Różnice w przyśpieszeniu

07 Lut 2023, 05:04

Witam, od razu z góry przepraszam jeśli wybrałem nieodpowiednią kategorie na ten wątek ale jest ich tak dużo, że mój niezbyt sprecyzowany temat nie pasował mi nigdzie indziej.

A więc przejdźmy do rzeczy.
Jak wiadomo na przyśpieszeni samochodu wpływa moment obrotowy oraz zakres obrotowy w którym go osiągamy, przeniesienie napędu, rodzaj doładowania, aerodynamika pojazdu, przyczepność i pewnie wiele różnych innych czynników. Natomiast zaczęło mnie zastanawiać co bezpośrednio wpływa na różnice przyśpieszenie dwóch różnych aut na różnych zakresach prędkości.
Żeby było łatwiej zrozumieć podam przykład 2 samochodów

1. Mercedes CLA 200 Benzyna 1.3 Turbo 163KM i 250Nm przy 1620obr/min 8 stopniowy automat AWD
2. Lexus IS 220d Diesel 2.2 Turbo zmodyfikowany na około 215KM i 455Nm przy 2200-2800obr/min skrzynia manualna RWD

Przyśpieszenie do 100km/h Lexus (7.3s) bije Mercedesa (8.7s) na głowę. Powyżej 100km/h Mercedes już prawie nie przyśpiesza.
Natomiast całkowicie inaczej wygląda kwestia tych niższych prędkości. Do około 70km/h Mercedes wciska w fotel jak jakieś superauto podczas gdy Lexus sobie po prostu przyśpiesza.
Jako ciekawostkę dodam, że moje poprzednie auto BMW e60 530d zmodyfikowane do 290KM i ponad 650Nm z przyśpieszeniem do 100km/h poniżej 6 sekund również do około 70km/h szło jakby słabiej od Mercedesa

Skąd w takim razie bierze się taka dysproporcja i czemu Mercedes praktycznie traci moc powyżej 70km/h

Pozdrawiam
Zaekker
Obserwowany
 
Posty: 1

07 Lut 2023, 09:19

Moim zdaniem masz takie wrażenie że Lexus słabiej przyspiesza. W Mercedesie masz 8 stopniowy automat który na pewno pomaga mu od startu ale później brakuje już mocy i momentu. W lexusie masz prawie dwa razy większy moment obrotowy ale jest też osiągany przy wyższych obrotach niż w Mercedesie. Generalnie dużo rzeczy ma tutaj wpływ nawet na Twoje odczucia podczas przyspieszania. Czasem może Ci się wydawać że jakiś samochód na początku wciska Cię w fotel, a w innym mniej to odczuwasz, a on pomimo tego przyspiesza lepiej :)

W skrócie Mercedes mając taką skrzynię pewnie lepiej wykorzystuje moment obrotowy i dostępną moc do wspomnianej przez Ciebie prędkości stąd możesz mieć takie odczucia :wink:

Tu żeby zobaczyć konkretną różnicę warto by było sobie zrobić sprint np. od 80km/h do 120km/h i tu zobaczyć porównując czasy.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 7927
Zdjęcia: 26

07 Lut 2023, 18:46

Żeby to dobrze zobrazować musiałbyś mieć wykresy z hamowni, producenci dążą do tego aby najwyższy moment był właśnie w niskich partiach obrotów a przy takich ogryzkach dodatkowo na niskich biegach bo niestety pojemności nie oszukasz.
Samo w sobie wrażenie z jazdy to już kwestia samego modelu, postaw obok siebie te same moce nawet w tym samym paliwie i gwarantuje Ci ze powiesz ze jeden przyspiesza lepiej od drugiego. Nawet pozycja za kierownicą może na to wpływać.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 15166
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

27 Lut 2023, 11:21

U mnie we Fiacie z 2000 też podobne problemy. Silnik 1.2
KacperT4
Nowicjusz
 
Posty: 16
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jaki silnik wybrać w Toyota Yaris I?
    Po tym jak trafił na rynek był samochodem chętnie wybieranym przez kierowców ze względu na ponad przeciętną niezawodność. Zastąpił on wcześniej produkowany model Starlet. Yaris pierwszej generacji był produkowany w ...
    Toyota Corolla TE27 (1972–1974)
    To właśnie od niej zaczyna się wielka przygoda Corolli ze sportem. Pod maską lekkiego, ważącego zaledwie 855 kg nadwozia coupe ówczesnej Corolli TE27 zamontowano 115-konny silnik DOHC z Celiki. Ta wersja trafiła do ...