Transport ładunków sypkich

18 Wrz 2013, 22:11

Do przewozu sypkich i suchych produktów luzem niezbędny jest odpowiedni sprzęt oraz wykwalifikowana kadra. Ważne jest także wieloletnie doświadczenie pozwalające odpowiednio transport przygotować oraz przewidzieć prawdopodobne trudności. Przyjrzyjmy się bliżej specyfice realizacji tych wymagających zadań.

Transport ładunków sypkich

Towar sypki to głównie materiały budowlane (cement, wapno, gips, piaski), artykuły spożywcze (mleko w proszku, cukier, kasza, mąka), produkty rolniczo-przetwórcze (pasze) i niektóre chemikalia (polietylen, polichlorek winylu, polipropylen, nawozy sztuczne).

Nie są to materiały wymagające utrzymywania określonej temperatury podczas transportu jak w przypadku płynnych produktów spożywczych, takich jak olej, mleko lub czekolada, przewożonych cysternami. Ważnym wymogiem natomiast jest zachowanie czystości wewnątrz silosów i układu rozładunkowego (zaworów spustowych, przewodów, węży). Dlatego silos jest dokładnie myty każdorazowo po rozładunku towaru. Jest to ważne zwłaszcza wtedy, gdy następuje zmiana rodzaju przewożonego materiału. Niedopuszczalne bowiem jest zabrudzenie kolejnego ładunku resztkami poprzedniego. "Czystość produktu ma duże znaczenie, np. w przypadku przewozu granulatów przeznaczonych do produkcji folii normy są szczególnie respektowane. W niektórych zakładach analiza i kontrola jakości pobieranej z silosu próbki produktu to stała procedura" wyjaśnia Marek Wiktorski, prokurent w firmie Wizet Transport.

Łatwiej zachować czystość silosów podnoszonych ze względu na ich owalne kształty. Niemniej jednak szczególną uwagę trzeba też zwrócić na wszystkie dodatkowe elementy, jak rury, węże. W zależności od rodzaju przewożonego produktu stosowana jest inna procedura mycia. Kierowca według dostępnych tabel dobiera odpowiedni program, np. mycie specjalnymi środkami myjącymi, rozgrzewanie parą lub odkażanie płynami na bazie alkoholi, zasad lub kwasów. Wystawiony przez obsługę myjni certyfikat czystości jest nieodłącznym dokumentem dotyczącym całego transportu.

Transport ładunków sypkich

Silosy leżące trudniej umyć ze względu na ich budowę, czyli leje spustowe i liczne załamania. Dlatego ważne jest, aby silos przed myciem został dokładnie opróżniony. Bezpieczniej jest też wozić podobne produkty, tzw. nieszkodliwe, tolerujące się wzajemnie, jeden po drugim, np. po przewożonym cemencie załadować np. popiół. "Niektóre z transportowanych produktów wykluczają się nawzajem i nie można ich wozić jeden po drugim, m.in. gips i popiół, cement i wapno oraz mączki wapienne do produkcji mas bitumicznych. Trzeba być bardzo ostrożnym" tłumaczy Wojciech Ruta, prezes firmy Ruta.

Wszystko w rękach kierowcy
Oprócz utrzymania w czystości silosów i tym samym przewożonego towaru ważną kwestią jest również sprawny załadunek i rozładunek w miejscu przeznaczenia. Za obydwa procesy odpowiedzialny jest kierowca. Sposób załadunku bywa różny w poszczególnych zakładach, ale najczęściej zestaw z silosem wjeżdża na terminal, kierowca otwiera górne włazy, a system elektroniczny za pomocą rur załadunkowych odmierza odpowiednią ilość towaru. Cała operacja napełnienia silosu trwa średnio godzinę. Jednak ostateczny czas zależy od rodzaju instalacji załadunkowej.

Następnie pojazd jest ważony, zakładane są plomby, podbijane dokumenty i tak gotowy zestaw rusza w drogę. Jak już wspomnieliśmy, w transporcie materiałów sypkich luzem nie ma specjalnych wymogów transportowych takich jak w przewozie produktów spożywczych. Odpowiednich zasad BHP trzeba jednak przestrzegać przy rozładunku towaru, szczególnie w przypadku silosów podnoszonych.

