Scania serii R - najmocniejszy seryjny 730-konny silnik

Scania serii R - najmocniejszy seryjny 730-konny silnik

19 Lut 2013, 12:44

Podczas majowej prezentacji Scanii w Trier (Niemcy) poznaliśmy nową serię R wyposażoną w silniki V8. Wśród prezentowanych samochodów musiała oczywiście być Scania R z 730-konnym silnikiem. Jest to obecnie najmocniejszy silnik wśród seryjnie produkowanych jednostek napędowych do samochodów ciężarowych.

Image

Do udziału w teście przygotowano 6 zestawów drogowych – ciągniki serii R z kabinami Topline i Highline, wyposażone w nowe silniki V8 z rodziny DC16 o różnych mocach. Masa wszystkich zestawów wynosiła 40 t. Najsłabszy z prezentowanych pojazdów to Scania R 500 LA4×2MNA napędzana silnikiem DC16 18 (pojemność skokowa 15,6 dm3) o mocy 368 kW (500 KM) przy 1800 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 2500 Nm przy 1000–1350 obr/min. Silnik ten spełnia wymagania Euro V. Kolejnym testowanym pojazdem była Scania R 560 LA4×2MNA, której silnik DC16 18 z tej samej pojemności uzyskuje moc 412 kW (560 KM) przy 1900 obr/min i moment 2700 Nm przy 1000–1400 obr/min. Trzeci z pojazdów to Scania R 620 LA4×2MNA – dysponował najmocniejszym silnikiem o tej pojemności skokowej – rozwijał on bowiem moc 456 kW (620 KM) przy 1900 obr/min oraz moment obrotowy 3000 Nm przy 1000–1400 obr/min (silnik DC16 17). We wszystkich jednostkach napędowych zastosowano hamulec silnikowy o maksymalnej mocy hamowania 304 kW przy 2400 obr/min.

Najmocniejszy z silników oferowany w pojazdach seryjnych ma Scania R 730 LA4×2MNA. Moc silnika oznaczonego jako DC16 21 uzyskiwana z nieco większej pojemności skokowej wynoszącej 16,4 dm3 to 537 kW (730 KM) przy 1900 obr/min, a moment 3500 Nm przy 1000–1350 obr/min. Maksymalna moc hamowania silnikiem wynosi 320 kW przy 2400 obr/min, a silnik spełnia normę Euro V/EEV. We wszystkich pojazdach zastosowano układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR z wtryskiem AdBlue do spalin. Ponadto zostały wyposażone w zautomatyzowany system zmiany biegów Scania Opticruise współpracującą z retarderem i skrzynią biegów, co znacznie podnosi komfort prowadzenia zestawu drogowego.

Image

Trochę historii
Silniki Scania V8 wprowadzono do produkcji ponad 40 lat temu. Zielone światło dla silników widlastych w ciężarówkach pojawiło się w 1962 r., gdy trwały już prace nad nową generacją samochodów z silnikiem umieszczonym pod kabiną, których wprowadzenie na rynek zaplanowano na koniec lat 60. XX w. Pod montowaną wówczas kabiną nie mieściły się "wysokie" silniki rzędowe, zaczęto więc opracowywać silniki z widlastym rozmieszczeniem cylindrów. W 1969 r. Scania zaprezentowała 14-litrową turbodoładowaną jednostkę napędową o mocy 257 kW (350 KM), rozwijającą moment obrotowy 1245 Nm. Był to najmocniejszy silnik przeznaczony do samochodu ciężarowego, przez wiele lat produkowany w Europie. W tamtych latach za wystarczającą moc do napędu samochodów ciężarowych uznawano 184 kW (250 KM), a mocniejsze silniki były wykorzystywane w transporcie ciężkim. Nowy, pionierski silnik Scania-Vabis V8 o pojemności 14 dm3 był wyjątkowy pod wieloma względami. Od podstaw został zaprojektowany jako silnik turbodoładowany o dużej trwałości. Równocześnie opracowano jego wolnossącą wersję o mocy 191 kW (260 KM), rozwijającą moment obrotowy 932 Nm, przeznaczoną do autobusów, dzięki której turystyczne autokary zmieniały się w luksusowe pojazdy. Dzięki wysokim parametrom oraz dużej niezawodności silnik ten stał się prawdziwą legendą.

