Sprinter 316 LGT zasilany benzyną i gazem LPG

Sprinter 316 LGT zasilany benzyną i gazem LPG

18 Wrz 2013, 21:15

Sprinter 316 LGT (Liquefied Gas Technology), wyposażony w 4-cylindrowy silnik o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 1796 cm3, rozwijający moc 115 kW (156 KM) przy 5000 obr/min. Silnik mógł być zasilany benzyną lub ciekłą mieszanką propan-butan (LPG). Samochód miał manualną skrzynię biegów o 6 przełożeniach, przełożenie przekładni głównej wynosiło 4,727, rozstaw osi samochodu to 4325 mm, jego masa własna zaś 2640 kg. Zabudowę furgonową wykonała firma Plandex.

Image

Zbiornik na LPG o pojemności użytkowej 72 l pozwala (w zależności od warunków) na przejechanie nawet ponad 300 km. Zbiornik zamocowano dość nisko na tylnym zwisie w miejscu koła zapasowego, co zmniejsza prześwit i zwiększa ryzyko jego uszkodzenia.
Jeśli zatankuje się Sprintera do pełna (LPG + benzyna), zasięg pojazdu wynosi do 1200 km (zbiornik benzyny ma pojemność 100 l), nam w teście udało się przejechać 1080 km. Należy jednak założyć, że benzyna będzie traktowana jako paliwo awaryjne, a większość przebiegów będzie realizowana na tańszym LPG.

ImageWarto zwrócić uwagę na fakt, że Sprinter w wersji LGT mający zabudowaną instalację zasilania gazowego ma masę własną zaledwie o ok. 100 kg większą niż odpowiednik benzynowy. Mniejszą ładowność (935 kg) rekompensuje duża pojemność skrzyni ładunkowej – zatem testowana wersja to przykład samochodu do przewozu głównie ładunków objętościowych. Sprinter NGT zasilany gazem ziemnym ma ładowność mniejszą o 300 kg – winowajcą są głównie grubościenne butle na sprężony gaz.

ImageSprinter LGT zużywa średnio 15,2 l gazu na 100 km – samochód na pewno jest tańszy w eksploatacji od modelu zasilanego gazem ziemnym (Sprinter NGT jest droższy o ok. 20 tys. zł). Koledzy dziennikarze z portalu gazeo.pl obliczyli, że przy cenach obu paliw wynoszących 3 zł/m3 CNG i 2,76 zł/l LPG eksploatacja Sprintera napędzanego gazem ziemnym jest tańsza o 55 gr na 100 km w stosunku do Sprintera napędzanego LPG. Różnica w cenie porównywalnych samochodów zwróci się dopiero po 3,7 mln km.

Zabudowa o bardzo regularnych kształtach i dużej objętości ładunkowej predestynuje ten samochód do przewozu ładunków o regularnych kształtach – mogą to być np. lekkie ładunki na paletach lub skrzynki. Niestety duża zabudowa to także większy opór czołowy i większa wrażliwość samochodu na boczne podmuchy wiatru – dało się to odczuć podczas jazdy poza miastem z większymi prędkościami.

Image

W porównaniu z wersją "czysto" benzynową Sprinter 316 LGT jest droższy o ok. 5300 zł. Oficjalnie Mercedes uznaje wersję LGT jako wyposażenie dodatkowe samochodu w odmianie benzynowej. Niemal zupełny brak promocji tego auta to niezbyt fortunne pociągnięcie, zwłaszcza że Sprinter 316 LGT ma bardzo duży potencjał możliwości, a nie ma przy tym jakichkolwiek problemów z tankowaniem samochodu, czego o wersji zasilanej CNG powiedzieć nie można. Ze sprzedażą Sprintera LGT można by wiązać duże nadzieje, użytkownikami tego samochodu mogą być firmy działające głównie w miastach. Doskonale rozwinięta sieć tankowania LPG pozwala też z powodzeniem używać wersji LGT także na dłuższych trasach.   

POLECAMY Sprinter 319 CDI z podwójną kabiną i skrzynią 7G-Tronic

Deska rozdzielcza Sprintera LGT wyróżnia się widocznym obok stacyjki przełącznikiem rodzaju zasilania (gaz/benzyna); pokazuje on również poziom gazu. Wlew gazu i paliwa umieszczono obok siebie. Przewidziano możliwość doboru końcówki do tankowania gazu.

źródło: Dariusz Piernikarski / samochody-specjalne.com.pl
zdjęcia: © D. Piernikarski
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2557
Zdjęcia: 9486
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Sprinter 316 LGT zasilany benzyną i gazem LPG

12 Sie 2014, 10:15

Spoko wersja samochodu :D
p0ldekrakieta
Początkujący
 
Posty: 50
Rejestracja: 11 Sie 2014, 10:52
Przebieg/rok: 21tys. km
Auto: Audi A4/Mazda RX8
Silnik: 1.6/1.3
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Przyczyny dymienia z rury wydechowej w dieslu Przyczyny dymienia z rury wydechowej w dieslu
    Czy mając samochód z silnikiem wysokoprężnym (diesla) narażeni jesteśmy na dymienie z rury wydechowej? To pytanie pewnie zadaje sobie nie jeden właściciel diesla Postaram się opisać jakie są przyczyny dymienia z rury ...
    Przyciemniane szyby w samochodzie - przepisy i normy, a komfort Przyciemniane szyby w samochodzie - przepisy i normy, a komfort
    Kierowcy często poszukują rozwiązań, które zwiększą komfort użytkowania samochodu. Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz możliwości, pozwalających na modyfikację samochodu. Jedną z możliwości, po którą sięgają ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Toyota Yaris 2011
      VW Golf III GTI
      Ferrari F355 Challenge, Michał Wiśniewski
      10 państw w których Polacy spowodowali najwięcej szkód w 2014 roku