Serwis klimatyzacji na wiosnę: jakich błędów unikać?

24 Maj 2023, 09:22

W trakcie majówki wielu kierowców odczuło, że klimatyzacja w ich autach nie jest tak sprawna, jak przed zimą bądź w ogóle nie działa. Zazwyczaj jest to ta grupa użytkowników samochodów, która nie serwisuje klimatyzacji regularnie i właśnie na wiosnę zaczyna przyjeżdżać do serwisów z problemami. Są wśród nich także kierowcy, którzy wcześniej zdecydowali się na tańszą usługę dobicia samego czynnika. Jak powinien wyglądać fachowy serwis klimatyzacji, ile powinien trwać i co należy zrobić w czasie takiej usługi wyjaśniają mechanicy z największej w kraju sieci warsztatów – ProfiAuto Serwis.

  1. Wymiana czynnika, a nie dobicie
  2. Sprawdzenie wydajności układu
  3. Wymiana filtra i dezynfekcja
  4. Czynności dodatkowe
Serwis klimatyzacji na wiosnę: jakich błędów unikać? W kwestii serwisu klimatyzacji mechanicy zaczynają zwykle od obalenia jednego z największych mitów panujących wśród kierowców. Wielu użytkowników aut z klimatyzacją powtarza, że lepiej nie ruszać jej, dopóki działa prawidłowo. To niestety najczęstszy powód pojawiania się poważniejszych usterek. Dlatego specjaliści z warsztatów zalecają serwisowanie klimatyzacji co dwa lata, choć niektóre czynności, jak dezynfekcja czy wymiana filtra kabinowego, to coś, co powinniśmy robić przynajmniej raz w roku.

"Kierowców przekonują warsztaty oferujące ekspresowe i tanie usługi nabijania klimatyzacji, których pracownicy twierdzą, że pełny serwis nie jest konieczny" mówi Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto Serwis. "Łatwo przecież podpierać się argumentem szybkiej i taniej usługi. Ponadto dla niektórych klientów już samo podłączenie maszyny u mechanika wygląda profesjonalnie. Trzeba jednak pamiętać, że sprzęt serwisowy to nie wszystko. Skracanie czasu próżni lub dobijanie czynnika to zwykłe naciąganie klienta, który będzie wracał co rok po to samo" przestrzega ekspert.

Czas próżni podczas serwisu klimatyzacji powinien trwać minimum 30 minut. Dodając do tego pozostałe czynności okazuje się, że pełny serwis klimatyzacji to przynajmniej godzina, a nierzadko dwie.

Co należy więc zrobić, by rzeczywiście mówić o fachowej obsłudze?

Wymiana czynnika, a nie dobicie

Ulatnianie się czynnika to proces naturalny, choć w nowych lub kilkuletnich autach nie powinien mieć miejsca. W zależności od typu układu, dopuszcza się ubytek czynnika na poziomie do 40 lub 60 gramów rocznie. Dlatego im starszy samochód, tym częściej warto przeprowadzać serwis klimatyzacji, by wykryć zawczasu większe nieszczelności. Jeśli takie się pojawiają, przed rozpoczęciem prac przy układzie należy sprawdzić jego szczelność i zlokalizować miejsce, w którym trzeba usunąć braki.

Jednym z większych błędów jest tzw. "dobicie czynnika". Kiedy klimatyzacja przestaje chłodzić, wina rzeczywiście może leżeć w niewystarczającej jego ilości. Jednak zazwyczaj jest to także oznaka, że dawno nie był przeprowadzany profesjonalny serwis. Czynnik, który pozostał w układzie, może być już stary i wymieszany z wilgocią, a nawet brudem. Dlatego zamiast dobicia zaleca się wymianę czynnika poprzez odessanie starego, wysuszenie układu oraz napełnienie go nowym.

"Nierzadko dwu- lub trzykrotne dobicie klimy co roku to tylko preludium do poważniejszej awarii, np. jej kompresora, przewodów lub skraplacza. Usunięcie wody z układu to jedna z ważniejszych czynności serwisowych, która ma wpływ na trwałość drogiego w wymianie kompresora, a także pozostałych elementów" podkreśla Adam Lehnort z ProfiAuto Serwis.

Należy jednak pamiętać, że osuszenie układu klimatyzacji i napełnienie go nowym czynnikiem nie do końca ma sens, jeśli w samochodzie nigdy nie wymieniano osuszacza. Fachowy warsztat bierze pod uwagę wiek i historię samochodu, a także przeprowadza wywiad z klientem. Osuszacz, czyli element odpowiedzialny za pochłanianie wilgoci z układu, powinien być wymieniony po 3-4 latach.