Szybki rozwój silników, zwłaszcza widlastych, był spowodowany zapotrzebowaniem na silniki o coraz większych mocach. W latach 70. XX w. zaczęto wprowadzać wytyczne dotyczące jednostkowego wskaźnika mocy (określanego w KM/t) po to, by samochody ciężarowe nadmiernie nie spowalniały ruchu drogowego. W 1976 r. Scania zastosowała nowy silnik V8 o mocy 276 kW (375 KM) z momentem obrotowym 1480 Nm. Opracowana konstrukcja pozwalała uzyskać jednostkowy wskaźnik mocy na poziomie 10 KM/t, co stało się standardem w europejskim transporcie ćwierć wieku później (40 t dmc. i 400 KM). Wspomniany silnik V8 zapewniał wystarczającą moc również dla cięższych zespołów pojazdów. Współczesne, powszechnie wykorzystywane w Skandynawii, 60-tonowe zespoły pojazdów wymagają około 600 KM przy wskaźniku 10 KM/t.

Image


Przez lata osiągi silnika były kilka razy zwiększane, aż w 2000 r. została wprowadzona jednostka o pojemności 15,6 dm3, z której uzyskano moc 456 kW (620 KM) przy 1900 obr/min oraz moment obrotowy 3000 Nm przy 1000–1400 obr/min. W roku 2010 wprowadzono do produkcji największy seryjnie produkowany silnik w samochodach użytkowych, rozwijający 3500 Nm i 537 kW (730 KM), deklasując silnik Volvo D16G o mocy 515 kW (700 KM) i momencie 3150 Nm, czy widlasty silnik MAN D2868 o mocy 500 kW (680 KM) i momencie 3000 Nm. Samochody ciężarowe wyposażone w silniki dużej mocy cieszą się największym zainteresowaniem wśród Włochów, Niemców, Szwedów i Hiszpanów, gdzie może być główny rynek zbytu na nową Scanię R 730 V8.

Wygoda transportu
Nowa Scania R z silnikiem V8 730 to wygodny w prowadzeniu pojazd, w którym konstruktorzy zadbali o miejsce kierowcy podobnie jak w modelach wyposażonych w silniki rzędowe. Mimo że pojazdy zostały wyposażone w automatyczne skrzynie biegów, kierowca nie jest pozbawiony możliwości manualnego wyboru przełożeń, co w niektórych sytuacjach może okazać się lepszym dostosowaniem do wymagań sytuacji drogowej. W odróżnieniu od silników rzędowych, w których wymaganą czystość spalin zapewnia układ EGR, we wszystkich silnikach widlastych jako układ oczyszczania spalin montowany jest układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR z wtryskiem AdBlue.

W kabinach nowych Scanii serii R dało sie zauważyć wiele interesujących zmian stylistycznych oraz korzystnych elementów wyposażenia. Uwagę zwracają wszechobecne, umieszczone zarówno zewnątrz, jak i wewnątrz kabiny, symbole V8. Podkreślają one szczególny charakter nowej Scanii R V8. Bardzo wygodne jest korzystanie z deski rozdzielczej z czytelną tablicą wskaźników, a koło kierownicy ma przemyślane rozmieszczenie przełączników. Zastosowane nowe przyciski w kole kierownicy są bardziej funkcjonalne i zapewniają większą wygodę sterowania. Pneumatycznie zawieszony fotel kierowcy jest wygodny dzięki pełnej i płynnej regulacji siedziska i oparcia, ma również w pełni regulowane i odchylane podłokietniki, które zapewniają wysoki komfort podróży, a po złożeniu ułatwiają poruszanie się po kabinie. Obsługa poszczególnych przełączników sterowania jest prosta i intuicyjnie wiadomo, jak je obsługiwać. Lusterka zewnętrzne mają szerokie pole widoczności – ułatwia to ocenę sytuacji na drodze oraz manewrowanie w miejscach przeładunku. W czasie kierowania i manewrowania pojazdem kabina zachowuje się stabilnie i jest w niej stosunkowo cicho.

Image

Otoczenie kierowcy w nowej serii R zostało udoskonalone pod wieloma względami. Nowe wnętrze kabiny kierowcy jest bardziej ergonomiczne i jest w nim wiele praktycznych schowków na różne przedmioty, które w czasie jazdy muszą być pod ręką. Kierowca ma również lepsze warunki bytowe, gdy musi w kabinie nocować. W zasięgu ręki znajdują się uchwyty na kubki po dwa dla kierowcy i pasażera. Po stronie pasażera zamontowany jest składany stolik z podwyższaną krawędzią, idealny do pracy i spożywania posiłków. Jest możliwość regulacji szerokości dolnej leżanki, dzięki czemu nawet najbardziej wymagający kierowca dostosuje ją do własnych potrzeb.

