Jak sprawdza się Hybryda na bardzo krótkich dystansach 3-5km?

05 Wrz 2021, 10:59

Czytając na forum temat o tym jak sprawdzają się hybrydy w trasie, przyszedł mi do głowy pomysł o tym żeby sprawdzić jak ten napęd zachowuje się użytkowany na bardzo krótkich dystansach. Chodzi tu o jednorazowe odcinki na dystansach około 3-5km. Wiemy, że hybrydy stworzone są do miasta i przy dłuższej jeździe podczas takiej eksploatacji są oszczędne ale jak to się ma do takich krótkich dystansów?

Głównie chodzi mi o odpowiedź na pytanie czy opłaca się kupić hybrydę do jazdy na tak krótkich dystansach i czy faktycznie spalanie będzie tu sporo mniejsze niż przy samochodzie z napędem konwencjonalnym (silnikiem diesla lub benzyny)?

Ciekaw jestem jak to u Was wygląda, a może ktoś już testował taki napęd we wspomnianych warunkach. Nie bierzemy tu samochodów z napędem plug-in które mogą być ładowane z gniazdka.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4084
Zdjęcia: 12

05 Wrz 2021, 13:49

Na takie krótkie odcinki, najlepsze będzie autko typu Aygo, Picanto, czy Panda.
Jeżeli jeździsz krótkie odcinki, można śmiało założyć, że roczne przebiegi też będą małe.
Jaka hybryda zwróci ze spalania różnicę w zakupie, do takiego Aygo :?:
A 3-5 km, to i na hulajnodze przejedziesz :lol:
Myślę, że to problem wyłącznie teoretyczny :mrgreen: Ale mimo to spróbujmy to ugryźć :mrgreen:
Spalanie klasycznej hybrydy(bo plug in to całkiem inna bajka), na pewno będzie niższe i to sporo, od klasycznej benzyny.
Najlepiej porównać Yariskę, bo to chyba najtańsza klasyczna hybryda.
Mimo wszystko porównanie będzie bardzo trudne, bo zwykła benzynowa Yariska spali na tak krótkich odcinkach, od 6 do nawet 10 litrów/100km, w zależności od rodzaju trasy. Hybryda niech spali 4-6l.
Wyniki czysto hipotetyczne, ale myślę, że całkiem prawdopodobne.
Przyjmując średnie wartości, hybryda pozwoli zaoszczędzić około 3l paliwa na 100km.
Czyli 17zł na 100km. A 100km to 10 dni jazdy do pracy i z powrotem po 5km -DWA TYGODNIE. Ale przyjmijmy, że jeździmy codziennie- 365/10 =36,5x17zł=620 zł oszczędności rocznie :shock: :lol:
Wynik należy pomniejszyć o większe wydatki hybrydy na ubezpieczenie.
Nie wiem jak serwis, ale myślę, że też będzie trochę drożej od zwykłej benzyny.
Fajnie jak auto mało pali, ale paliwo to tylko jeden ze składników kosztów
transportu.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III ,Lancera IX i Vitary 1,6
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3251
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Zegrze Pd
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Outlander 2019, Courier 2020
Silnik: 2.0 150KM 1.5D 100KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2019

05 Wrz 2021, 14:56

yeti65 napisał(a):Najlepiej porównać Yariskę, bo to chyba najtańsza klasyczna hybryda.
Mimo wszystko porównanie będzie bardzo trudne, bo zwykła benzynowa Yariska spali na tak krótkich odcinkach, od 6 do nawet 10 litrów/100km, w zależności od rodzaju trasy. Hybryda niech spali 4-6l.


Czemu wszyscy tylko mówią o spalaniu ? Reszta się nie liczy?

Spokój jazdy, płynność cisza, brak biegów, mały spadek wartości ?
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 7978
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

05 Wrz 2021, 15:07

To zależy na ile kupujesz auto, bo jak na 2-3 lata i kręcisz się po mieście 5 km dziennie to ani spalanie, ani serwis nie są jakąś mega zaletą. Spadek wartości niby ok, ale na starcie płacisz więcej.

Hybryda ma sens w dłuższej perspektywie czasu i o to w tym temacie chodzi.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 7043
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Megane I PHII
Silnik: 1.6 16V 110
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

05 Wrz 2021, 15:19

szybki napisał(a):Czemu wszyscy tylko mówią o spalaniu ? Reszta się nie liczy?

