Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) zakładamy strzałką w górę czy w dół?

04 Lis 2019, 13:33

Przeglądając forum i inne strony w internecie widzę że sporo osób ma problem z poprawnym założeniem filtra kabinowego jak jest na nim strzałka.

Jedni piszą, że w instrukcji jest do góry i tak trzeba zakładać. Inni znowu, że odwrotnie. Więc jak to jest z tymi filtrami?
Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) zakładamy strzałką w górę czy w dół?
Mamy tu prosty przykład wymiany takiego filtra kabinowego wymiana-filtra-kabinowego-toyota-yaris-p9-ii-1-3-vvti-vt101169.htm W instrukcji samochodu jest informacja że strzałka powinna być do góry z opisem UP na filtrze. Jeżeli mamy filtr ze strzałką i obok niej mamy UP to sprawa jest prosta i zakładamy tak jak to jest dokładnie oznaczone. Problem pojawia się jak na filtrze mamy strzałkę i napis Air Flow. W tym przypadku strzałka oznacza przepływ powietrza. W przykładowym samochodzie na filmie przepływ powietrza jest z góry na dół (odwrotnie do oznaczenia UP) więc taki filtr musimy zamontować strzałką w dół. Wtedy jest poprawnie.

Dwie możliwości przy oznaczeniu filtra:
  1. Strzałka w górę i (UP) - filtr montujemy strzałką w górę niezależnie od przepływu powietrza.
  2. Strzałka i (Air Flow) - filtr montujemy zgodnie z przepływem powietrza strzałka nam go wskazuje. Jeżeli nie wiemy w którą stronę przepływa powietrze to możemy to określić po wyjęciu starego filtra i strona brudniejsza (np. kawałki liści, kurz) będzie oznaczała wlot powietrza. Najczęściej filtr powietrza jest montowany przed dmuchawą.

Często filtry są montowane również w pionie więc wtedy nie znajdziemy oznaczenia UP tak jak w tym przypadku i strzałka na filtrze będzie wskazywała kierunek przepływu powietrza.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5223
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

06 Lis 2019, 11:19

Ja tam zawsze miałem z tym filtrem problem, a raz kupiłem taki na którym nie było żadnej strzałki ;/ tylko to był zwykły filtr z tego co pamiętam nie węglowy.
redsix
Obserwowany
 
Posty: 2
Auto: Mazda

06 Lis 2019, 18:16

A jakiej firmy filtry kabinowe polecacie i które są najskuteczniejsze? I czym różni się zwykły od węglowego?
gber44
 

06 Lis 2019, 21:57

Bardzo dobry poradnik :ok: też często się spotykam z tą niewiedzą uzytkowników.
gruber99 napisał(a):I czym różni się zwykły od węglowego?
zwykły to zwykły papierowy chroni Cię tylko przed brudem i kurzem za to węglowy jak sama nazwa mówi jest z warstwą węgla aktywnego który to zatrzymuje jeszcze więcej drobinek i też zatrzymuje nieprzyjemne zapachy np spaliny stojąc w korku, jeżeli jest ktoś alergikiem lub jezdzi w mieście czy na wsiach to bardziej polecany jest ten z węglem aktywnym.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 12778
Zdjęcia: 90
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: e36, M3, C5 x7

07 Lis 2019, 14:17

Ogólnie lepiej stosować zawsze wkład węglowy tak jak napisał [email widoczny po zalogowaniu] Wymiana dwa razy w roku wystarczy i wtedy żadne nieprzyjemne zapach nas nie będą trapić. Przy zwykłym filtrze takie zapachy potrafią się już pojawić po kilku tygodniach od wymiany przy sprawnym układzie klimatyzacji.

Tak naprawdę nawet te najtańsze filtry z wkładem węglowym są lepsze niż droższy zwykły filtr. Jakiś czas temu sprawdzałem to w swoim samochodzie i kupiłem filtry zwykły (renomowanego producenta) i węglowy (mało znanej firmy) praktycznie w takiej samej cenie. Wytrzymał dłużej ten z wkładem węglowym i jak go wymieniałem po około 6 m-c nie było czuć jeszcze żadnego nieprzyjemnego zapachu, natomiast przy zwykłym taki zapach pojawiał się już po około 2 m-c. W tym samym układzie klimatyzacji i dokładnie tym samym samochodzie.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5223
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

17 Lis 2019, 12:46

cichy a co powiesz na taki filtr który jest w BMW? Gdzie w nim logika?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 12778
Zdjęcia: 90
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: e36, M3, C5 x7
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Uwaga! Od 1 czerwca 2021 ważne zmiany w przepisach.
    Od 1 czerwca 2021 roku wchodzą dość istotne zmiany w ustawie PoRD. Dotyczą nie tylko kierowców, ale też pieszych. Co się zmiania? Na początek najbardziej kontrowersyjny i pokręcony przepis : 1. pieszy znajdujący się ...
    Osiem milionów samochodów Audi z napędem na cztery koła quattro
    Z taśmy produkcyjnej w nowej fabryce Audi w San José Chiapa, zjechało ośmiomilionowe Audi z napędem na cztery koła quattro. Technika ta zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa oraz ogromną radość z prowadzenia samochodu, ...

