Zmiany preferencji zakupowych wśród menadżerów flot są coraz bardziej zauważalne. Dotyczą one przede wszystkim form finansowania samochodów firmowych i rodzajów napędów. Zgodnie z danymi JATO Dynamics samochody AFV (hybrydy, elektryczne i plug-in hybrid) odnotowały w tym roku drugi najwyższy udział w rynku.

Firmy nadają rytm – wynajem długoterminowy staje się hitem
Na polskim rynku za wzrosty sprzedaży odpowiada niezmiennie nabywca instytucjonalny. Zgodnie z danymi, które zebrał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w raporcie za pierwsze trzy kwartały 2017 roku, liczba rejestracji nowych pojazdów na firmy wzrosła rok do roku o 20,7 proc. – nabywcy indywidualni wygenerowali w tym czasie wzrost na poziomie 10,5 proc.
"Marki z segmentu premium cieszą się na naszym rynku rosnącym zainteresowaniem. W ciągu pierwszych trzech kwartałów liczba rejestracji samochodów luksusowych wzrosła o 24,1 proc. Klienci wybierają najczęściej małe i średnie SUV-y, które odnotowały wzrost zainteresowania o ponad 20 proc.” wyjaśnia Piotr Kurpiński, kierownik salonu Lexus-Żerań.
Według danych zebranych przez KPMG w 2016 roku firmy leasingowe sfinansowały zakup 193,8 tys. samochodów osobowych, a rynek leasingu w Polsce wyniósł na koniec ubiegłego roku 20,6 mld zł tylko w przypadku samych pojazdów osobowych.
Rynek kredytów – w przeciwieństwie do leasingu – skurczył się. Na taką formę finansowania decydują się bowiem najczęściej osoby prywatne. Na koniec 2016 roku bankowe portfolio kredytów samochodowych miało wartość 10,9 mld zł – czytamy w raporcie "Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w gospodarce" przygotowanym przez KPMG.
"W segmencie aut premium większość samochodów kupowanych jest na firmę, a w prawie stu procentach przypadków klienci wspomagają się finansowaniem bankowym. Najczęściej jest to klasyczny leasing, a w ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszy się wynajem długoterminowy. Co ciekawe, ta ostania forma staje się również coraz ważniejszą formą finansowania nie tylko w przypadku aut służbowych, ale i o wiele tańszych prywatnych. Popularność tego rozwiązania jest prosta do wytłumaczenia. Można użytkować samochód, płacąc za usługę miesięczny abonament, coś na wzór abonamentu telefonicznego. Co więcej, w przypadku wyboru topowej wersji tej usługi użytkownik musi dbać tylko o zakup paliwa i płynu do spryskiwaczy" dodaje Piotr Kurpiński, Lexus-Żerań.
Udział diesli spada – zyskują auta ekologiczne
W trzecim kwartale 2017 r. kontynuowane były w Polsce zauważalne zmiany w udziale poszczególnych napędów samochodów znajdujących się w wynajmie długoterminowym – czytamy w raporcie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
Udział samochodów z silnikiem Diesla ciągle spada – na koniec września 2017 roku liczba aut z takim napędem zmniejszyła się o prawie 5 proc. w ciągu ostatniego roku. Popularność zyskały samochody z silnikiem benzynowym – ich udział wzrósł o 4,5 proc. W przypadku samochodów ekologicznych, a więc z napędem hybrydowym i elektrycznym, liczba aut obsługiwanych przez firmy zrzeszone w PZWLP urosła w ciągu ostatniego roku 2,5-krotnie. Pod kątem liczby rejestracji samochody te stanowią nadal margines floty w porównaniu do diesli i aut benzynowych, ale warto zaznaczyć, że tylko w ciągu trzeciego kwartału bieżącego roku w wynajmie długoterminowym przybyło ponad 200 aut hybrydowych oraz 13 aut elektrycznych.
Skąd takie zmiany? Specjaliści PZWLP podkreślają, że eksploatacja samochodów z silnikami benzynowymi pod kątem finansowym jest obecnie zbliżona do aut z silnikami Diesla. Co więcej, firmy zwracają baczniejszą uwagę na kwestie związane z ochroną środowiska – stąd rosnąca popularność hybryd i samochodów elektrycznych.
źródło: jato.com, pzwlp.pl