Jak jeździć po dziurach, wyrwach w nawierzchni?

26 Sty 2023, 15:45

Nie zawsze kierowca ma możliwość ominięcia dziury w nawierzchni – czasem nie zdąży przed nią wyhamować, czasem jej ominięcie wiąże się ze zbyt gwałtownym i nagłym manewrem, który może zaskoczyć innych uczestników ruchu. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia samochodu, warto zastosować się do kilku porad.
Jak jeździć po dziurach, wyrwach w nawierzchni? "Na szczęście obecnie coraz rzadziej trafiamy na jezdnie pełne dziur, ale nadal takie sytuacje się zdarzają. Ważne, aby kierowca w ramach obserwacji otoczenia zwracał również uwagę na stan nawierzchni przed nim. To pozwoli uniknąć nagłych manewrów czy awaryjnego hamowania. Uwagę prowadzących auta powinny także przyciągać kałuże dużych rozmiarów i zawsze należy pokonywać je z minimalną prędkością, ponieważ często woda zakrywa poważne uszkodzenia w nawierzchni" mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Przede wszystkim należy maksymalnie zwolnić, dojeżdżając do wyrwy w nawierzchni, a tuż przed samą dziurą – zdjąć nogę z hamulca. To umożliwi odciążenie przodu samochodu. Podczas hamowania, gdy przednie amortyzatory są ugięte, nie spełniają swojego zadania, a energia uderzenia przenosi się na zawieszenie i koła samochodu. Dobrze też jest wcisnąć sprzęgło, aby ochronić przed energią uderzenia skrzynię biegów czy silnik.

Na dziurę lepiej nie wjeżdżać ze skręconymi kołami – jazda na wyprostowanych kołach zapewni mniejsze przeciążenie układu kierowniczego samochodu. Jeżeli jednak wyrwa jest bardzo duża, starajmy się najechać na nią każdym kołem po kolei, a nie kołami jednej osi jednocześnie.

Jeśli dziura znajduje się na zakręcie lub na łuku, należy postarać się najechać na nią kołem od wewnętrznej strony zakrętu (czyli na przykład w lewym zakręcie – lewym kołem). Koła od strony zewnętrznej są znacznie bardziej obciążone i dużo gorzej zniosą wszelkie nierówności.

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

31 Sty 2023, 09:59

Po zaliczeniu takiej dziury warto zawsze obejrzeć dobrze oponę lub opony przy najbliższej okazji czy czasem nie widać na nich uszkodzeń. Szczególnie jak dosyć mocno zaliczymy wjechanie w taką wyrwę.

Pamiętam, kiedyś miałem taką sytuację w latach 90 tych jak jechałem Cinquecento. Po wyjechaniu z zakrętu po prawej stronie mojego pasa była spora dziura i nie bardzo miałem jak ją ominąć bo z przeciwka jechał autobus. Zaliczyłem nią niestety bez hamulca ale od razu miałem dwa kapcie z prawej strony z przodu i z tyłu ;/ na szczęście poza kołami nic innego nie ucierpiało. Najgorszy problem to taki że w samochodzie jest jedno koło zapasowe :mrgreen: no ale wtedy udało mi się drugi pożyczyć od znajomego który mi je podrzucił na miejsce.

Najgorzej jest zawsze po zimie i jak jest mokro i niektórych dziur nie widać bo przykrywa je woda...
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34