Serwis klimatyzacji - ile trwa nabijanie czynnika?

03 Mar 2021, 20:45

Witajcie, czy ktoś orientuje się może ile -/+ trwa czynność nabicia klimatyzacji czynnikiem ? Nie chodzi mi o całą procedurę którą wykonuje automat jak np ściąganie oleju, czynnika, sprawdzanie szczelności tylko o sam czas napełnienia czynnika od 0 do 550g w moim przypadku. Zdaje sobie sprawę, że to pewnie zależy od rodzaju maszyny, mogę zresztą podać model jeśli będzie potrzeba. Zależy mi na przybliżonym czasie.
PiotrekEs
Nowicjusz
 
Posty: 24
Prawo jazdy: 15 03 1988
Auto: Mazda 3 BK
Silnik: 2.0
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

04 Mar 2021, 10:42

Może zadam trochę inne pytanie. Byłem ostatnio na serwisie klimatyzacji, gdzie dobito mi rzekomo 260g czynniku w układzie mieszczącym 550g. Tak duży spadek był wynikiem tego iż ostatni raz odbijałem klimę 4 lata temu. Proszono mnie aby za kilka dni przyjechać na darmowe ważenie czynnika czy czasem nie ma nieszczelności. Oczywiście przy tej wizycie z ważeniem okazało się że hurra 190g uciekło w ciągu 7 dni. Generalnie uważam, że zostałem naciągnięty na rzekomą nieszczelność aby wygenerować jakieś bajońskie sumy na naprawie problemu który nie istnieje. Zatem moje pytanie brzmi: z takim spadkiem czynnika chyba nie możliwe jest abym po 4 latach przyjechał z 290g w układzie ?? Moja logika podpowiada mi, że powinno być wręcz pusto. Chce się upewnić ponieważ panowie po ważeniu postanowili sobie zostawić czynnik który pozostał i napełnią go po naprawie na którą się z nimi początkowo umówiłem choć miałem świadomość, że nawet się nie pojawię tam już. Więc teraz muszę się ponownie udać i wykłócać aby go napełnili bez żadnej naprawy. :angry:
PiotrekEs
Nowicjusz
 
Posty: 24
Prawo jazdy: 15 03 1988
Auto: Mazda 3 BK
Silnik: 2.0
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

04 Mar 2021, 11:03

PiotrekEs napisał(a): ile -/+ trwa czynność nabicia klimatyzacji czynnikiem ? Nie chodzi mi o całą procedurę którą wykonuje automat jak np ściąganie oleju, czynnika, sprawdzanie szczelności tylko o sam czas napełnienia czynnika od 0 do 550g w moim przypadku
Samo uzupełnienie czynnika to są sekundy :) Najdłużej trwa test szczelności układu.

Czy masz wydruki z pierwszego napełniania i z drugiego sprawdzenia?
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 2638
Zdjęcia: 11

04 Mar 2021, 11:21

Rokiko napisał(a):Czy masz wydruki z pierwszego napełniania i z drugiego sprawdzenia?


Właśnie nie.... I to był mój największy błąd... :/ Ale na nich człowiek się uczy, nie spodziewałem się aby na prostej usłudze w pierwszym lepszym serwisie człowieka aż tak sciemniali.

Rokiko ale czy nie uważasz, że w tym tempie uciekania czynnika po 4 latach powinienem przyjechać z pustym układem ??
PiotrekEs
Nowicjusz
 
Posty: 24
Prawo jazdy: 15 03 1988
Auto: Mazda 3 BK
Silnik: 2.0
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

04 Mar 2021, 11:41

Teoretycznie tak. Pojedź do nich i poproś żeby napełnili ci układ klimatyzacji tak jak powinien być nabity, a Ty pojeździsz trochę i zobaczysz jak będzie pracowała kilmatyzacja jak zauważysz spadek jej wydajności to do nich przyjedziesz :) wtedy na naprawę.

Tylko tym razem poproś o wydruk z maszyny na którym będziesz widział ze układ został uzupełniony o tyle gram o ile potrzeba czyli 550g.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 2638
Zdjęcia: 11

04 Mar 2021, 14:50

I racja i nie racja bo może być na przykład drobna nie szczelność która objawia się tylko przy danym ciśnieniu (podobnie jak z kołami).
Czy warsztat poczynił jakieś kroki w celu wykrycia nieszczelności?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 12488
Zdjęcia: 80
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Hilux w służbie GOPR
    Toyota Hilux pojawia się wszędzie tam, gdzie wymaga się wytrzymałości, niezawodności i uniwersalności w najtrudniejszych warunkach. Dlatego kilka lat temu do grona użytkowników Hiluxa dołączyło Górskie Ochotnicze ...
    BMW M3 i BMW M4 Coupe z nowym, mocnym silnikiem
    Debiut nowego BMW M3 Limuzyna oraz nowego BMW M4 Coupe zwiastuje wejście na rynek nowej generacji samochodów sportowych o wysokich osiągach, stworzonych przez BMW M GmgH, a także oznacza zaszczepienie filozofii BMW ...

