Samodzielna wymiana oleju silnikowego

Samodzielna wymiana oleju silnikowego

13 Sie 2013, 10:21

Dla osób lubiących samodzielnie naprawiać samochody, wymiana oleju silnikowego nie jest żadnym problemem. Jednak coraz więcej osób wybiera profesjonalne warsztaty. Nic dziwnego, standardy pracy, doświadczenie, gwarancja jakości i szybkość usługi sprawiają, że wielu osobom po prostu nie chce się lub nie mają warunków do samodzielnych, nawet niewielkich napraw. Jednak jeśli należycie do grupy zapaleńców którzy lubią samodzielnie zadbać o własne auto, przygotowaliśmy krótką instrukcję, jak wymienić olej samochodowy.

Image

Przed przystąpieniem do wszystkich czynności warto przygotować nowy olej, najlepiej zgodny z tym, którego używaliśmy do tej pory. Pojemnik powinien zawierać więcej oleju niż zaleca producent pojazdu – jeśli nieco zostanie, nic się nie stanie. Warto też przygotować pojemnik na zużyty olej, rękawiczki chroniące przed zabrudzeniami i odpowiednie klucze pozwalające na odkręcenie filtra. Ten ostatni również będzie niezbędny. Koniecznie też pamiętajmy o tym, by przed wymianą rozgrzać silnik przejazdem na dystansie co najmniej kilkunastu kilometrów.

ImageNa początku musimy zadbać o to, by zużyty olej nie zabrudził nam całego warsztatu oraz by nie zanieczyścił gleby lub wód gruntowych. Konieczne jest więc ustawienie odpowiedniego naczynia na zużyty olej silnikowy. Dopiero wtedy możemy odkręcić zabezpieczenie w misce olejowej. Gdy olej spływa, konieczne jest odczekanie odpowiedniego czasu, by cała zawartość miski olejowej spłynęła. Potrzeba na to najczęściej kilkunastu minut. W tym czasie możemy przystąpić do wymiany filtra oleju (a często przy okazji również i innych filtrów). Warto wykorzystać do tego odpowiedni klucz, dzięki czemu zrobimy to szybciej. Po sprawdzeniu uszczelek możemy zainstalować nowy filtr, jednak w tym wypadku musimy użyć tylko siły rąk, nie warto ryzykować uszkodzenia jakiego możemy dokonać wkręcając filtr kluczem. Jeśli minął już odpowiedni czas, możemy przystąpić do oczyszczania korka spustowego oraz otworu w misce olejowej, przez który wypłynął zużyty olej. Jeśli zarówno korek jak i wylot są czyste, możemy wkręcić korek w miskę. Warto też wyczyścić bagnet służący do pomiaru poziomu oleju – często zbiera się na nim zużyty olej i zanieczyszczenia. W tym momencie możemy już przystąpić do uzupełniania oleju, wlewając go tuż pod linię poziomu oznaczoną jako "Max". Nie powinniśmy przekraczać tego poziomu. Następnie odczekajmy kilka minut i ewentualnie uzupełnijmy olej. Zróbmy też tak samo po kilku minutach pracy silnika. Wymiana oleju skończona! Warto jeszcze sprawdzić, czy nie ma jakichkolwiek wycieków spod silnika. Koniecznie trzeba też zanotować datę wymiany oleju i aktualny przebieg. Pamiętajmy, że przepracowany olej silnikowy traktowany jest jako substancja szczególnie niebezpieczna dla środowiska, dlatego wylewanie go do ścieku, do lasu, do ziemi oraz wyrzucanie zaolejonych szmat którymi wycieraliśmy olej w warsztacie do zwykłych śmieci, jest nie tylko gwałtem na otoczeniu, ale i przestępstwem.
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2286
Zdjęcia: 8318
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Prowadzenie samochodu pod wpływem stresu Prowadzenie samochodu pod wpływem stresu
    Prowadzenie samochodu to wieloaspektowe zadanie, wymagające koncentracji i spokoju. 1/3 kierowców przyznaje, że przynajmniej raz w tygodniu prowadzi auto pod wpływem stresu czy czując złość. Zdenerwowani kierowcy są ...
    Diesel i rozruch silnika w zimie Diesel i rozruch silnika w zimie
    Problemy z uruchomieniem silnika w zimie, najczęściej mają posiadacze samochodów z silnikiem Diesla. Dlaczego? Ponieważ zazwyczaj zaniedbują swój samochód już w okresie jesiennym. Ale od początku...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Fiat 124 Spider, 1979 rok, tył
      Alfa Romeo Stelvio
      Nissan 350Z
      Dziewczyny, Wojna Północ-Południe, 7