Skoda Octavia RS 230 KM – czarny anioł z... Czech

10 Sie 2015, 13:26

Patrząc na jadącą Octavię RS, nie zobaczymy nic nadzwyczajnego. Ot klasyczny kształt jaki ma ten model Škody. Jednakże przy dłuższym spojrzeniu na model odkryjemy pewną różnicę: zdaje się on być jakby nieco „zakamuflowany”. Do standardowej stylistyki Octavii dołożono bowiem pakiet Black, w skład którego wchodzą: czarne listwy wokół okien, polakierowana na czarno ramka grilla, czarne obudowy lusterek zewnętrznych.

Design Octavia RS – dynamiczna elegancja

Jak wspominałem jadący samochód nie zdradza wszystkich tajemnic, sugerujących iż jest to model RS. Więcej różnic dostrzeżemy oglądając pojazd na parkingu. Pierwsze co zwróci naszą uwagę to niżej osadzone nadwozie. Dodatkowo, z przodu zobaczymy dynamicznie wyglądające reflektory o ciemnym wnętrzu, nakładki zderzaka zarezerwowane tylko dla RS-a, reflektory przeciwmgłowe o nowym kształcie, wyraziste otwory wlotów powietrza i nową atrapę chłodnicy z plakietką RS. Te odmienne od innych modeli Octavia reflektory przeciwmgłowe, kontynuują poziomo rozciągniętą postać reflektorów głównych i tworzą wraz z nimi formę listka koniczyny. Dopełnieniem stylu są drapieżnie wyglądające 19-calowe felgi ze stopów lekkich o wzorze „Xtreme”, oraz zaciski hamulcowe polakierowane na czerwono

Także tylna partia skupia wzrok swoją odmiennością. W zderzaku dominuje duża czarna wstawka pełniąca rolę dyfuzora, a dwie trapezoidalne, chromowane końcówki rury wydechowej tworzą z lewej i z prawej strony jego zakończenie. Nad dyfuzorem umieszczony jest pasek lampki odblaskowej przebiegający przez całą szerokość samochodu. Pasek ten występuje tylko w nowej Octavii RS, stanowiąc w ciemności wyraźny znak rozpoznawczy. Charakterystycznym elementem tyłu jest też spoiler, umieszczony na pokrywie bagażnika.

Wnętrze Octavii RS: „czarne jest piękne”

Wnętrze stanowi konsekwentną kontynuację sportowej stylizacji. Dewiza brzmi tutaj: „czarne jest piękne” i powyżej dolnej linii szyb dominuje kolor czarny, który zaakcentowano także na podsufitce. Styliści projektujący wnętrze opracowali specjalnie dla RS-a także obicia, w których czerwone i szare wstawki, oraz ozdobne szwy tworzą sportowy kontrast.

Ponieważ cechą rozpoznawczą modeli sportowych są fotele, Octavia RS nie uznaje żadnych kompromisów. Specjalnie wyprofilowane sportowe fotele RS nie dość, że mają niebanalny styl w którym oparcie zintegrowano z zagłówkiem, to dodatkowo stabilnie trzymają kierowcę i pasażera także podczas pokonywania ostrych zakrętów i zachwycają najlepszymi własnościami ergonomicznymi.

Kierowca kieruje nową Octavią RS, trzymając w rękach sportową 3-ramienną kierownice wielofunkcyjną obszytą perforowaną skórą, ozdobioną czerwonymi kontrastowymi ściegami (ma kierownicy znajduje się logo ŠKODY z plakietką RS). Także gałka dźwigni zmiany biegów i uchwyt dźwigni hamulca ręcznego są obszyte skórą, obszyte kontrastową nicią w kolorze czerwonym.

Dodatkowo zestaw wskaźników z wyświetlaczem Maxi DOT ma wygląd specjalny dla RS-a z cyframi opisu w stylistyce RS. Octavia RS-a ma także tylko dla niej przeznaczone przednie listwy progowe, na których znajdują się wstawki ze stali szlachetnej z logo RS. Uzupełnieniem sportowego stylu miejsca dla kierowcy są pedały mające powierzchnię ze szczotkowanej stali szlachetnej.

Silnik Octavii RS – Rasowe Serce

Jednakże nie efektowny wygląd karoserii i wnętrza są największym atutem tego pojazdu. To co przemawia, że jest to dla Skody prawdziwe „wunderwaffen”, to technika.