  • 17 Lis 2019, 12:58

    Masz przecież wyraźnie zaznaczone - strzałka i opis Air Flow więc tu wszystko jasne :)
    Cichy77
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5223
    Zdjęcia: 62
    Auto: Mam, często zmieniam!

    17 Lis 2019, 16:58

    Ale zauważ że to jest podwójny filtr i one są połączone, w taki sposób jak na 1 foto się je montuje do puszki
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 12778
    Zdjęcia: 90
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: e36, M3, C5 x7

    18 Lis 2019, 12:18

    Kao napisał(a):Ale zauważ że to jest podwójny filtr i one są połączone, w taki sposób jak na 1 foto się je montuje do puszki
    Rozumiem, takiego filtra podwójnego nie montowałem ale na pewno jest między nimi przerwa po zamontowaniu i tu trzeba zwrócić uwagę na przepływ powietrza w którą ono napływa z zewnątrz.

    Możesz opisać którędy tam wpada powietrze? Czy wpada pomiędzy te filtry, czy też od ich strony zewnętrznej?
    Cichy77
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5223
    Zdjęcia: 62
    Auto: Mam, często zmieniam!

    18 Lis 2019, 12:27

    Jak będę miał dostęp do auta to rozbiorę to jeszcze raz i zrobię zdjęcia puszki, filtr jest umieszczony na podszybiu jak to tradycyjnie w BMW, dla mnie jest to nie logiczne gdy są tak złączone, przestrzeni między filtrami nie ma
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 12778
    Zdjęcia: 90
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: e36, M3, C5 x7

    18 Lis 2019, 12:52

    Kao napisał(a):Jak będę miał dostęp do auta to rozbiorę to jeszcze raz i zrobię zdjęcia puszki
    Ok, chętnie zobaczę jak to wygląda.
    Kao napisał(a):filtr jest umieszczony na podszybiu jak to tradycyjnie w BMW, dla mnie jest to nie logiczne gdy są tak złączone, przestrzeni między filtrami nie ma
    Hm… no ale nie może być tak że są złączona jak na załączonym zdjęciu bo to przeczy przepływowi powietrza przez filtry. Może to złączenie powinno zostać usunięte przy zakładaniu filtrów?
    Cichy77
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5223
    Zdjęcia: 62
    Auto: Mam, często zmieniam!

    26 Lis 2020, 15:06

    Kao napisał(a):a co powiesz na taki filtr który jest w BMW? Gdzie w nim logika?
    Tak sobie patrzę na ten temat i zastanawiam się nad ich montażem. To ze filtry są połączone paskami które widać na tym zdjęciu nie oznacza że po założeniu będą do siebie przylegały. Są tu dwie opcje: pierwsza to taka że będą zamontowane równolegle i między nimi będzie przestrzeń do której z obu stron przez filtry będzie zaciągane powietrze, druga opcja taka że powietrze będzie wypychane od środka na zewnątrz (filtry założone odwrotnie).

    Myślę że to będzie jedno z tych dwóch rozwiązań będzie tu zastosowane. @Kao jak pamiętasz to napisz jak one były zamontowane.
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 3155
    Zdjęcia: 12

    04 Sty 2021, 22:06

    Witajcie. No dobrze. Mam taki filtr jak na załączonych zdjęciach. Z tyłu filtra Air Flow i strzałka do dołu. W tym samym położeniu widnieje z przodu UP i strzałka. Czyli mam rozumieć, że filtr mam założyć wg. napisu air flow do dołu, a UP będzie jakby odwrócony. Obieg jak mam rozumieć jest od góry (maski) do dołu. Mam suzuki sx4.
    Dzik123
    Obserwowany
     
    Posty: 1

    05 Sty 2021, 17:03

    Tam, gdzie jest napis AIR FLOW i strzałka w dół, to filtr ma być założony strzałką w dół. Jak z drugiej strony jest napis UP i strzałka w górę, to w tym samym położeniu od strony napisu AIR FLOW strzałka powinna być w dół. Jak tak jest to wszystko gra.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 17464
    Zdjęcia: 1188
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    16 Maj 2021, 12:22

    Trafiłem na filtr zamontowany w serwisie i ma tylko oznaczenie UP więc tu wszystko jasne i montujemy go zgodnie z oznaczeniem UP na plastiku w samochodzie. Jednak patrząc na niego przepływ powietrza jest w drugą stronę, przeciwną do strzałki. Przypuszczam, że tu chodzi o ułatwienie pracy serwisantom. Zrobiłem zdjęcie na którym widać opisywany filtr i zanieczyszczenia w nim. Po nich można spokojnie stwierdzić w którą stronę przepływa przez filtr powietrze.
    Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) zakładamy strzałką w górę czy w dół?
    Samo UP na filtrze oznacza montaż zgodnie z oznaczeniem w samochodzie ale już strzałka i Air Flow oznacza montaż zgodnie z przepływem powietrza który wskazuje strzałka na filtrze.
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 3155
    Zdjęcia: 12