  • 05 Mar 2021, 07:25

    Panowie, opowiadając pokrótce, cała sytuacja była od początku dla mnie podejrzana. Po moim przyjeździe podłączyli automat, miałem okazje być wtedy przy samochodzie i zerkałem z ciekawości co się dzieje na maszynie. Przeszło wyciąganie oleju z czynnikiem, przeszło sprawdzanie ciśnienia po czym zaczęło (w moim mniemaniu) nabijać czynnik. Wtedy po chwili podszedł typ z serwisu i odrazu ręcznie coś wyłączył, do niego podszedł drugi i zaczęli coś szeptać pod nosem. Następnie zaproszono mnie do biura, tam pan kierownik poinformował mnie że zgodnie z dyrektywa ponad połowy spadku czynnika nie mogą napełniac ale jak się zdecyduje że chce to napełnią. Co defacto już powinno mieć miejsce :roll: i zaproponował aby po paru dniach wrócić to za darmo zważą czynnik. Poza tym, ch...a wie co tam czynili przy aucie w momencie kiedy byłem w biurze. Zapłaciłem za nabicie całego układu wg ceny z ich oferty. Wróciłem do samochodu gdzie podłączali właśnie ozonowanie. Przewietrzyli auto i koniec. Przez cały czas nie dawało mi to spokoju ile oni nabili tego czynnika, dlatego na początku pytałem jak długo trwa sama ta czynność, bo gość ja wyłączył praktycznie po chwili. Więc postanowiłem, że wrócę na to darmowe ważenie po 7 dniach a tam goście mi mówią że jest spadek 190g i ochoczo się już umawiają na sprawdzenie szczelnosci...niby się umówiłem ale wiedziałem, że nie przyjadę. Powiedziałem żeby ten czynnik co mi został, uzupełnili, ale albo oni mnie nie zrozumieli albo ja ich i teraz bujam się z pustym układem. Będę się umawiał dziś lub po weekendzie, że rezygnuje ze sprawdzania szczelności i żeby uzupełnili mi mój czynnik. Padnę jak mi powiedzą, że nie mogą tego zrobić bo dyrektywa zabrania :lol: ale wtedy rządam zwrotu kasy.

    Najlepsze jest to, że pomimo dużej oceny tego serwisu w sieci, wgłębiając się w komentarze, to są też te negatywne które właśnie mówią o klimatyzacji i podobnej sytuacji. Których niestety nie przeczytałem tak samo jak głupi byłem i nie wziąłem wydrukow z automatu :x
    PiotrekEs
    Nowicjusz
     
    Posty: 24
    Prawo jazdy: 15 03 1988
    Auto: Mazda 3 BK
    Silnik: 2.0
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2004

    05 Mar 2021, 07:58

    Ja też nie rozumiem dlaczego "nie mogli" nabić więcej, jedyne wytłumaczenie że im się poprostu skończył albo poprostu nie chcieli go dobić.
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 12488
    Zdjęcia: 80
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km

    05 Mar 2021, 08:08

    Kao napisał(a):Ja też nie rozumiem dlaczego "nie mogli" nabić więcej,


    Co masz na myśli więcej ? Wg nich na pierwszej wizycie nabili max bo zapłaciłem za max. Ofertę mieli 99 zł za ozonowanie i nabicie 250g czynnika + 20 zł za rozpoczęte kolejne 100g. Zapłaciłem 120 czyli za 260g.....

