Skrzynia e-CVT w hybrydzie szarpie przy przerzucaniu z P na D lub R

27 Mar 2022, 22:55

Skrzynia biegów e-CVT stosowana przez Toyotę w hybrydach potrafi szarpnąć przy przełączaniu z P na D lub R w określonej sytuacji. Według informacji z ASO jest to normalne i nie ma się czym martwić. Potwierdzenie że tak się dzieje można znaleźć w internecie gdzie niektórzy opisują taki problem. Nie ma tu też znaczenia czy samochód jest nowy czy też używany i z jakim przebiegiem.

O co dokładnie chodzi?
Objawia się to takim szarpnięciem jak byśmy zwykły automat bez ręcznego zostawili na niewielkiej pochyłości. Wtedy po przerzuceniu z P na inne przełożenie występuje szarpnięcie bo samochód wisi na zapadce parkingowej. W hybrydzie Toyoty problem ten występuje w określonym przypadku. Uruchamiamy zapłon i jak silnik spalinowy odpali to wtedy próbując odrazu wrzucić przełożenie D lub R jest bardzo prawdopodobne że nastąpi szarpnięcie. Chodzi tu o zwolnienie zapadki parkingowej. Zaraz po odpaleniu jednostki spalinowej skrzynia, a dokładnie przekładnia planetarna jest obciążona przez generator. Na jej zewnętrznej stronie jest właśnie blokada zapadki parkingowej która najczęściej jest uruchamiana i zwalniana elektronicznie.
Skrzynia e-CVT w hybrydzie szarpie przy przerzucaniu z P na D lub R Jak uniknąć takiego szarpnięcia?
Jest na to prosty przepis. Wystarczy wrzucić bieg zaraz po tym jak system będzie w gotowości i zapali się na zielono READY przed odpaleniem silnika spalinowego który odpalany jest z kilkusekundowym opóźnieniem.

Ja spotkałem się kiedyś w C-HR z tym zjawiskiem ale myślałem że coś jest nie tak że skrzynia lub ma zużyty mocno olej. Jak się okazuje jest to przypadłość tego napędu o której warto wiedzieć.

Tu jest filmik w którym Pan opisuje co jak działa i po kolei składa taka skrzynie :) Jest długi ale warto obejrzeć jak kogoś to interesuje. W 11 minucie jest informacja o blokadzie parkingowej.

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Dajcie znać czy zauważyliście kiedy taki problem w swoim samochodzie hybrydowym Toyoty...
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6458
Zdjęcia: 23

28 Mar 2022, 11:16

Znalazłem jeszcze filmik ze skrzynią e-CVT IV generacji na którym widać dokładnie jak wygląda zapadka biegu parkingowego i jaki tak jest luz. Jest to filmik tego samego autora co wyżej. Bardzo fajnie pokazane :ok:
Link wstawiam do momentu w którym widać zapadkę biegu parkingowego

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6458
Zdjęcia: 23

29 Mar 2022, 09:54

Ciekawe, bo wszędzie się poleca hybrydy od Toyoty, ale o tym nie słyszałem nigdy. Mocno irytujące?
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 7807
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

29 Mar 2022, 10:29

Mi zdarzyło się chyba dwa razy jak miałem akurat samochód z tym napędem. Nie ukrywam, że się przez chwilę zastanawiałem dlaczego wystąpiło takie szarpnięcie (nie wiedziałem jeszcze o tym, a samochód zaparkowany na ręcznym i na płaskiej powierzchni) jak typowo przy automacie zostawionym na wzniesieniu na P bez ręcznego. Było to moim zdaniem dosyć mocno odczuwalne. Zwróciłem na to uwagę bo w innych przypadkach zmiana biegu z D na R czy na P jest nie odczuwalna w tych samochodach.