"Wymiana czynnika bez wymiany osuszacza przypomina trochę wymianę oleju silnikowego bez filtra" wyjaśnia Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto. "Owszem, ma to jakiś sens, olej jest świeży, ale szybko zostanie zabrudzony w filtrze. Jeśli wykonujemy serwis klimatyzacji co rok lub dwa, to nie za każdym razem trzeba wymieniać osuszacz. Jednak jeśli serwisujemy klimatyzację co kilka lat, warto zrobić to kompleksowo" dodaje ekspert.

Sprawdzenie wydajności układu

Serwis klimatyzacji należy uznać za niedokończony, jeśli nie zostanie przeprowadzony test wydajności. W układach bardziej zaawansowanych należy też przeprowadzić pełną diagnostykę elektroniki. Wydajność klimatyzacji sprawdza się w najprostszy sposób – termometrem. Umieszcza się go przy kratce wentylacyjnej, skąd wylatuje zimne powietrze. Powinno ono mieć temperaturę w okolicy 7 st. C, jak w lodówce, oczywiście przy ustawieniu na maksymalne chłodzenie.

Wymiana filtra i dezynfekcja

Wymiana filtra kabinowego to czynność obowiązkowa przy każdym serwisie klimatyzacji, tak samo jak dezynfekcja. Niestety nie zawsze filtr kabinowy jest umieszczony w wygodnym miejscu, a jego wymiana niekiedy wymaga demontażu kilku elementów i zajmuje dużo czasu. Kompleksowy serwis w takich samochodach może być droższy właśnie z tego powodu. Może też trwać dużo dłużej niż w modelach, w których łatwo wymienia się filtr kabinowy. W takim przypadku warto zainwestować w dobrej jakości filtr węglowy, który zapewni nam czyste powietrze na dłużej.

Wymiana filtra nie miałaby większego sensu bez oczyszczenia całego układu wentylacji oraz kabiny z grzybów i bakterii. Dlatego w pełni profesjonalny serwis klimatyzacji obejmuje także ozonowanie. Jest to obecnie najpopularniejsza, bezpieczna i skuteczna metoda oczyszczania kabiny pojazdu. Ozon zabija wszelkie żywe organizmy. Z tego też powodu po ozonowaniu trzeba dobrze przewietrzyć wnętrze zanim ruszymy nim w drogę.

"Kierowcy często zadają pytania o to, jak często należy wymieniać filtr kabinowy. Odpowiedź każdy powinien jednak znaleźć dla siebie sam. Tutaj sytuacja jest trochę podobna, jak w przypadku mycia auta – jak często należy to robić? Wtedy, kiedy jest brudne" podpowiada ekspert ProfiAuto Serwis. "Ogólnie zaleca się wymianę filtra przynajmniej raz w roku, ale jeśli szybko się zabrudza, można też pokusić się o zmianę na nowy dwa lub trzy razy w roku. Dużo też zależy od naszego samopoczucia. W tym przypadku to naprawdę dość indywidualna sprawa" wyjaśnia Adam Lehnort.

Czynności dodatkowe

Jeśli mamy podchodzić do serwisu klimatyzacji kompleksowo, powinno się też wykonać kilka dodatkowych czynności, które co do zasady nie obejmują typowego serwisu. Należy do nich oczyszczenie kratek, przez które wlatuje powietrze do układu wentylacji. Wydaje się, że to czynność banalna, ale pokazuje ona też dobrze kulturę pracy w warsztacie. To samo dotyczy sprawdzenia drożności odpływów wody ze skraplacza czy szczelności zaworków, przez które często ulatuje czynnik.

"Korzystając z profesjonalnych sieci naprawczych, wielu kierowców może być zaskoczonych długim czasem trwania serwisu klimatyzacji lub nieco wyższą ceną, niż ta, do której byli przyzwyczajeni przed laty. Można jednak wtedy założyć, że obsługa będzie fachowa i uchroni ich przed naprawdę poważnymi kosztami związanymi z awarią całego układu. Jeśli więc kierowca widzi, że klienci przewijają się szybko przez warsztat, a do tego jest bardzo tanio, to trzeba być ostrożnym lub dopytać czy rzeczywiście mowa o kompleksowym serwisie klimatyzacji" ostrzega Adam Lehnort z sieci ProfiAuto Serwis.

