix20 czy ix30.
Porównanie silników 1.4 Gamma G4FA i 1.4 Kappa G4LC - Hyundai / Kia Zalety: prosta konstrukcja silnika, łańcuch rozrządu, trwała jednostka z małą awaryjnością, możliwość współpracy z LPG przy kontroli luzu zaworowego co 30tkm.

Wady: przy jeździe w mieście potrafi się lekko rozciągać łańcuch i przez to lekko hałasować, silnik jest trochę słaby przez co dynamika cierpi, zbyt wysokie przełożenie dla szóstego biegu.

Silnik 1.4 Kappa (G4LC) MPI produkowany od 2013. Występuje w dwóch wersjach 100KM i 101KM. Więc tu łatwo go pomylić z poprzednikiem bo mamy przynajmniej trzy lata kiedy występowały oba silniki. Jest to również jednostka na wielopunktowym wtrysku z rozrządem opartym na łańcuchu z bezstopniowym podwójnym układem zmiennych faz rozrządu Dual-CVVT. Mamy tu blok silnika wykonany w innej technologii (odlew wysokociśnieniowy aluminium) przez co jest on znacznie lżejszy. Ciekawym rozwiązaniem jest napęd rozrządu który nazywany jest rozrządem cichobieżnym bo mamy tu łańcuch płytkowy, zastępujący łańcuch typu rolkowego. Takie zoptymalizowanie konstrukcji pozwoliło znacznie zredukować zmieniające się obciążenia oraz hałas zazębiania się kół z łańcuchem. W takim rozwiązaniu łańcuch nie wymaga żadnych czynności obsługowych i nawet nie jest przewidziana jego wymiana. Dużym plusem jest zastosowanie w tym silniku hydrauliki na zaworach (hydrauliczna kompensacja luzu zaworów).
Porównanie silników 1.4 Gamma G4FA i 1.4 Kappa G4LC - Hyundai / Kia Zalety: hydrauliczna regulacja luzu zaworowego, cichobieżny łańcuch rozrządu, trwała konstrukcja, trwały podwójny układ zmiennych faz rozrządu, bardzo dobra współpraca z LPG.

Wady: trochę głośna praca przy wyższych obrotach, dynamika lepsza niż u poprzednika ale mogło by być lepiej.
Porównanie silników 1.4 Gamma G4FA i 1.4 Kappa G4LC - Hyundai / Kia Biorąc pod uwagę manualną skrzynię sześciobiegową która była zestawiana z tym silnikiem to uważam że jest w niej zastosowane zbyt wysokie przełożenie dla szóstego biegu. Ponieważ już czy 100km/h mamy dosyć wysokie obroty mają zapięty najwyższy bieg.

Podsumowując oba silniki są godne polecenia ale bardziej ten drugi w wersji Kappa który pomimo takiej samej mocy znacznie lepiej sobie radzi z dynamiką i jest bardziej elastyczny do tego jest bardziej bezobsługowy.

Tu silnik Kappa z automatyczną skrzynią z Hyundai i20.
Porównanie silników 1.4 Gamma G4FA i 1.4 Kappa G4LC - Hyundai / Kia Jak macie jeszcze jakieś istotne uwagi do tych silników to piszcie :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10028
Zdjęcia: 35

15 Mar 2021, 16:09

Tego mi było trzeba :ok: kupowałem i30 z tym nowszym silnikiem 1.4 i bardzo fajnie tu opisałeś to porównanie. Nie miałem problemu z rozróżnieniem silnika choć jeden sprzedawca chciał mi wmówić że to nowszy silnik jednak po dokładniejszych oględzinach okazało się że jest inaczej i w tym pomógł ten temat.
wskirom
Obserwowany
 
Posty: 1

16 Lis 2023, 14:48

Hej, Ja doczytałem dopiero ten post po zakupie swojej Kijanki, Ceed II z 2018 roku. Ale w tym roku był już tylko 1,4 Kappa G4LC. Dla rozróżnienia warto chyba też wspomnieć, że silnik Gamma G4FA 1,4 ma 1396cm3, a silnik Kappa 1,4 G4LC ma 1368cm3.

Wiki przy Ceedzie ma dla mk2 podaną tylko pojemność silnika 1396cm3, co jest niepełną informacją.
Wojewoda82
Obserwowany
 
Posty: 1

21 Sty 2024, 19:58

Dziękuję! Bardzo przydatny opis. W dzisiejszych czasach wybór jest bardzo trudny.
Dopiero po latach okazuje się które silniki były udane. Wtedy jest już za późno, gdyż najlepsze lata mają za sobą, a o budzie nie wspomnę.
Rexman
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 47
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Mała
Prawo jazdy: 22 02 1979
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw F11
Silnik: M57 D30 313KM.
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016