Przypuszczam, że wiele osób może tego nie doświadczyć bo silnik spalinowy uruchamia się gdzieś po około 10 sekundach nawet jak jest chłodno. Najczęściej w tym czasie masz już zapięty bieg R lub D :)

galakty napisał(a):Ciekawe, bo wszędzie się poleca hybrydy od Toyoty
Napęd jest sam w sobie ok. W sumie to taki niewielki minus w dopracowaniu tej blokady parkingowej.

galakty napisał(a):o tym nie słyszałem nigdy
Ja nawet zagłębiłem się w temat i trochę poczytałem o Priusie w USA z tą przekładnią. Ktoś nawet pytał w ASO czy można zrobić jakąś adaptację skrzyni czy coś w tym stylu tak jak w innych automatach np. po wymianie oleju. Tu nic takiego nie wchodzi w grę. Nie słyszałeś bo to jest tak że możesz jeździć długo taką hybryda i nie trafić na takie zachowanie skrzyni przy zmianie przełożenia :wink:

Dobrze by było jak by ktoś jeszcze potwierdził czy u niego w samochodzie mając taką hybrydę również takie powiedzmy "twarde" przełączanie występuje przy spełnieniu opisanych wyżej warunków.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6458
Zdjęcia: 23

29 Mar 2022, 13:00

Nic nie pisałem wcześniej bo chciałem sprawdzić u siebie w Auris II TS Hybrid czy faktycznie to co napisałeś potwierdza się. Sprawdzałem wczoraj dwa razy i dzisiaj raz i za każdym razem występowało wyczuwalne szarpnięcie raz mniejsze raz trochę większe. Pamiętam, że kiedyś wcześniej już miałem taką sytuację i zastanawiałem się chwilę nad tym. Później wymieniłem olej w skrzyni i problem nie powtórzył się. Teraz wiem dlaczego bo nigdy nie czekam na odpalenie spalinowego silnika tylko wcześniej zapinam bieg :)

Dodałem to do wad w temacie odnośnie hybrydowego Aurisa toyota-auris-ts-1-8-hybrid-prestige-executive-skyview-navi-vt126531.htm#p821854 Tylko tu naprawdę trzeba się postarać żeby wywołać ten problem.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5108
Zdjęcia: 11437
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

29 Mar 2022, 20:48

Rokiko napisał(a):Wystarczy wrzucić bieg zaraz po tym jak system będzie w gotowości i zapali się na zielono READY przed odpaleniem silnika spalinowego który odpalany jest z kilkusekundowym opóźnieniem


Dokładnie tak teraz robię i wszystko działa już płynnie, bo początkowo, jak tylko przyprowadziłem Corollę z salonu, to zdarzyło mi się dwa razy takie szarpnięcie, ponieważ włączałem bieg, jak już zadziałał silnik spalinowy :D
fynooh
Nowicjusz
 
Posty: 19
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak przygotować auto do wyjazdu na wakacyjny urlop?
    Na początku roku 2022 większość (56%) dorosłych Polaków zadeklarowała, iż w bieżącym roku zamierza wyjechać w celach wypoczynkowych lub turystycznych na co najmniej 2 dni – wynika z danych CBOS. Wielu respondentów ...
    Nowe z salonu, ale po blacharce!
    Chociaż oficjalnie nikt o tym nie mówi, są w Polsce salony, w których 8 na 10 świeżo dostarczonych z fabryki pojazdów z miejsca trafia do lakierni. Uszkodzenia w czasie transportu to chleb powszedni. ...

  • 30 Mar 2022, 09:23

    Rokiko napisał(a):Przypuszczam, że wiele osób może tego nie doświadczyć bo silnik spalinowy uruchamia się gdzieś po około 10 sekundach nawet jak jest chłodno.


    Tyle to rzadko czekam i w dieslu, odpalam, parę sekund pochodzi i ruszam powoli. W hybrydzie tym bardziej od razu bym ruszał, bo przecież używa elektrycznego.

    Aczkolwiek i tak jestem zdumiony, że taki problem występuje. Jeździłem wieloma automatami i nigdy szarpnięć nie było.
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 7807
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Ceed I
    Silnik: 1.6 CRDi 115/130
    Paliwo: Diesel
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2007

    30 Mar 2022, 09:32

    galakty napisał(a):W hybrydzie tym bardziej od razu bym ruszał, bo przecież używa elektrycznego.
    No więc właśnie i tu dlatego sporo osób nawet o tym nie wie że coś takiego może wystąpić :)
    Szarpnięcie występuje raz później możesz zmieniać biegi nawet na odpalonym silniku spalinowym i nic nawet nie drgnie.