Pod maską Octavii RS 230 pracuje dwulitrowy silnik benzynowy w technologii TSI, który osiąga moc 230 KM. Przyspieszanie od 0 do 100 km/h trwa 6,8 sekundy (to o 0,4 sekundy mniej niż w poprzedniej generacji), a prędkość maksymalna Octavii RS wynosi obecnie 248 km/h. Jednakże to nie jedyne motoryzacyjne słodycze jakie przygotowała Skoda. Charakterystyka momentu obrotowego zapewnia znakomitą elastyczność i przyspieszenie. Maksymalny moment obrotowy, wynoszący 350 Nm, jest dostępny od 1500 obr/min do 4600 obr/min, a to sprawia, że nawet podczas szybkiej multiplikacji biegu nie następuje konieczność „wdrapywania się” silnika na wyższy moment (czyli efekt spowolnienia samochodu i ponownego rozpędzania). Dodatkowo płaski moment obrotowy powoduje, że Octavia RS przyspiesza na piątym biegu w ciągu zaledwie 6,4 sekundy od 80 do 120 km/h, a na szóstym biegu samochód potrzebuje na to tylko 7,9 sekundy.

Dodatkowym atutem takiej charakterystyki jest możliwość jazdy z niewielką prędkością obrotową, przez co mający ponad 200 KM samochód „wącha” paliwo. Producent podaje, iż w mieście zużycie wynosi 8,1 l/100 k, na trasie 5,4 l/ 100 km, a średnio 6,4 l/100 km. W czasie testu nie udało się zrealizować takich zamierzeń, ale była to bardziej wina spragnionych jazdy sportowym RS, niż samego modelu (o czym poniżej)

Ta uniwersalna charakterystyka sportowo turystycznego samochodu jest możliwa dzięki znacznym unowocześnieniom silnika. Zasadniczej modyfikacji poddano głowicę silnika ze zintegrowanym chłodzeniem spalin oraz podwójny układ wtrysku z pośrednim i bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Nowy, w pełni elektronicznie sterowany układ chłodzenia umożliwia wyraźnie zoptymalizowaną regulację temperatury. Skutek to skrócona faza rozgrzewania silnika z odpowiednio pozytywnym wpływem na straty tarcia i zużycie paliwa. Aby polepszyć regulację temperatury silnika, inżynierowie opracowali nowego typu moduł z obrotowym zaworem, który w okresie rozgrzewania silnika całkowicie lub tylko częściowo odcina dopływ płynu chłodzącego do silnika. Gdy silnik już się rozgrzeje, temperaturę płynu chłodzącego można szybko regulować do odpowiedniego poziomu zależnie od obciążenia silnika i prędkości obrotowej silnika.

Innowacyjne jest także wodne chłodzenie spalin doprowadzanych do turbosprężarki. Chłodnica tych spalin została opracowana całkowicie na nowo i jest zintegrowana z głowicą silnika. Ten sposób chłodzenia spalin zapewnia wyraźne zmniejszenie zużycia paliwa przy pełnym obciążeniu silnika

Marka: Skoda
Model: Octavia RS
Generacja: III
Wersja wyposażenia: RS
Silnik: 2.0 TSI
Moc: 230 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 sek.
Średnie spalanie: 8,0 l./ 100 km
Cena: 125 000 zł

źródło: Furora
Furora
Autoexpert
 
Posty: 45
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Kraków
Prawo jazdy: 10 06 2012
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Co tydzień inne

13 Paź 2016, 20:48

Na pierwszy rzut oka zauważamy że zderzak przedni jest całkowicie inny niż ten w modelu bez przydomka RS,nie trzeba tutaj wprawnego pasjonata motoryzacji aby zauważyć specyficzne jego poszerzenia.
mobileIS
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 453
Zdjęcia: 64
Prawo jazdy: 18 05 2013
Przebieg/rok: <1tys. km
Auto: VW GOLF 3
Silnik: 1.8 KAT 90 KM
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1994
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Automatyczne światła drogowe
    Układ automatycznych świateł drogowych jest rozwiązaniem bardziej zaawansowanym i niezwykle praktycznym. Występuje w coraz większej liczbie nowych samochodów obok czujnika zmierzchu i zmniejsza zaangażowanie kierowcy ...