Bo o tym jest założony temat :?: :mrgreen:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III ,Lancera IX i Vitary 1,6
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3251
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Zegrze Pd
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Outlander 2019, Courier 2020
Silnik: 2.0 150KM 1.5D 100KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2019

05 Wrz 2021, 23:43

szybki napisał(a):Spokój jazdy, płynność cisza, brak biegów, mały spadek wartości ?
Zgadza się i o tym Ja wiem i myślę że inni też :wink: W temacie właśnie chodzi o porównanie samego spalania czy na tak krótkich odcinkach ma sens taka hybryda.

yeti65 napisał(a):Najlepiej porównać Yariskę, bo to chyba najtańsza klasyczna hybryda.
Też tak myślałem.

galakty napisał(a):To zależy na ile kupujesz auto, bo jak na 2-3 lata i kręcisz się po mieście 5 km dziennie to ani spalanie, ani serwis nie są jakąś mega zaletą.
W sumie masz rację. Chodziło mi bardziej o porównanie w spalniu na zasadzie takiej że odpalamy samochód z zimnym silnikiem, robimy jakies 5km, auto stoi wystygnie silnik znowu jedziemy taki krótki dystans i np. tak kilka razy dziennie. Czy przy takiej eksploatacji czasem spalanie nie wyjdzie podobnie jak w samej benzynie? Przypuszczam, że tu najgorzej było by w okresie zimowym.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4084
Zdjęcia: 12
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jazda pod prąd - niezgodnie z obowiązującym kierunkiem ruchu
    Jazda niezgodnie z obowiązującym kierunkiem ruchu ma różne przyczyny. Wielu kierowców robi to, będąc pod wpływem alkoholu. Niektórzy są zbyt zmęczeni, aby dostrzec znaki drogowe. Innych gubi dekoncentracja ...
    Największy pakiet mocy: silnik - Audi RS 6 Avant
    Jednostka napędowa 4.0 TFSI montowana w nowym Audi RS 6 Avant rozwija 441 kW (600 KM) mocy oraz moment obrotowy 800 Nm dostępny w wysokim zakresie od 2100 do 4500 obr/min. Od 0 do 100 km/h to sportowe kombi rozpędza się w ...

  • 06 Wrz 2021, 08:34

    Jedyne co mnie ciekawi to właśnie ostra zima, bo zwykła benzyna z racji że działa cały czas to nagrzeje się szybciej, więc w teorii taka hybryda będzie dłużej chodziła na "ssaniu".

    Chyba że zimą hybryda inaczej się zachowuje?
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 7043
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Megane I PHII
    Silnik: 1.6 16V 110
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 1999

    06 Wrz 2021, 08:54

    Dzisiaj rano było dosyć chłodno (4 stopnie) i silnik zaraz po uruchomieniu startuje sam i chodzi do momentu aż nagrzeje trochę wnętrze. Nie wyłącza się nawet przy hamowaniu chyba że osiągnie jakąś zaprogramowaną temperaturę. Baterię miałem na 3/4 więc wymuszeniem startu silnika była na pewno temperatura. Tu układ ogrzewania jest tak jak w zwykłym silniku i nie ma elektrycznej nagrzewnicy. Jedynie jest jakiś zmodyfikowany aby szybciej się nagrzewał (tyle wyczytałem na jakiś zagranicznych stronach).

    Ja często poruszam się w przedziałach 1,5km (chwila postoju) 1,5km. Zobaczę jutro i postaram się zrobić zdjęcie ze spalania w jedną i drugą stronę przy czym prędkość jazdy na tym odcinku to maks 40km/h kilka śpiących policjantów, skrzyżowań itd.
    ArteK
    Forum Samochodowe
     
    Posty: 4922
    Zdjęcia: 11393
    Miejscowość: Warszawa
    Prawo jazdy: 12 12 1996
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
    Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2016

    06 Wrz 2021, 10:17

    Czyli całkiem sensownie, oczekiwałbym że silnik będzie chodził i się nagrzewał, a nie wyłączał bo to hybryda.
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 7043
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Megane I PHII
    Silnik: 1.6 16V 110
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 1999

    06 Wrz 2021, 10:23

    Przy takiej temperaturze priorytetem było nagrzanie wnętrza więc chodził do pewnego momentu jak już z kratek leciało ciepłe powietrze w tym czasie też ładował baterię. Później zaczął się wyłączać. Mając to na uwadze w zimie pewnie będzie rzadziej się wyłączał bo będzie to mocno zależne od utrzymania odpowiedniej temperatury we wnętrzu. W lato nie ma takiego problemu bo kompresor od klimatyzacji jest elektryczny więc do chłodzenia nie wymaga pracy silnika.
    ArteK
    Forum Samochodowe
     