    Jak widać wyżej @fynooh potwierdził że u niego w Corolli a to już IV generacja napędu problem występował. Teraz po prostu zapina bieg wcześniej i jest ok. Ja wczoraj dostałem info od osoby użytkującej Camry i potwierdziła, że u niej też to występuje. Tak więc jak widać pewnie to taka przypadłość tego napędu :wink:
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6458
    Zdjęcia: 23

    30 Mar 2022, 19:03

    Rokiko napisał(a):Tak więc jak widać pewnie to taka przypadłość tego napędu


    No, nie wiem, czy to przypadłość. Hybrydę "trza" poznać, umieć nią jeździć i wiedzieć, jak ją obsługiwać, wtedy nie będzie żadnych przypadłości. W autach z manualem też występuje niby przypadłość, że przy włączaniu wstecznego potrzebne jest często podwójne wysprzęglenie, bo bieg nie chce wejść. I pewnie znalazłaby się jakaś przypadłość w tradycyjnych automatach. W hybrydzie przypadłość to byłaby wtedy, gdyby występowały szarpnięcia, a kierowca nie miałby na to wpływu. W przypadku nowej Corolli nie ma z tym problemu, jest jak najbardziej ok. :)
    fynooh
    Nowicjusz
     
    Posty: 19

    30 Mar 2022, 20:37

    fynooh napisał(a):W autach z manualem też występuje niby przypadłość, że przy włączaniu wstecznego potrzebne jest często podwójne wysprzęglenie, bo bieg nie chce wejść.
    taka przypadłość że praktycznie nigdy się z nią nie spotkałem a przez ręce mi przelatuje 10tki aut miesięcznie, no chyba że mówisz o autach z PRLu to się zgadzam :ok:

    Z cekawości sprawdzę jutro to w lexusie czy też występuje ten problem a swoją drogą to nawet logiczne z tą zapadką no bo w przekładniach manulanych czujemy opór przy zmianie pozycji lewarka a tutaj mamy to zadane elektronicznie a że zapadka jest ''zakleszczona'' to robi się szarnięcie przy jej odblokowaniu.
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 14358
    Zdjęcia: 105
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

    30 Mar 2022, 20:55

    Miałem dzisiaj Corollę i zrobiłem jeszcze jeden test i po zatrzymaniu się na parkingu w trybie EV wrzuciłem P nie wyłączalem zapłonu i po odpaleniu silnika jak trochę tak postałem zapiąłem D i szarpnięcia nie było. Teraz zastanawiam się jaką różnice w takim razie robi tu wyłączenie zapłonu? Chyba że tu bardziej chodzi o występowanie tego problemu przy nie rozgrzanym silniku.
    Kao napisał(a):Z cekawości sprawdzę jutro to w lexusie czy też występuje ten problem
    Jaki model?
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6458
    Zdjęcia: 23

    30 Mar 2022, 21:03

    rx z 2012 roku hybryda
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 14358
    Zdjęcia: 105
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

    30 Mar 2022, 21:17

    Kao napisał(a):rx z 2012 roku hybryda
    300h czy 450h? W sumie w obu jest e-cvt i ten pierwszy wiem że też miał taką przypadłość. Zobacz jednak z ciekawości co ci wyjdzie.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6458
    Zdjęcia: 23

    30 Mar 2022, 21:20

    Rokiko napisał(a):Chyba że tu bardziej chodzi o występowanie tego problemu przy nie rozgrzanym silniku.


    Dokładnie tak. Te dwa szarpnięcia w Corolli na początku to wystąpiły u mnie przy zimnym starcie, w garażu. Na ciepło nigdy czegoś takiego nie było.
    fynooh
    Nowicjusz
     
    Posty: 19

    30 Mar 2022, 21:21

    300, 450tka to już nowszy model, chyba po 16tym roku
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 14358
    Zdjęcia: 105
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4