Volkswagen XL1 najoszczędniejszy seryjny samochód na świecie

Volkswagen XL1 najoszczędniejszy seryjny samochód na świecie

25 Lut 2013, 18:06

Volkswagen XL1 ze zużyciem paliwa 0,9 l/100 km jest najoszczędniejszym seryjnym samochodem na świecie. Dzięki napędowi hybrydowemu plug-in dwuosobowe auto może przejechać nawet 50 km tylko na prąd, nie emitując w ogóle szkodliwych substancji.

Volkswagen XL1 najoszczędniejszy seryjny samochód na świecie

Pod względem konstrukcji XL1 realizuje w stu procentach zasady obowiązujące w odniesieniu do samochodów sportowych: niewielka masa (795 kg), perfekcyjna aerodynamika (Cw 0,189) i nisko położony punkt ciężkości (wysokość 1.153 mm). Dzięki tym cechom innowacyjnemu Volkswagenowi wystarczy tylko 6,2 kW/8,4 KM, aby przemieszczać się ze stałą prędkością 100 km/h; w trybie elektrycznym na przejechanie jednego kilometra XL1 zużywa poniżej 0,1 kWh.

Volkswagen XL1 najoszczędniejszy seryjny samochód na świecie Volkswagen XL1 najoszczędniejszy seryjny samochód na świecie Volkswagen XL1 najoszczędniejszy seryjny samochód na świecie Volkswagen XL1 najoszczędniejszy seryjny samochód na świecie

Volkswagen XL1 najoszczędniejszy seryjny samochód na świecieSupernowoczesna, lekka konstrukcja, perfekcyjna aerodynamika i system hybrydowy plug-in, składający się z dwucylindrowego silnika TDI (35 kW/48 KM), silnika elektrycznego (20 kW/27 KM), 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG i baterii litowo-jonowej sprawiają, że nowy Volkswagen XL1 emituje tylko 21 g/km CO2. Rozwijający prędkość maksymalną 160 km/h XL1 może w razie potrzeby przyspieszyć od zera do 100 km/h w czasie 12,7 sekundy. Nie ulega wątpliwości, że spalanie 0,9 l/100 km to dotychczas nieosiągalna wartość, której uzyskaniem Volkswagen na nowo zdefiniował granice możliwości technicznych w motoryzacji.

Volkswagen XL1 najoszczędniejszy seryjny samochód na świecie

Pod względem koncepcyjnym XL1 to trzeci etap ewolucji strategii 1-litrowych samochodów Volkswagena. Obecny Przewodniczący Rady Nadzorczej Volkswagen AG, prof. dr Ferdinand Piëch na początku wieku sformułował wizjonerski cel, zakładający doprowadzenie do produkcji seryjnej pełnowartościowego, nadającego się do codziennej eksploatacji samochodu zużywającego jeden litra paliwa. Wraz z dwuosobowym XL1 wizja ta stała się rzeczywistością. Mimo nadzwyczajnej efektywności XL1, udało się stworzyć koncepcję nadwozia lepiej przystosowaną do codziennego użytku, niż w przypadku dwóch wcześniejszych prototypów. W zaprezentowanym w 2002 roku 1-litrowym samochodzie oraz w L1 z 2009 roku ze względu na aerodynamikę pasażer siedział za kierowcą. W nowym XL1 ich fotele umieszczone są prawie jak w normalnych autach, jeden obok drugiego, z niewielkim przesunięciem fotela pasażera do tyłu.

POLECAMY Volkswagen Cross Coupé - studyjny SUV z napędem hybrydowym

XL1 ma długość 3.888 mm, szerokość 1.665 mm i wysokość tylko 1.153 mm. Według standardów dla samochodów osobowych, są to ekstremalne wymiary. Dla porównania: aktualny model Polo ma podobną długość (3.970 mm) i szerokość (1.682 mm), jest jednak znacznie wyższy (1.462 mm). Nawet typowy samochód sportowy, jak na przykład Porsche Boxster, jest o 129 milimetrów wyższy (1.282 mm). Odpowiednio spektakularny jest też wygląd XL1 – to samochód jutra budowany dzisiaj.

Volkswagen XL1 najoszczędniejszy seryjny samochód na świecie

źródło: Volkswagen
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2970
Zdjęcia: 11285
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Volkswagen XL1 najoszczędniejszy seryjny samochód na świecie

28 Lut 2013, 21:28

W tym wypadku będzie na początku mała seria, potem to okaże się.
Popularność tego napędu zacznie się w momencie, gdy trafi do miejskiego Up!
Trafić trafi, ale jeszcze nie wiadomo dokładnie kiedy. Nawet jak będzie 2 razy więcej palił to i tak super.
Gufi
Aktywny
 
Posty: 290
Rejestracja: 03 Lut 2009, 01:46
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Lexus połączony ze wszystkim - testy innowacyjnego systemu Lexus połączony ze wszystkim - testy innowacyjnego systemu
    Lexus intensywnie testuje w Australii system łączności samochodów z innymi pojazdami oraz infrastrukturą. Nowa technologia ma przede wszystkim zmniejszyć liczbę wypadków i poprawić płynność ruchu ulicznego. ...
    Renault Master najlepszy w swojej klasie - raport DEKRA 2017 Renault Master najlepszy w swojej klasie - raport DEKRA 2017
    W tym roku Raport Samochodów Używanych DEKRA 2017 oceną objął łącznie 500 modeli samochodów. Renault Master drugi rok z rzędu zwyciężyło w klasie samochodów dostawczych. Stowarzyszenie rzeczoznawców ...

  •