Prawidłowe ustawienie wysokości i odległości fotela kierowcy

20 Maj 2014, 12:15

Odpowiednie ustawienie wysokości fotela i jego odległości od kierownicy, właściwe ułożenie rąk i ustawienie zagłówka – to elementy, które wpływają na poziom naszego bezpieczeństwa w samochodzie.

Wysokość za kierownicą
Kierowca powinien mieć ustawiony fotel na takiej wysokości, żeby dobrze widzieć maskę samochodu i ziemię cztery metry z przodu pojazdu. Jednocześnie jego głowa nie może być zbyt blisko sufitu "zaleca się zachowanie co najmniej 10 cm odległości. Odpowiednie ustawienie wysokości fotela wpływa na bezpieczeństwo kierowcy. Zbyt niskie ogranicza widoczność, natomiast zbyt wysokie zwiększa ryzyko obrażeń w razie wypadku" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Prawidłowe ustawienie wysokości i odległości fotela kierowcy

Odległość fotela kierowcy od kierownicy
Odległość fotela od kierownicy powinno się ustawić przy wciśniętym pedale sprzęgła, ponieważ stanowi on najodleglejszy punkt, do którego musi sięgać noga kierowcy podczas jazdy. Trzeba pamiętać o wciśnięciu pedału całą stopą, a nie samymi palcami, przy czym noga powinna pozostać lekko ugięta w kolanie. Oparcie fotela należy odchylić do tyłu, do poziomu, w którym kierowca, bez odrywania pleców od oparcia fotela, będzie sięgał nadgarstkiem do godziny 12.00 na kierownicy (przyjmując, że kierownica odzwierciedla tarczę zegara). Takie ustawienie jest optymalne z punktu widzenia wygody i bezpieczeństwa. "Jeśli fotel zostanie ustawiony zbyt blisko, uniemożliwi to swobodne i płynne manewrowanie kierownicą, a podczas puszczania wciśniętego pedału udo będzie zahaczać o kierownicę, co w znacznym stopniu utrudnia jazdę" mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Prawidłowe ustawienie wysokości i odległości fotela kierowcy

Średnica
Kierownicę należy trzymać obiema rękami na jej poziomej średnicy w pozycjach "dziewiąta" i "trzecia" Należy zwrócić uwagę, żeby ręce nie znajdowały się powyżej linii barków, ponieważ szybciej będą się męczyły, a manewry będą utrudnione.

Prawidłowe ustawienie zagłówka
Istotna jest również wysokość ustawienia zagłówka. Środek zagłówka powinien znajdować się na wysokości potylicy. Podczas wypadku drogowego siła bezwładności najpierw pcha jadącego samochodem do przodu, a następnie jego ciało zostaje gwałtownie odrzucone do tyłu. Wówczas zagłówek stanowi jedyną ochronę dla odcinka szyjnego kręgosłupa przed poważnymi urazami – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Dopiero po odpowiednim ustawieniu fotela kierowcy regulujemy pozostałe ustawienia, takie jak lusterka czy ułożenie pasów.

źródło: Szkoła Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3466
Zdjęcia: 12551
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

17 Mar 2018, 16:32

Ustawienia ważne ale są takie auta w których pomimo usilnych starań nie da się ustawić wygodnej pozycji. Jazda na długiej trasie jest wtedy męczarnią. Ja mam taki problem z VW T5- masakra :evil:
dreamer
Początkujący
 
Posty: 191
Zdjęcia: 48
Prawo jazdy: 22 01 2013
Przebieg/rok: 6tys. km
Auto: Volkswagen Jetta
Silnik: 1.9
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

20 Mar 2018, 22:08

Zgadza się. Tak naprawdę te ustawienia można dopasować w 100% do siebie tylko wtedy jak mamy dodatkowo regulowaną wysokość fotela i kierownicę wysuwaną z regulacją góra - dół.
W busie jest ten problem że jak jest ktoś wyższy to czasem fotela nie da się tak odsunąć jak by mu pasowało ;/
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5224
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

21 Mar 2018, 19:16

Tyle, że regulację wszystkich ustawień to mają te wypasione auta. Ja w ramach kompromisu z T5 kupiłem podpórkę pod plecy jak na krzesło komputerowe.
dreamer
Początkujący
 
Posty: 191
Zdjęcia: 48
Prawo jazdy: 22 01 2013
Przebieg/rok: 6tys. km
Auto: Volkswagen Jetta
Silnik: 1.9
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Bądź sprytny, wybierz zasilanie gazem - silnik TCe 100 LPG
    A gdybyśmy uznali, że nie ma lepszego paliwa do napędzania pojazdów niż właśnie LPG? Trzeba przyznać, że łączy ono w sobie liczne, często nieznane zalety: jest ekologiczne, ekonomiczne i bezpieczne. W dobie stałego ...
    Samochód wyścigowy w kamuflażu rodzinnego sedana
    To jeden z najrzadziej spotykanych samochodów na świecie. Tak, chodzi o Corollę! A dokładnie o wyczynową Corollę TRD2000 z 1994 roku. Auto opracowała ekipa TRD (Toyota Racing Development), by uczcić starty Corolli ...

  •