Toyota Yaris Cross – czy to idealne auto do miasta?

15 Lut 2022, 14:00

Podoba mi się to, w jaki sposób silnik benzynowy i elektryczny ze sobą współpracują. W ruchu miejskim możemy poruszać się bezgłośnie, nie eksploatować jednostki benzynowej na światłach. Auto rusza też płynnie, bez szarpania - komplementuje napęd hybrydowej Toyoty Yaris Cross Kuba Przygoński, pięciokrotny mistrz Polski w drifcie i szósty zawodnik ostatniego Rajdu Dakar.

Toyota Yaris Cross – czy to idealne auto do miasta? Jesienią Yaris Cross pojawił się na polskich drogach. To trzeci po Yarisie hatchback oraz GR Yarisie model w rodzinie aut Toyoty z segmentu B. Japoński producent trafił w gusta polskich klientów, bo w przedsprzedaży, czyli bez odbycia jazdy testowej, a czasem wręcz fizycznego obejrzenia auta, zostało zamówionych 3100 egzemplarzy. Dlaczego Yaris Cross cieszy się tak dużym zainteresowaniem? Kuba Przygoński nie ma wątpliwości.

"Yaris Cross to idealne auto do miasta. Jest troszeczkę wyższy, więc mamy lepsze pole widzenia. Nic nie utracił jednak z legendarnej zwrotności Yarisa. Łatwo się go parkuje, więc w ciasnych uliczkach miejskich, gdzie jest wiele innych aut i mało miejsca czuje się bardzo dobrze" mówi pięciokrotny mistrz Polski w drifcie. Pomaga w tym na pewno niewielki promień skrętu, który wynosi zaledwie 5,3 m.

Kompaktowe wymiary zewnętrzne crossovera skrywają pojemne wnętrze oraz pokaźnych rozmiarów bagażnik (do 397 litrów pojemności ze złożonymi fotelami). A do tego bogate wyposażenie standardowe z pakietem systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, multimediami z łącznością ze smartfonami poprzez Apple CarPlay i Android Auto.
Toyota Yaris Cross – czy to idealne auto do miasta? Hybrydowy, czyli oszczędny
Yaris Cross oferowany jest z dwoma rodzajami napędu, które znane są z Yarisa hatchback. Samochód może mieć benzynowy, trzycylindrowy motor 1,5 o mocy 125 KM, który napędza przednie koła. Do wyboru jest też wersja hybrydowa, gdzie 1,5-litrowy silnik benzynowy sparowany jest z silnikiem elektrycznym i razem wytwarzają 116 KM. Co ciekawe, obie jednostki napędowe produkowane są w polskich zakładach Toyoty.

"Jestem zwolennikiem napędu hybrydowego, który łączy silnik spalinowy z elektrycznym. W ruchu miejskim możemy poruszać się bezgłośnie, nie eksploatować jednostki benzynowej na światłach. Auto rusza też płynnie, bez szarpania. Podoba mi się to, w jaki sposób silnik benzynowy i elektryczny ze sobą współpracują. Myślę, że każdy kto wsiądzie raz do hybrydy, już raczej nie wróci do klasycznego auta" mówi Przygoński.

Za wersją hybrydową przemawia niskie zużycie paliwa, co w przypadku Yarisa Cross potwierdziły liczne testy. Z danych homologacyjnych tego auta wynika, że to najoszczędniejszy SUV Toyoty. Samochód w wersji z napędem na przód i układem hybrydowym 1.5 o mocy 116 KM zużywa średnio od 4,4 l/100 km paliwa. Z kolei wersja z napędem na cztery koła AWD-i zużywa od zaledwie 4,7 l/100 km.
Toyota Yaris Cross – czy to idealne auto do miasta? Jedyny taki w segmencie
Właśnie możliwość zastosowania napędu na cztery koła wyróżnia Yarisa Cross w segmencie małych SUV-ów. To doskonale znany z modeli RAV4 oraz Highlander układ AWD-i, w którym do napędzania tylnej osi służy dodatkowy silnik elektryczny. Komputer steruje rozdziałem mocy między przednie, a tylne koła, dołączając tylną oś w razie utraty przyczepności lub jako wspomaganie przy ruszaniu.

