Pierwsze na świecie sprzęgło z okładzinami bezazbestowymi

05 Sty 2023, 10:53

Azbest to włókniste odmiany minerałów występujące w postaci wiązek włókien, cechujące się dużą wytrzymałością na rozciąganie, elastycznością i odpornością na działanie czynników chemicznych i fizycznych. Przez lata stosowano go masowo w motoryzacji: do produkcji okładzin hamulcowych i sprzęgłowych, uszczelek oraz elementów izolacji termicznej. Głównymi jego zaletami były trwałość i odporność na działanie wysokich temperatur.

Wydawać by się więc mogło, że tworzywa azbestowe posiadają same zalety. Okazało się jednak, że stanowi on śmiertelne zagrożenie dla człowieka. Jego mikroskopijne włókna powodują nowotwory nerek, krtani i oskrzeli, pylicę azbestową oraz liczne choroby opłucnej. Dziś producenci elementów układów hamulcowych i sprzęgieł używają innych, nietoksycznych materiałów.
Pierwsze na świecie sprzęgło z okładzinami bezazbestowymi W 1977 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała azbest we wszystkich formach za rakotwórczy. Lecz jeszcze w latach 70. i 80. był on powszechnie stosowany w przemyśle motoryzacyjnym. Toyota była pierwszym producentem na świecie, który zastosował całkowicie bezazbestowe okładziny cierne sprzęgła. Pierwszym samochodem, który otrzymał bezazbestowe sprzęgło, była Toyota Crown (model S110, wybrane wersje ze skrzynią manualną). Nastąpiło w to w sierpniu 1982 roku. Toksyczne tworzywo zastąpiono innymi, bardziej bezpiecznymi materiałami ceramicznymi oraz węglikami spiekanymi. W ciągu kilku następnych lat Toyota całkowicie wyeliminowała azbest także z innych elementów i podzespołów samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych.

POLECAMY Jeden z pierwszych silników z zaworem EGR w seryjnym samochodzie

źródło: Toyota | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3800
Zdjęcia: 13101
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

06 Sty 2023, 12:31

Wszystko się zmienia ciekaw jestem jaka była różnica w produkcji takich okładzin ciernych sprzęgła z azbestowymi dodatkami i później w wersji bez tego materiału.

Samo takie sprzęgło chyba nie było tak niebezpieczne dla kierowcy jak dla mechanika który musiał je z czasem wymienić.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10002
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne