Sprinter 316 LGT zasilany benzyną i gazem LPG

Sprinter 316 LGT zasilany benzyną i gazem LPG

18 Wrz 2013, 20:15

Sprinter 316 LGT (Liquefied Gas Technology), wyposażony w 4-cylindrowy silnik o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 1796 cm3, rozwijający moc 115 kW (156 KM) przy 5000 obr/min. Silnik mógł być zasilany benzyną lub ciekłą mieszanką propan-butan (LPG). Samochód miał manualną skrzynię biegów o 6 przełożeniach, przełożenie przekładni głównej wynosiło 4,727, rozstaw osi samochodu to 4325 mm, jego masa własna zaś 2640 kg. Zabudowę furgonową wykonała firma Plandex.

Image

Zbiornik na LPG o pojemności użytkowej 72 l pozwala (w zależności od warunków) na przejechanie nawet ponad 300 km. Zbiornik zamocowano dość nisko na tylnym zwisie w miejscu koła zapasowego, co zmniejsza prześwit i zwiększa ryzyko jego uszkodzenia.
Jeśli zatankuje się Sprintera do pełna (LPG + benzyna), zasięg pojazdu wynosi do 1200 km (zbiornik benzyny ma pojemność 100 l), nam w teście udało się przejechać 1080 km. Należy jednak założyć, że benzyna będzie traktowana jako paliwo awaryjne, a większość przebiegów będzie realizowana na tańszym LPG.

ImageWarto zwrócić uwagę na fakt, że Sprinter w wersji LGT mający zabudowaną instalację zasilania gazowego ma masę własną zaledwie o ok. 100 kg większą niż odpowiednik benzynowy. Mniejszą ładowność (935 kg) rekompensuje duża pojemność skrzyni ładunkowej – zatem testowana wersja to przykład samochodu do przewozu głównie ładunków objętościowych. Sprinter NGT zasilany gazem ziemnym ma ładowność mniejszą o 300 kg – winowajcą są głównie grubościenne butle na sprężony gaz.

ImageSprinter LGT zużywa średnio 15,2 l gazu na 100 km – samochód na pewno jest tańszy w eksploatacji od modelu zasilanego gazem ziemnym (Sprinter NGT jest droższy o ok. 20 tys. zł). Koledzy dziennikarze z portalu gazeo.pl obliczyli, że przy cenach obu paliw wynoszących 3 zł/m3 CNG i 2,76 zł/l LPG eksploatacja Sprintera napędzanego gazem ziemnym jest tańsza o 55 gr na 100 km w stosunku do Sprintera napędzanego LPG. Różnica w cenie porównywalnych samochodów zwróci się dopiero po 3,7 mln km.

Zabudowa o bardzo regularnych kształtach i dużej objętości ładunkowej predestynuje ten samochód do przewozu ładunków o regularnych kształtach – mogą to być np. lekkie ładunki na paletach lub skrzynki. Niestety duża zabudowa to także większy opór czołowy i większa wrażliwość samochodu na boczne podmuchy wiatru – dało się to odczuć podczas jazdy poza miastem z większymi prędkościami.

Image

W porównaniu z wersją "czysto" benzynową Sprinter 316 LGT jest droższy o ok. 5300 zł. Oficjalnie Mercedes uznaje wersję LGT jako wyposażenie dodatkowe samochodu w odmianie benzynowej. Niemal zupełny brak promocji tego auta to niezbyt fortunne pociągnięcie, zwłaszcza że Sprinter 316 LGT ma bardzo duży potencjał możliwości, a nie ma przy tym jakichkolwiek problemów z tankowaniem samochodu, czego o wersji zasilanej CNG powiedzieć nie można. Ze sprzedażą Sprintera LGT można by wiązać duże nadzieje, użytkownikami tego samochodu mogą być firmy działające głównie w miastach. Doskonale rozwinięta sieć tankowania LPG pozwala też z powodzeniem używać wersji LGT także na dłuższych trasach.   

POLECAMY Sprinter 319 CDI z podwójną kabiną i skrzynią 7G-Tronic

Deska rozdzielcza Sprintera LGT wyróżnia się widocznym obok stacyjki przełącznikiem rodzaju zasilania (gaz/benzyna); pokazuje on również poziom gazu. Wlew gazu i paliwa umieszczono obok siebie. Przewidziano możliwość doboru końcówki do tankowania gazu.

źródło: Dariusz Piernikarski / samochody-specjalne.com.pl
zdjęcia: © D. Piernikarski
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2736
Zdjęcia: 9780
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Sprinter 316 LGT zasilany benzyną i gazem LPG

12 Sie 2014, 09:15

Spoko wersja samochodu :D
p0ldekrakieta
Początkujący
 
Posty: 50
Rejestracja: 11 Sie 2014, 09:52
Przebieg/rok: 21tys. km
Auto: Audi A4/Mazda RX8
Silnik: 1.6/1.3
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    56. Rajd Barbórka - prawdziwe rajdowe klasyki 56. Rajd Barbórka - prawdziwe rajdowe klasyki
    W piątek (30.XI) i w sobotę (1.XII) już po raz 56. odbędzie się słynny Rajd Barbórka. Na starcie rywalizacji obok nowoczesnych konstrukcji staną również prawdziwe rajdowe klasyki od Toyoty, Subaru czy Lancii. ...
    Różnorodne wersje Golfa na przestrzeni lat Różnorodne wersje Golfa na przestrzeni lat
    Debiut Volkswagena Golfa pierwszej generacji w 1974 roku okazał się początkiem imponujących historii pełnej sukcesów. Od tego czasu wyprodukowano ponad 33 miliony egzemplarzy tego modelu. Na szczególne podkreślenie ...

  •