Do zalet napędu na cztery koła nie trzeba nikogo przekonywać. To rozwiązanie to nic innego jak jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa bez względu na warunki. W parze z wyższym prześwitem niż w klasycznym aucie miejskim mamy całkiem dzielne auto, które poradzi sobie także poza miejską dżunglą. Atuty tego napędu docenia też Kuba Przygoński.
Toyota Yaris Cross – czy to idealne auto do miasta? "System jest tak pomyślany, że nawet nie odczujemy, kiedy się dołączają tylne koła, ale poczujemy za to fakt, że go mamy. Będziemy czuć się na zaśnieżonych drogach, czy w miejscach o niskiej przyczepności, pomoże nam w ruszaniu pod górkę, zwłaszcza jak mamy taki wyjazd z garażu. To taki napęd, który na pewno się przyda" mówi czwarty zawodnik ostatniego Rajdu Dakar.

źródło: Toyota | zdjęcia: Toyota; archiwum Kuba Przygoński | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

22 Gru 2022, 15:29

Auto bardzo fajne ale czy do miasta potrzebujemy napęd 4x4 w tym przypadku AWD-i? Moim zdaniem to bardziej taki trend który ostatnio obserwujemy że z małych samochodów robią się mini SUVy choć Ja nazwałbym bo Crossoverem.

Sam samochód jest o tyle ciekawym rozwiązaniem do miasta że wsiada się do niego wygodnie tak jak do innych Crossoverów, a wysoka pozycja za kierownicą pozwala na lepszą obserwację tego co się dzieje wokół nas i ma to duży plus podczas parkowania.

Co do samych hybryd to warto sobie zerknąć do tematu spalania jak-sprawdza-sie-hybryda-na-bardzo-krotkich-dystansach-3-5km-vt126733.htm gdzie mamy bardzo fajnie opisane i omówione jak to wygląda w przypadku tego napędu. Polecam!.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9765
Zdjęcia: 34

22 Gru 2022, 20:08

Napęd na 4 do miasta? Po co? I jest to napęd na 4 koła czy na dwie osie? Bo to konkretna różnica.
SUV do miasta? Chyba jakieś nieporozumienie...
Ogólnie autko fajne z wyglądu, fajne że hybryda, fajnie, że pali 4,5 litra ( tylko czy to będzie realne ) i fajne, że ma napęd na 4 koła ( albo dwie osie, bo nie wiem ). Ale do miasta to raczej chyba się nie nadaje.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

23 Gru 2022, 11:19

MotoAlbercik napisał(a):SUV do miasta? Chyba jakieś nieporozumienie...
No to raczej crossover, a dzisiaj widzisz sama jaka panuje moda i przypuszczam, że właśnie po to powstała taka Yariska Cross tak samo przecież stworzyli Corollę Cross.

Co do AWD-i to tu jest trochę info o tym napędzie slownik-motoryzacyjny/1183-awd-i-all-wheel-drive-intelligent/ i ostatnio czytałem, że jego kolejna wersja ma być dostępna w nowym Priusie :mrgreen: Będzie tam około 200KM i napęd AWD-i :shock: ciekawe jak z oszczędnością paliwa? Prius to Prius i kojarzy się wszystkim z niskim spalaniem.

Odpowiadając na pytanie z tematu: "czy to idealne auto do miasta?" Nie ma idealnego i uniwersalnego auta do miasta dla wszystkich kierowców bo każdy ma inne wymagania no i samo położenie miasta może być w górach jak i na nizinach dlatego każde auto powinno być wybierane zgodnie z wymaganiami i oczekiwaniami danego kierowcy.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9765
Zdjęcia: 34