Moc w praktyce
Podczas jazd testowych zestawami drogowymi Scanii mogliśmy poznać w praktyce możliwości silników V8, w tym najmocniejszego 730-konnego. W trakcie jazdy po dobrze dobranych trasach wokół Trier wyraźnie odczuwało się, który silnik ma się do dyspozycji pod kabiną. Wjeżdżając 40-tonowym zestawem pod duże wzniesienia na autostradzie, Scania R 730 pokonywała je bez najmniejszego problemu. Automatyczna skrzynia biegów nie dokonywała redukcji biegów oraz nie było odczuwalnego spadku prędkości podczas jazdy. Nawet celowo zwalniając na podjazdach, bez problemu można było następnie rozpędzić pojazd do prędkości, przy której następowało odcięcie paliwa (oczywiście przy manualnej zmianie biegów). Jednak wskaźnik mocy do masy zestawu był prawie dwukrotnie większy od powszechnie spotykanego w typowych europejskich zestawach drogowych. Jedynym mankamentem może być zużycie paliwa, którego wartość chwilowa znacznie wzrastała przy pokonywaniu wzniesień, lecz czas transportu ładunków może być znacznie skrócony, zwłaszcza na drogach w terenach górzystych.

Przesiadając się do zestawów tak samo obciążonych, ale z ciągnikami o niższych mocach silników, natychmiast miało się wrażenie, że nie ma czym jechać po tej samej trasie. Pokonując autostradowe podjazdy, słabsze silniki nie dysponowały odpowiednią mocą, aby pokonać wzniesienia bez zmiany przełożeń. Znacznie spadała także prędkość transportowa zestawów, co obniżało komfort psychiczny kierowcy, który dosłownie chwilę wcześniej dysponował „nieograniczoną” mocą. Trzeba pamiętać, że najmniejszy testowany zestaw był wyposażony w silnik V8 o mocy 368 kW (500 KM) przy 1800 obr/min, a zdecydowana większość użytkowanych powszechnie zestawów drogowych ma moc w granicach 294–353 kW (400–480 KM).

Image

Podsumowanie
Nowy model Scanii R wyposażonej w silniki widlaste to ciężarówka dla dość wymagających użytkowników. Szczególnie jej wersja z najmocniejszym silnikiem, który sprawia, że może być wykorzystywana nie tylko do poruszania się z długimi i ciężkimi zestawami skandynawskimi, ale także eksploatowana z typowym obciążeniem w terenie górzystym, doskonale sobie radząc oraz zwiększając szybkość realizowanych dostaw. Zastosowanie seryjnie automatycznej skrzyni biegów z systemem Opticruise znacznie ułatwia pracę kierowcy, wyznaczając nowe trendy, w których Scania jest jednym z liderów. Długie przebiegi międzyobsługowe i trwałość silników V8 czynią pojazd bardziej niezawodnym, a sprawnie działająca sieć serwisowa rozmieszczona po Europie podnosi komfort i pewność eksploatacji, co jest szczególnie ważne na trasach o dalekim zasięgu. Nowa Scania R V8 730 znajdzie na pewno nabywców głównie w krajach, gdzie jest największe zapotrzebowanie na pojazdy użytkowe dużej mocy. Kierowcom zaś zapewni pracę w znacznie lepszych warunkach.

źródło: Leszek Gil / samochody-specjalne.com.pl
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2262
Zdjęcia: 8269
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Scania serii R - najmocniejszy seryjny 730-konny silnik

26 Lut 2013, 14:04

A kiedy zmieni się kształt kabiny?
Rexman
Nowicjusz
 
Posty: 9
Zdjęcia: 1
Rejestracja: 30 Lip 2009, 02:08
Miejscowość: Mała
Prawo jazdy od: 22 02 1979
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 120d
Silnik: M47 T2 D20 163KM.
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

Re: Scania serii R - najmocniejszy seryjny 730-konny silnik

07 Sie 2014, 00:54

Mocy nigdy za mało. :D
Rexman
Nowicjusz
 
Posty: 9
Zdjęcia: 1
Rejestracja: 30 Lip 2009, 02:08
Miejscowość: Mała
Prawo jazdy od: 22 02 1979
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 120d
Silnik: M47 T2 D20 163KM.
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Historia TECHNOLOGII SKYACTIV Mazdy Historia TECHNOLOGII SKYACTIV Mazdy
    Na czym polega technologia SKYACTIV Mazdy wyjaśniamy poniżej: - Technoligia SKYACTIVE-G - Technoligia SKYACTIVE-D Luty 2012 : Mazda CX-5, pierwszy z serii nowych modeli Mazdy ze wszystkimi elementami TECHNOLOGII SKYACTIV ...
    Najnowsze BMW serii 7 Najnowsze BMW serii 7
    BMW serii 7 - luksus na miarę przyszłości. Ten najnowocześniejszy w historii bawarskiego koncernu model będzie można zobaczyć już 24 listopada 2015 r. na targach Fleet Market w Centrum EXPO XXI w Warszawie. BMW serii 7 – ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Autosacrum 2008
      Prezentacja zawodników
      raport
      Mercedes-Benz W 126, tył