"Kierowca ma do czynienia z materiałem sypkim, pylistym, często szkodliwymi chemikaliami, dlatego musi zarówno przy za- jak i rozładunku nosić długie spodnie, obuwie ochronne, kamizelkę odblaskową, kask, okulary. Oprócz tego, gdy kierowca wchodzi na górny pomost silosu, aby otworzyć, a później zamknąć włazy zasypowe, musi pamiętać o rozłożeniu specjalnej barierki ochronnej i przypięciu się specjalnymi szelkami i linką zabezpieczającą przed ewentualnym upadkiem" zaznacza Marek Wiktorski.

Transport ładunków sypkich

Do rozładunku silosów zarówno podnoszonych, jak i leżących potrzebne jest sprężone powietrze pochodzące z kompresora, które wypycha produkt przez otwór wylotowy. Dlatego zanim kierowca ponownie otworzy włazy załadunkowe, powinien sprawdzić na manometrze, czy w silosie nie ma nadciśnienia powietrza. "Z punktu widzenia bezpieczeństwa rozładunku wiele zależy od jakości sprzętu, zarówno silosu, jak i jego uszczelnień. W silosach leżących przewozi się materiały pyliste, wapno lub cement. Ważny jest więc stan węży rozładunkowych, aby nie były poprzecierane, oraz połączeń, aby nie były zużyte, lecz prawidłowo zapięte i zabezpieczone obejmami. Wąż nie może rozpiąć się podczas rozładunku. Przy zachowaniu wysokiej jakości sprzętu możemy mieć pewność, że przy rozładunku nie będzie żadnych ubytków towaru" dodaje Wojciech Ruta.

Logistyka – sedno sprawy
Cała tajemnica w planowaniu pracy silosów polega na tym, aby jak najbliżej miejsca rozładunku załadować następny produkt na kolejny transport i aby zestaw przejechał jak najmniej tzw. pustych kilometrów. Łatwiej jest to osiągnąć w przypadku silosów kiprowanych przewożących chemię i granulaty. Natomiast trudniej jest zaplanować pełne obłożenie pracą silosów leżących przewożących wapno czy cement. Związane jest to z lokalizacją zakładów cementowych i tym samym dłuższymi przejazdami. W transporcie materiałów sypkich luzem nie ma sezonowości, zestawy jeżdżą cały rok. Ewentualne spowolnienie sezonowe może być spowodowane ostrą lub przedłużającą się zimą, gdy jest przestój w budownictwie. Część zakładów jednak pracuje i elementy betonowe, materiały ścienne, cegły itp. produkowane są w halach.

Transport ładunków sypkichTransport silosowy jest powiązany z całą koniunkturą rynku. Jeśli występują problemy w budownictwie, naturalnie zmniejszają się zamówienia na dostawy np. cementu, wapna, mączek wapiennych do fabryk, hut szkła. "Ubiegły rok był w stosunku do roku 2011 zdecydowanie gorszy, jeśli chodzi transport produktów sypkich. W roku 2011 realizowane były zatwierdzone wcześniej inwestycje, co spowodowało chwilową poprawę. Przykładowo: konsumpcja cementu w Polsce w 2010 r. wyniosła ok. 15 mln t, a rok później 18 mln t. To ok. 20-procentowy przyrost i również efekt "ciepłej" zimy, gdyż praktycznie do świąt Bożego Narodzenia realizowane były zamówienia. Ubiegły rok nie był już tak dobry. Sprzedaż cementu wyniosła 15,6 mln t, co oznaczało, że spadła do poziomu z roku 2010" podsumował Wojciech Ruta.

Obecny rok jest na razie zagadką, wiadomo tylko jedno, że firmy transportowe przewożące towary sypkie robią wszystko, aby ich parkingi były wzorowo puste, co oznacza, że cała flota jest wtedy w trasie.  

Firma Ruta istnieje od roku 1987. Podstawową działalnością spółki jest przewóz sypkich materiałów do budownictwa i w tym sektorze mieści się ona w czołówce kraju. W liczącym 85 silosów parku firmy 80% stanowią silosy leżące – wszystkie marki Spitzer Silo, głównie typu SF2737/2P. Firma ma również 18 silosów kiprowanych Spitzer Silo Wizet Transport specjalizuje się w przewozie materiałów sypkich od roku 2003. Tabor firmy liczący ok. 60 pojazdów w 100% wypełniają silosy podnoszone firmy Feldbinder. Firma ma własną myjnię przeznaczoną do silosów i cystern. Zajmuje się również magazynowaniem i przeładunkiem produktów sypkich.