źródło: ProfiAuto Serwis | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

24 Maj 2023, 10:02

Redakcja napisał(a):Dlatego specjaliści z warsztatów zalecają serwisowanie klimatyzacji co dwa lata, choć niektóre czynności, jak dezynfekcja czy wymiana filtra kabinowego, to coś, co powinniśmy robić przynajmniej raz w roku.
Filtr kabinowy lepiej zakładać węglowy no i czasem lepiej zmienić go nawet dwa razy do roku. Dezynfekcję klimatyzacji też warto robić przynajmniej raz w roku. Co do samego serwisu klimy to temat jest ciekawy bo np. w nowych samochodach serwisowanych w ASO często jest to usługa dodatkowa występująca jako opcja. Nawet akcje serwisowe na wiosnę często nie obejmują takiego działania, a jedynie wymianę filtra, odgrzybianie i sprawdzenie wydajności przez pomiar temperatury powietrza wylatującego z kratek.

Ostatnio rozmawiałem ze znajomym który od dawna mieszka w USA i ma 11 letnią Toyotę Sienne którą kupił nową i cały czas ją serwisuje. Powiedział mi że nie miał do tej pory ani razu zrobionego takiego serwisu z podłączaniem odpowiedniego urządzenia, a klima cały czas jest sprawna :shock: i dobrze chłodzi. Nawet mu nie proponowali takiej usługi.

U nas przyjęło się że trzeba co roku pojechać na taki serwis ale jeżeli układ jest szczelny nie widać problemów z wydajnością chłodzenia to Ja się czasem zastanawiam czy faktycznie tak często jest on potrzebny? Jak jeździ się na klimie cały rok to powinniśmy uniknąć większych problemów, najgorzej jest jak na okres zimowy wyłączamy całkowicie klimatyzację.

Ciekaw jestem, co myślicie na temat takiego serwisowania układu klimatyzacji co roku?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9766
Zdjęcia: 34

24 Maj 2023, 10:28

Rokiko napisał(a):U nas przyjęło się że trzeba co roku pojechać na taki serwis ale jeżeli układ jest szczelny nie widać problemów z wydajnością chłodzenia to Ja się czasem zastanawiam czy faktycznie tak często jest on potrzebny?

No właśnie - przyjęło się i też nie wiem dlaczego...Jeżeli klima działa, to znaczy, że środka chłodniczego oraz oleju jest wystarczająco dużo do prawidłowego działania klimy. Do serwisu klimy powinno sie jechac dopiero wtedy, jak zauważymy jakiś problem z układem np. słaba wydajnośc, jakieś stuki, tarcia itp.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

24 Maj 2023, 10:34

A ja się nie zgodzę.

Napełniłem klimę rok temu. Działała.
Podjechałem po roku przed wiosną, ubyło niemal 300g z 500g. Wycieków nie widać, prawdopodobnie podczas pracy latem coś się rozszczelnia. Gdyby nie wizyta to bym nie wiedział, albo dowiedział się w środku sezonu.

Poza tym robię ozonowanie raz do roku, a filtry kabinowe to się wymienia pod blokiem i również polecam węglowe :naughty:
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

24 Maj 2023, 10:52

galakty napisał(a):Podjechałem po roku przed wiosną, ubyło niemal 300g z 500g.
Tylko przy takim ubytku czynnika chłodzenie będzie już słabe i ciężko będzie zejść poniżej 7 stopni na kratkach przy jakiś 20 na dworze, a dodatkowo mogą być słyszalne szumy z układu klimatyzacji szczególnie po jej wyłączeniu :wink:
galakty napisał(a):prawdopodobnie podczas pracy latem coś się rozszczelnia
Najczęściej rozszczelnia się jak długo nie używasz klimy w okresie od jesieni do wiosny.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9766
Zdjęcia: 34

24 Maj 2023, 11:00

galakty napisał(a):Gdyby nie wizyta to bym nie wiedział, albo dowiedział się w środku sezonu.

