Sprinter 319 CDI z podwójną kabiną, wyposażony w 4-cylindrowy, 3-litrowy silnik Diesla o mocy 140 kW (190 KM) i 7-biegową automatyczną skrzynię 7G-Tronic. Rozstaw osi samochodu to 4325 mm, masa własna – 2736 kg.
Mercedes-Benz Sprinter był wcześniej dostępny w wersji z automatyczną skrzynią biegów. Jeździło się wygodnie, ale tylko 5 biegów nie było rozwiązaniem współczesnym. Jednak Sprinter musiał na swój nowy, siedmiobiegowy automat zaczekać – pierwszeństwo miały samochody osobowe. Teraz, jako pierwszy samochód dostawczy na świecie, Sprinter dostępny jest w wersji z siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów 7G-Tronic. Na razie 7--biegowy automat dostępny jest jedynie w Sprinterach w wersji furgon, podwozia oraz samochody z silnikami benzynowymi muszą poczekać.
Już sama rozpiętość przełożeń skrzyni wskazuje na zalety nowego rozwiązania: od 4,377 na biegu najniższym do 0,728 na najwyższym (przełożenie przekładni głównej 3,923). Dotychczas przełożenia zawierały się w przedziale od 3,595 do 0,831. Mamy zatem rozpiętość przełożeń wynoszącą 6,01, poprzednio było to 4,33. Teoria ma oczywiście konsekwencje praktyczne: "krótszy" pierwszy bieg do łatwego ruszania z miejsca, zwłaszcza pod górę czy z przyczepą, a także wygodniejszy do powolnego manewrowania. Przy przełączaniu na kolejne, wyższe biegi mamy dłuższe przełożenia, a przy jeździe autostradowej z wyższą prędkością – niższą prędkość obrotową silnika.
Sprinter i 7G-Tronic w akcji Sprinter rusza z miejsca delikatnie, ale stanowczo i już po kilkunastu metrach prawie niezauważalnie dla kierowcy skrzynia biegów załącza drugi bieg. Rozpędzanie przebiega bardzo płynnie i w zasadzie trudno jest określić na podstawie wrażeń akustycznych czy też prędkości obrotowej silnika, na którym biegu aktualnie pojazd się porusza. W mieście zmiany biegów przebiegają niemal niezauważalnie, natomiast poza terenem zabudowanym przy większych prędkościach jazdy prędkość obrotowa silnika pozostaje w dolnym zakresie, co w zdecydowany sposób zmniejsza poziom hałasu w kabinie i korzystnie wpływa na zużycie paliwa.
Na płaskim odcinku drogi bieg szósty załączany był już przy prędkości 50 km/h, prędkość obrotowa silnika wynosiła wtedy 1200 obr/min – a więc mamy wręcz podręcznikowy przykład zgodny z wytycznymi jazdy ekonomicznej. Przy toczeniu się w kierunku skrzyżowania z czerwonym światłem silnik rozwijał 1000 obr/min. Podczas oczekiwania na zmianę świateł na skrzyżowaniu jakiekolwiek wibracje nie były wyczuwalne.
Komfort jazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów nie podlega dyskusji. Podczas jazdy Sprinterem 316 CDI cały czas ma się świadomość obecności 4-cylindrowego silnika Diesla pod maską. Program sterujący pracą przekładni dość swobodnie wykorzystuje dostępne osiągi silnika – przy pokonywaniu podjazdów niewielkie zmiany położenia pedału przyspieszenia nie powodowały "nerwowej" redukcji biegu – za to w pełni wykorzystywana była elastyczność silnika. Jeśli doszło jednak do redukcji biegu, natychmiast można poczuć dynamikę silnika i możliwości jego turbosprężarki. Chcąc efektywnie wykorzystać hamujące działanie jednostki napędowej, należało dokonać manualnego przełączenia biegu na niższy. "Kick-down" – maksymalne wciśnięcie pedału przyspieszenia – pozwalało na rozkręcenie silnika do jego prędkości znamionowej, czyli aż do 3800 obr/min. Według danych producenta Sprinter ze skrzynią 7G-Tronic spala w teście mieszanym 7,6 l/100 km. Podczas naszej przejażdżki uzyskanie fabrycznego spalania okazało się niemożliwe: przy średniej prędkości ok. 90 km/h i ładunku wynoszącym 740 kg Sprinter 319 spalił 10,8 l/100 kg, co uznajemy za bardzo dobry wynik.
Podsumowując wrażenia z jazdy Sprinterem 316 CDI ze skrzynią 7G-Tronic, można powiedzieć, iż charakterystyka przekładni została tak dobrana, że pozwala na wręcz bezstresową jazdę. Silnik o bardzo dobrych osiągach i skrzynia biegów tworzą razem bardzo dobrze zgraną kombinację. Automatyczna skrzynia biegów o siedmiu przełożeniach w samochodzie dostawczym o prędkości do 160 km/h – zdecydowanie ma to sens i użytkownik wie, za co więcej zapłacił.
Czy serwisowanie w ASO się opłaca? Wielu kierowców staje przed dylematem, czy warto płacić więcej za usługi w Autoryzowanej Stacji Obsługi, czy może lepiej zaoszczędzić, wybierając tańszy warsztat niezależny. Analiza wspomnianych ofert przynosi zaskakujące ...
Skrobaczka do szyb samochodowych Skrobaczka do szyb to narzędzie niezbędne dla każdego kierowcy, który zimą, podczas mrozów parkuje swoje auto na zewnątrz. Przydatna jest także zmiotka, a dla mniej cierpliwych odmrażacz lub mata antyszronowa ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.