11 Lut 2025, 15:51
To nie jest urządzenie seryjne.
Montowano to między innymi w pojazdach dla inwalidów, gdy przepisy w czasach głębokiego P.R.L. nie zabraniały ludziom np. bez nóg kierować pojazdami silnikowymi. Ten zestaw na foto nie jest oczywiście kompletny. Wiele samochodów było w różny sposób przystosowane. Np. Wartburgi, Syrenki ... miały zmianę biegów w manetce przy kierownicy dlatego głównie w takich były dokładane podobne ustrojstwa jak na foto. Obok montowano podobny mechanizm potem, który działał jako sprężynowy, to znaczy, że gdy kierowca zmieniał bieg np. z 2 na 3 to sprzęgło wciskało się samoczynnie - koerowca wciskał sprzęgło w chwili gdy lekko odgiął manetkę biegu a puszczał je gdy był w trakcie suwu wrzucania kolejnego biegu.
Podobne bajery używały też samochody do nauki jazdy. Urządzenie mocno uniwersalne, ponieważ z czymś takim można było spotkać się z wielokołowymi maszynami np. w tartaku (w lasach). Maezyna taka miała niezależnie podawany gaz na np. dwa silniki, jeden był z tyłu, drugi z przodu..Mogł być też trzeci, obsługujący np. podnośnik, piłe na podnośniku i wiele, wiele innych.
Mowa o latach 1930-1960.
Te rozwiązania zostały wyparte po roku 1960 gdy zaczęły królować napędy 4x4, inne dyfry, mosty i mechanizmy różnicowe.
Urządzenie na foto dość mocno przypomina to o czym mówię lecz jest za ładne, za nowe jak na taki wiek. Osobiście sądzę że pochodzi to z jakiejś koparki, traktoru, kombajniku albo starszej ciężarówki lub busa.
VW Polo III, 6N2, 1.4MPI 16V 55kW/75KM, polift, HB, 2001.03, 182kkm, bez ABS, z klimą, 185/60r14