    Ja uważam, że za pierwszym razem nabili max 100g plus to co miałem w układzie po czym na ważeniu pięknie wyszedł "ubytek"... :unsure:
    PiotrekEs
    Nowicjusz
     
    Posty: 24
    Prawo jazdy: 15 03 1988
    Auto: Mazda 3 BK
    Silnik: 2.0
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2004

    05 Mar 2021, 10:32

    Coś mi tu nie pasuje. Jak maszyna mogła zacząć nabijać olej/czynnik, skoro nie test szczelności nie mógł przejść prawidłowo? Maszyna się powinna wyłączyć i na wydruku/ekranie powinna być odpowiednia informacja...
    Oprócz tego, skoro pracownicy wiedzieli, że jest nieszczelność w układzie, to po co nabijali czynnik? Mogli zaproponować nabicie układu azotem z barwnikiem na czas próby. A wiedzieli, że jest nieszczelność, bo sami powiedzieli, że jest ponad 50% i nie mogą nabić, bo im dyrektywa nie pozwala...Po co więc nabijali czynnik? Myślę, że wiemy dlaczego...
    PiotrekEs napisał(a):Powiedziałem żeby ten czynnik co mi został, uzupełnili, ale albo oni mnie nie zrozumieli albo ja ich i teraz bujam się z pustym układem. Będę się umawiał dziś lub po weekendzie, że rezygnuje ze sprawdzania szczelności i żeby uzupełnili mi mój czynnik.

    Twój czynnik ci już uzupełnili wraz z ilością brakującą, za co zapłaciłeś przeciez
    PiotrekEs napisał(a):Zapłaciłem za nabicie całego układu wg ceny z ich oferty.

    Nadal pozostaje pytanie, po co chciałeś nabijać czynnikiem nieszczelny układ? Przemyślałeś to? I po co chcesz teraz znowu go nabijać?
    W obecnej chwili, skoro jest tak duża nieszczelność, to poszukaj jakiegoś mechanika, który zajmuje się nabijaniem klimy. Niech ci nabije azotem z barwnikiem i będzie wiadomo gdzie czynnik ucieka. Sprawa prosta. A warsztatu, gdzie byłeś nie odwiedzaj więcej i tyle. Pretensji do nich mieć za bardzo nie możesz, bo sam się zgodziłeś, żeby ci nabili czynnikiem. Pytali przecież. Jedynie co zrobili źle, to to, że nie zaproponowali ci od razu azotu.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 17300
    Zdjęcia: 1188
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    05 Mar 2021, 11:17

    Nie nie MotoAlbercik, przeczytaj uważnie mój przedostatni dłuższy post.

    MotoAlbercik napisał(a):Jak maszyna mogła zacząć nabijać olej/czynnik, skoro nie test szczelności nie mógł przejść prawidłowo? Maszyna się powinna wyłączyć i na wydruku/ekranie powinna być odpowiednia informacja...

    Otóż test ciśnienia na maszynie był ok, panowie nieszczelność stwierdzili na mojej drugiej wizycie podczas ważenia czynnika.

    MotoAlbercik napisał(a):Twój czynnik ci już uzupełnili wraz z ilością brakującą, za co zapłaciłeś przeciez


    Wraz z brakującą ilością owszem, ale na pierwszej wizycie, czego i tak w sumie nie jestem pewien ale już pomijam to.
    Na ważeniu ściągnęli mi całkiem czynnik stwierdzając, że po naprawie mi go uzupełnia wraz z brakującą ilością za którą zapłacę...
    Obecnie na wyższych temperaturach klima załącza się ale nie chłodzi, natomiast przy niskich temp. sprężarka wogole się nie uruchamia.

    MotoAlbercik napisał(a):Nadal pozostaje pytanie, po co chciałeś nabijać czynnikiem nieszczelny układ? Przemyślałeś to? I po co chcesz teraz znowu go nabijać?
    W obecnej chwili, skoro jest tak duża nieszczelność,


    Ponieważ wątpię, że nieszczelność występuje. Przyznam to wtedy kiedy inny serwis mi nabije czynnik na max i zobaczę wydruk, a później drugi wydruk z ważenia po jakimś czasie.

    Wiem, że koledzy wyżej wspominali, że mimo nieszczelnosci cały czynnik nie musi uciec. Ale ja na nabijaniu byłem ostatni raz 4 lata temu. A przez ten czas klima śmigała cały czas prawidłowo.
    PiotrekEs
    Nowicjusz
     
    Posty: 24
    Prawo jazdy: 15 03 1988
    Auto: Mazda 3 BK
    Silnik: 2.0
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2004

    05 Mar 2021, 12:23

    MotoAlbercik napisał(a):Jak maszyna mogła zacząć nabijać olej/czynnik, skoro nie test szczelności nie mógł przejść prawidłowo? Maszyna się powinna wyłączyć i na wydruku/ekranie powinna być odpowiednia informacja...
    no nie do końca, przecież wydajesz jej polecenia jakie ma wykonać, maszyna nie ma tylko jednej funkcji. Możesz sobie pobrać, nabić, ustawić daną ilość etc nie musisz przeprowadzać całego procesu.