No a jaki z tym problem? Jak czynnika chłodniczego jest mało, zmniejsza się ciśnienie w układzie i klima się wyłącza. I wtedy jedzie sie do serwisu i naprawia. Oczywiście każdy właściciel auta ma swoje " procedury" i przecież serwis klimy można robić nawet i dwa razy do roku :wink: A nieszczelność w układzie może zrobić się w każdym momencie - jedziesz na wakacje i nagle po drodze przestaje ci działać. A przecież przed wakacjami, na wiosnę robiłeś serwis....
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

25 Maj 2023, 08:07

Warto co drugi lub trzeci serwis wymienić zaworki serwisowe klimatyzacji "schradera" (tak się chyba nazywają, a jak nie to proszę mnie poprawić). Koszt praktycznie żaden, a mamy pewność, że to miejsce będzie szczelne.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9766
Zdjęcia: 34

25 Maj 2023, 09:02

Rokiko napisał(a):Tylko przy takim ubytku czynnika chłodzenie będzie już słabe i ciężko będzie zejść poniżej 7 stopni na kratkach przy jakiś 20 na dworze, a dodatkowo mogą być słyszalne szumy z układu klimatyzacji szczególnie po jej wyłączeniu


Szumów nie było, a o temperaturze bym się dowiedział w czasie upałów, czyli jak kolejki są kosmiczne do serwisu :D

Rokiko napisał(a):Najczęściej rozszczelnia się jak długo nie używasz klimy w okresie od jesieni do wiosny.


Może być, bo nie uzywam w takim okresie zbyt często (nie ma potrzeby więc po co palić ropkę).

MotoAlbercik napisał(a):No a jaki z tym problem? Jak czynnika chłodniczego jest mało, zmniejsza się ciśnienie w układzie i klima się wyłącza. I wtedy jedzie sie do serwisu i naprawia.


No nie, żeby się klima wyłączyła to naprawdę musi być mało czynnika. U mnie przy 200g na 500g działa i nic nie słychać by było mało. Tyle z teorii.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

25 Maj 2023, 09:05

galakty napisał(a):Może być, bo nie uzywam w takim okresie zbyt często (nie ma potrzeby więc po co palić ropkę).
Tu akurat w spalaniu byś tego nie zobaczył to nie lato gdzie klima mocno obciąża silnik :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9766
Zdjęcia: 34

25 Maj 2023, 17:21

Rokiko napisał(a):Tu akurat w spalaniu byś tego nie zobaczył to nie lato gdzie klima mocno obciąża silnik


0.1-0.2 więcej po mieście 8)
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

25 Maj 2023, 19:45

galakty napisał(a):Może być, bo nie uzywam w takim okresie zbyt często (nie ma potrzeby więc po co palić ropkę).


Rokiko napisał(a):Tu akurat w spalaniu byś tego nie zobaczył to nie lato gdzie klima mocno obciąża silnik


Ja przez okres chlodniejszy używałem regularnie i różnicy w spalaniu akurat nie zauważyłem.
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 971
Zdjęcia: 87
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

25 Maj 2023, 20:23

Zrobiłem teraz na wiosnę serwis klimy w aucie córki . Ful wypas . Nowa nowa sprężarka , nowa nowa chłodnica .Nowa nowa to nie używki a nówki . Płukanie odpowiednim płynem układu to co zostało stare , nowy czynnik , olej . Ozonowanie . Koszty ? :mrgreen: W dwójce tysiaka po rabatach się zmieściliśmy :wink: a i starczyło z reszty na sowitego grila :wink: Warto było bo stara sprężarka coś nadmiernie hałasowała a chłodnica była w stanie rozpadu .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4728
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

26 Maj 2023, 07:39

bonifacy napisał(a):W dwójce tysiaka po rabatach się zmieściliśmy
No to ładnie często przy wymianie sprężarki, osuszacza i chłodnicy poniżej 2 tyś. zł nie ma co podchodzić, nie mówiąc jeszcze o częściach oryginalnych.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9766
Zdjęcia: 34

27 Maj 2023, 17:31

Redakcja napisał(a):Powinno ono mieć temperaturę w okolicy 7 st.


Czyli jak jest mniej to jest coś nie tak ? Jest napisane że powinno , a nie że co najmniej ma być. U siebie w Oplu dziś mierzyłem przy 25° na zewnątrz było za każdym razem 2-2,5 stopnia.
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 971
Zdjęcia: 87
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

28 Maj 2023, 09:05

ineedl napisał(a):Czyli jak jest mniej to jest coś nie tak ? Jest napisane że powinno , a nie że co najmniej ma być.
Chodzi o to, że przy ustawionej maksymalnej mocy (temperatura na min. i nawiew na maksa), wartość temperatury powietrza wylatującego z kratek nawiewu nie powinna być wyższa.

ineedl napisał(a):U siebie w Oplu dziś mierzyłem przy 25° na zewnątrz było za każdym razem 2-2,5 stopnia
No to ładnie ci chłodzi :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9766
Zdjęcia: 34