Silosy leżące: W silosach leżących, zwanych też cementowozami, wozi się towary sypkie, najczęściej cement, wapno, gips, piaski. Załadunek odbywa się przez włazy umieszczone na górnej części zbiornika, rozładunek natomiast przez leje spustowe znajdujące się pod silosem.

Silosy podnoszone: Silosami podnoszonymi (kipsilosami) wożone są głównie granulaty chemiczne, plastik, soda, skrobia. Załadunek odbywa się przez włazy umieszczone na górnej części zbiornika. Podczas rozładunku silos jest unoszony ku górze przez czołowy siłownik wywrotu, a towar wydmuchiwany ze zbiornika przez powietrze pod ciśnieniem wytworzonym przez kompresor.

Transport ładunków sypkichMycie i suszenie silosów: Myjnia do cystern oraz silosów ma 2 stanowiska do mycia wewnętrznego i 2 do suszenia. Przed właściwym myciem wnętrza silosu trzeba najpierw pojazd przygotować, czyszcząc go z zewnątrz – proces ten trwa dłużej niż właściwe kilkunastominutowe mycie wnętrza. Następnie do znajdujących się na górze każdego silosu 5 włazów nasypowych opuszczane są głowice myjące, dozujące chemikalia do mycia oraz wodę do płukania. Po zakończeniu procesu i otwarciu włazów wilgoć odparowuje. Suszenie odbywa się za pomocą rękawa opuszczanego do pierwszego z włazów. Pozostałe otwory są zamykane, a wtłaczane powietrze po przedmuchaniu wnętrza wychodzi otworem spustowym. Do suszenia służy zawsze czyste powietrze, pobierane z zewnątrz budynku. Po wysuszeniu ciepłe powietrze znajdujące się w hali jest w procesie recyrkulacji zawracane i powtórnie wykorzystane do podgrzewania powietrza doprowadzanego z zewnątrz. Dzięki temu oszczędza się energię, zwłaszcza gdy na zewnątrz jest niska temperatura.

źródło: Katarzyna Biskupska / samochody-specjalne.com.pl
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

11 Paź 2013, 12:21

Redakcja napisał(a):sprawny załadunek i rozładunek


Jak się czyta to wszystko wygląda fajnie, sprawnie i szybko, a ciekawe jak ma się to do rzeczywistości. Czy faktycznie można tak jak tu opisane załadować samochód i ruszyć w dalszą trasę?
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

28 Mar 2014, 12:48

W sprawie transportu warto skontaktować się z tą firmą: novspeed Moją stosunkowo niskie ceny, są terminowi i bardzo rzetelni. Moim zdaniem zdecydowanie warto!
maciekluka
Początkujący
 
Posty: 71
Auto: renault laguna

23 Cze 2014, 15:13

:D Artykul ciekawy- nic dodać, nic ująć. Pozdrawiam serdecznie wszystkich. Kązdy wie, ze do takiego transportu musi być odpowiedni samochód, kierowca z uprawnieniami... :!:
gamrotK
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Bielsko-Biała
Prawo jazdy: 23 03 1965
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Nissan Primera
Silnik: 1600
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

12 Sie 2014, 09:50

a przede wszystkim samochód, nie raz widziałem Wariatów śmigających takimi dostawczakami zwykłymi :)
p0ldekrakieta
Początkujący
 
Posty: 50
Przebieg/rok: 21tys. km
Auto: Audi A4/Mazda RX8
Silnik: 1.6/1.3
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna

16 Lis 2015, 13:50

A do tego potrzebny jest kurs hds? Ktoś brał udział w takim szkoleniu?
tatiankaa
Nowicjusz
 
Posty: 23
Auto: Audi A4 B7
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Volkswagen Caddy 4MOTION
    Volkswagen Caddy z napędem na cztery koła oferowany jest od 2009 roku. W 2010 roku marka zaprezentowała nową wersję tego najbardziej popularnego samochodu dostawczego Volkswagena w Polsce. Samochód został udoskonalony ...
    Kultowe japońskie samochody sportowe
    Japońscy producenci nie bez powodu słyną z konstruowania zgrabnych roadsterów i wyjątkowych sportowych samochodów. Wiele modeli stworzonych w Kraju Kwitnącej Wiśni na stałe wpisało się w historię motoryzacji ...