    Dla przykładu ja w jednym aucie mam nie szczelność na kompresorze, do układu wchodzi 600g, 200 ucieknie mi w 2-3 tyg a te 400 utrzymuje się już 2 lata, klima działa więc chodzi sobie na 400.

    W twojej historii jest sporo sprzeczności i zapytań.
    -Jaki sens ma sprawdzanie szczelności bez maxymalnego nabijania układu ?
    -dlaczego nabili połowę a potem pytają czy chcesz druga połowę?
    -skoro maszyna twierdzi że układ jest szczelny skąd wniosek że jest nieszczelny?
    -skoro stwierdzili nie szczelność to dlaczego odrazu nie dodali oleju fluo i poprosili wrócić za kilka dni aby prześwietlić układ ultrafioletem?
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 12488
    Zdjęcia: 80
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km

    05 Mar 2021, 12:52

    Dla mnie to wygląda ewidentnie na jakiś wałek ze strony serwisu który nabijał klimatyzację.

    "Mają dyrektywy" i nie dają wydruków z urządzenia :mrgreen: od razu jest to podejrzane.

    Dla mnie po przeczytaniu tego wyjściem jest wrócenie na wykonanie poprawnego serwisu układu klimatyzacji wraz z wydrukiem na którym będzie też czas wykonania próżni w układzie oraz informacja o ilości g nabitych do układu.

    Podstawowym zadaniem wytworzenia próżni jest osuszenie systemu z wilgoci, a dodatkowo sprawdzana jest w ten sposób szczelność układu. W zależności od ciśnienia i pompy jaka jest zastosowana w urządzeniu do serwisowania klimatyzacji myślę że samo wykonanie takiej próżni nie powinno być krótsze niż jakieś 30 min. co przekłada się na około 45 min. całego serwisu z podłączonym urządzeniem serwisowym.
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 2638
    Zdjęcia: 11

    05 Mar 2021, 12:55

    Panowie ustalmy, żeby w końcu każdy zrozumiał :D
    *Przyjeżdżam po 4 latach aby dobić klimę
    *Panowie w serwisie podłączają maszynę i po czasie mówią, że odzysku czynnika jest 290g.
    *Maszyna sprawdza ciśnienie i było ok bo przeszło do dalszego etapu chyba nabijania czynnika jeśli mnie oczy nie myliły.
    *Nie wiem czy go dobiło bo przyszedł Pan coś wyłączył, poszeptał z drugim i zaprosili mnie do biura.
    * W biurze mi oznajmiono dyrektywę a ja wyrażam chęć na nabijanie. Więc nie wiem może napełniali jak płaciłem a może nie.
    * Zapłaciłem za 260g czynnika czyli do maxa.
    * Przez 7 dni autem jeździłem może 2-3 razy na krótkich trasach.
    * Pojechałem na ważenie.
    * Co robili już nie widziałem.
    * Z kierownikiem na przedzie oznajmiają mi że uciekło mi 190g więc układ jest nieszczelny.

    Kao napisał(a):Jaki sens ma sprawdzanie szczelności bez maxymalnego nabijania układu ?

    Był nabity

    Kao napisał(a):dlaczego nabili połowę a potem pytają czy chcesz druga połowę?


    Ile w jakim momencie i kiedy do pełna nabili nie wiem

    Kao napisał(a):skoro maszyna twierdzi że układ jest szczelny skąd wniosek że jest nieszczelny?


    No właśnie ! :?

    Kao napisał(a):skoro stwierdzili nie szczelność to dlaczego odrazu nie dodali oleju fluo i poprosili wrócić za kilka dni aby prześwietlić układ ultrafioletem?


    Też nie wiem czemu tak nie zrobili, generalnie sprawdzenie UV 200 zł płatne może chcieli mnie oszczędzić finansowo :lol:
    PiotrekEs
    Nowicjusz
     
    Posty: 24
    Prawo jazdy: 15 03 1988
    Auto: Mazda 3 BK
    Silnik: 2.0
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2004

    05 Mar 2021, 12:57

    Rokiko napisał(a):samo wykonanie takiej próżni nie powinno być krótsze niż jakieś 30 min.


    Z tego co pamiętam bo obserwowałem maszynę trwało 4-5 min
    PiotrekEs
    Nowicjusz
     
    Posty: 24
    Prawo jazdy: 15 03 1988
    Auto: Mazda 3 BK
    Silnik: 2.0
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2004