Toyota Auris TS 1.8 Hybrid (prestige, executive, skyview, navi)

19 Sie 2021, 11:20

Toyota Auris to bardzo ciekawy samochód szczególnie w wersji hybrydowej. Posiadam ten samochód od niedawna, postaram się odpowiadać i pomagać na forum w pytaniach dotyczących eksploatacji hybryd :ok:

Poglądowe zdjęcia samochodu które pochodzą jeszcze z ogłoszenia.
Toyota Auris TS 1.8 Hybrid (prestige, executive, skyview, navi) Jak uda mi się zrobić nowe zdjęcia to na pewno dodam do tematu :wink:

Trochę o napędzie tego auta
Silnik spalinowy Toyoty Auris Hybrid to wolnossące 1.8 VVT-i o mocy 99 KM (142 Nm / 4000 obr.) na łańcuchu rozrządu i z hydrauliką na zaworach. Blok silnika, jak i głowica wykonane zostały są ze stopu aluminium. Jest on wyposażony w dwa wałki rozrządu i szesnaście zaworów. Toyota zastosowała zmienne fazy rozrządu VVT-i. Silnik 1.8 Hybrid wyposażono również w zawór EGR. Średnica cylindra wynosi 80,5, a skok tłoka 88,3 mm. Stopień sprężania wynosi 13,0:1. W silniku tym zastosowano pośredni wtrysk paliwa (MPI). Z racji tego że silnik pracuje w dosyć ciężkich warunkach układu hybrydowego (często gaśnie i jest odpalany) zastosowano tu panewki korbowodowe z mikrorowkami alby polepszyć smarowanie. W silniku oryginalnie mamy świece irydowe Denso SC20HR11.

Silnik elektryczny służący do napędu generuje 80 KM (207 Nm). Prędkość obrotowa tego silnika to 13500 obr.

W hybrydzie moce silnika elektrycznego i spalinowego nie sumują się 1:1 więc mamy tu łączną moc 136 KM.

99 KM + 80 KM = 136 KM :wink:

Skrzynia automatyczna w tym samochodzie to przekładnia e-CVT i jest to zupełnie inna konstrukcja od CVT która stosowana jest w silnikach benzynowych Toyoty. Skrzynia biegów e-CVT jest przekładnią planetarną.

Tak mniej więcej to wygląda jeżeli chodzi o układ napędowy. Będę starał się w tym temacie opisać ten samochód i dodać zarówno jego plusy jak i minusy.

Oczywiście jeżeli macie jakieś pytania to zapraszam do dyskusji :ok:
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4922
Zdjęcia: 11393
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

20 Sie 2021, 12:33

Warto co jakiś czas przeprowadzić czyszczenie filtra powietrza kanału dolotowego chłodzenia baterii hybrydowej/trakcyjnej. Dodałem na forum dokładny opis ze zdjęciami jak to zrobić i myślę ze każdy sobie z tym poradzi :ok:

Tu jest temat: Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra baterii hybrydowej/trakcyjnej
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4922
Zdjęcia: 11393
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

23 Sie 2021, 12:54

Kolejnym zabiegiem serwisowym była wymiana oleju w hybrydowej przekładni e-CVT która poszła całkiem sprawnie. Sama wymiana jest naprawdę prosta i warto ją co jakiś czas zrobić. Dokładny opis ze zdjęciami jak to wszystko wyglądało i co było potrzebne znajdziecie w temacie: Toyota Auris Hybrid II - wymiana oleju w automatycznej skrzyni e-CVT
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4922
Zdjęcia: 11393
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

06 Wrz 2021, 16:14

Samochód użytkuję w trybie Normal ponieważ w ECO Mode mamy ograniczoną trochę moc co czuć pod pedałem gazu do tego klima gorzej chłodzi. Po moich testach w trybie normalnym mniej pali :wink: i jazda jest bardziej dynamiczna bez mocniejszego wciskania gazu.

Swoją drogą w ECO Mode miałem wrażenie że dodaję gazu, a samochód nie chce jechać :) tak jak by się stawiał trochę podczas przyspieszania. W trybie Normalnym trzeba tylko bardziej uważać bo łatwiej przekroczyć moment kiedy załącza się silnik spalinowy podczas ruszania.
Dzieje się to po przekroczeniu połowy pola ECO na liczniku. Zaznaczyłem strzałką na załączonym zrzucie dokładne miejsce. Jeżeli mamy baterię mocno naładowaną około 66% to czasem możemy ten punkt lekko przekroczyć i silnik spalinowy nie załączy się. W drugą stronę jak mamy około 45% baterii to potrafi się załączyć już poniżej tego pola podczas przyspieszania.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Jak wygląda ładowanie baterii i w jakim zakresie ona pracuje?
Obserwując dokładnie zachowanie baterii trakcyjnej w aplikacji HA zauważyłem, że podczas dłuższej jazdy w trasie poziom naładowania utrzymuje się najczęściej na 60%. System sterujący ładowaniem do tego dąży więc jeżeli mamy mniej procent to podczas pierwszych km bateria będzie doładowana do tego poziomu. Jeżeli zaś mamy więcej naładowaną baterie to z czasem w trasie straci ona trochę procent żeby dojść do tego poziomu.

Najmniejsza wartość jaką widziałem jeżeli chodzi o rozładowanie baterii to 32% i przypuszczam że tu będzie ograniczenie dolne 30% poniżej którego nie da się rozładować tej baterii.

Największa wartość naładowania bateria uzyskała u mnie w górach podczas długiego zjazdu krętymi drogami i było to 80%. Powyżej tej wartości nawet jak dalej jedziemy z góry nie jest ona ładowana. Warto używać trybu B (Brake) przy długich zjazdach.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4922
Zdjęcia: 11393
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

06 Wrz 2021, 17:09

Jak działa tryb B (Brake)?
Podczas jazdy z góry po włączeniu tego trybu silnik spalinowy zostaje załączony (o ile aktualnie nie pracuje) i ma za zadanie wspomagać hamowanie. Jechałem w tym trybie z dosyć wysokiej góry. Bateria trakcyjna naładowała się do 80% i dalej już się nie ładowała pomimo kontynuacji jazdy (ograniczenie przez sterownik). Zjazd z góry był na tyle stromy, że czasem trzeba było wspomagać się pedałem hamulca. Trzeba pamiętać, że podczas takiej jazdy bateria trakcyjna szybko się ładuje i jej temperatura rośnie. Dlatego moja rada Tu jest taka żeby przed wybraniem się w jazdę po górach sprawdzić czy chłodzenie jej jest drożne i filtr siatkowy nie jest zapchany. Wyżej podałem link do czyszczenia tego filtra.

Kiedy skończy nam się zjazd powinno się zmienić przełożenie w skrzyni biegów na D w celu kontynuacji jazdy (tak zaleca producent).
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4922
Zdjęcia: 11393
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Tak zmieniały się samochodowe zegary - od wskazówek po ekrany
    Pierwszy samochodowy prędkościomierz został opatentowany w 1902 roku. Historia obrotomierza kryje nieco więcej tajemnic, ale akurat on nigdy nie był obowiązkowym wyposażeniem. Można powiedzieć, że historia samochodowych zestawów ...
    Honda silniki K20 / K24
    Cztery cylindry w układzie rzędowym. Pojemność: 2 do 2,4 litra. Zalety: relatywnie duża moc. Wyprodukowane przez Hondę motory K20 / K24 zasłynęły dzięki systemowi zmiennych faz rozrządu VTEC i do tej pory mają zwolenników ...

  •