    Posty: 4922
    Zdjęcia: 11393
    Miejscowość: Warszawa
    Prawo jazdy: 12 12 1996
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
    Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2016

    06 Wrz 2021, 15:46

    Udało mi się przed chwilą zrobić dwa krótkie dystanse i mam dane z tych przejazdów. Co prawda mają mniej niż 3 km ale myślę że warto zerknąć może komuś się przyda. Widać rozbieżności między wskazaniami w samochodzie, a aplikacją Hybrid Assistant. Z mojego doświadczenia przy tankowaniu wychodzi, że aplikacja jest bliższa realnym danym.

    Samochód przed pierwszym przejazdem stał 6 godzin.

    Temperatura zewnętrzna 17 stopni.

    Pierwszy przejazd 1,9 km (60% czasu i 58% odcinka w trybie EV).
    Jak sprawdza się Hybryda na bardzo krótkich dystansach 3-5km?
    Drugi przejazd 2,3 km (69% czasu i 60% odcinka w trybie EV) odbył się w odstępie kilku minut po pierwszym.
    Jak sprawdza się Hybryda na bardzo krótkich dystansach 3-5km?
    PS. Na pierwszym przejeździe za wcześnie zrobiłem zrzut z aplikacji i nie widać było jeszcze naładowania baterii (57%).
    ArteK
    Forum Samochodowe
     
    Posty: 4922
    Zdjęcia: 11393
    Miejscowość: Warszawa
    Prawo jazdy: 12 12 1996
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
    Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2016

    07 Wrz 2021, 11:42

    Dodaję kolejne dwa przejazdy które nastąpiły jeden po drugim w odstępach około 10min. Tym razem pierwszy przejazd odbył się po nocnym postoju.

    Temperatura zewnętrzna 9-11 stopni.

    Pierwszy przejazd 1,8 km (33% czasu i 42% odcinka w trybie EV).
    Jak sprawdza się Hybryda na bardzo krótkich dystansach 3-5km?
    Drugi przejazd 5,4 km (60% czasu i 49% odcinka w trybie EV).
    Jak sprawdza się Hybryda na bardzo krótkich dystansach 3-5km?
    Mamy tu w sumie przejechane 7,2 km i jak widać silnik spalinowy osiągnął zaledwie 54 stopnie. To wskazuje na to że ma on trudne warunki pracy szczególnie kiedy mamy niższe temperatury na dworze. Dlatego warto dbać o częste wymiany oleju. Pomimo takiej temperatury i ustawionego klimatronika na 20,5 stopnia z kratek leciało ciepłe powietrze.

    galakty napisał(a):Czyli całkiem sensownie, oczekiwałbym że silnik będzie chodził i się nagrzewał, a nie wyłączał bo to hybryda.
    Jak widać chodzi tylko na tyle żeby wystarczyło to na dogrzanie wnętrza. No ale zobaczymy jak to będzie wyglądało przy większych mrozach i temperaturach ujemnych.
    ArteK
    Forum Samochodowe
     
    Posty: 4922
    Zdjęcia: 11393
    Miejscowość: Warszawa
    Prawo jazdy: 12 12 1996
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
    Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2016

    Dzisiaj, 07:51

    witam
    Ja właśnie stoję przed wyborem auta na też tak krótkie odcinki (dziecko do przedszkola po drodze i praca w jedna stronę około 2,5 Km) i patrząc na spalanie to w zasadze hybryda przy niższych temperaturach nie jest az tak oszczędna ;-(
    sebsad2705
    Nowicjusz
     
    Posty: 22

    Dzisiaj, 07:56

    Ale ogarniasz, że przy takiej jeździe jakieś proste benzynowe 1.6 to ci 12 wciągnie?
    franccc
    Aktywny
     
    Posty: 355

    Dzisiaj, 08:00

    Nom zgadzam się z tobą tylko tak się zastanawiam czy az tak krótkie odcinki nie zaszkodzą tej hybrydzie aktualnie mam 2.0 benzynę zwykły silnik (peugeot 307) i fakt pali około 12-13 ale od 5 lat jeżdżę na gazie iż tak to nie boli (po prostu częściej wymieniam olej)
    aktualnie potrzeba zakupu drugiego auta na te teraz bo Peugeota przejmuje żona do swojej pracy gdzie już przebiegi będą większe...
    sebsad2705
    Nowicjusz
     
    Posty: 22