Upalne dni = spadek mocy?

02 Sie 2017, 13:37

Dzień dobry,

Przejdę od razu do sedna, czy również macie wrażenie że podczas upalnych dni (~ 30c' w cieniu i więcej) wasze autko traci na mocy i trzeba nieco wyżej go kręcić aby "szedł" tak jak my tego chcemy (wrażenie jakby na pokładzie był komplet osób)? Oczywiście po wyłączeniu klimatyzacji sytuacja nieco się poprawia ale nie znika, dalej silnik jest nieco leniwy i nie ma tej zrywności co zwykle, co ciekawe jak tylko zrobi się chłodniej, pojazd odzyskuje swoją sprawność i jedzie tak jak powinien.

Znalazłem w internecie sporo podobnych przypadków, jednakże wiele z nich nie zostało rozwiązanych i skończyło się na tym że "tak to już jest" rzadsze powietrze, gorący dolot, etc itp, Wy też macie podobnie wrażenie? :roll: (jeżdżę głównie po mieście, w trasie jeszcze nie miałem okazji podróżować w takowych "ekstremalnych warunkach")

Auto z sygnaturki.

Pozdrawiam i zachęcam do podzielenia się własnymi wrażeniami na ten temat.
BartłomiejRDM
Nowicjusz
 
Posty: 13
Miejscowość: Radom
Prawo jazdy: 25 05 2016
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 1.8 16V ECOTEC 125KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

02 Sie 2017, 18:11

Generalnie odpowiedziałeś na to pytanie :)
BartłomiejRDM napisał(a):jednakże wiele z nich nie zostało rozwiązanych i skończyło się na tym że "tak to już jest" rzadsze powietrze, gorący dolot, etc
Szczególnie odczuwalne jest to w mieście gdzie asfalt potrafi nagrzewać się do nawet 50-60 stopni więc temperatura nad nim do około metra wysokości (czyli tam gdzie z reguły mamy wlot powietrza) i między samochodami będzie utrzymywała się bardzo wysoka. Jeżeli jeszcze do tego dołożysz klimatyzację która w takie dni musi chodzić na praktycznie najwyższych obrotach to odczuwalny spadek mocy jest nie unikniony.

...a jeszcze jak masz mały silnik benzynowy to odczujesz to mocniej :yes:
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

02 Sie 2017, 19:53

Czyli wychodzi na to że jest to normalne zjawisko, no nic, pozostaje tylko z tym żyć :yes:

Jako ciekawostkę dodam że dziś podpiąłem ELM327 pod OBD (wiem, zabawka, ale zawsze coś tam powie) i odczyty z czujnika w dolocie przy nie ruszanym samochodzie od 8 godzin pokrywają się z tymi z sensora temperatury zewnętrznej (czyli ten czujnik wydaje się działać prawidłowo), po 15-20 minutach jazdy w warunkach mocno miejskich w średniej temp zewnętrznej wynoszącej ~32-34'c w cieniu - temp w dolocie waha się między 46 a 49'c, przy nieco dłuższym odcinku do skrzyżowania potrafi nieco spaść poniżej tej granicy, czyli w trasie jest szansa że silnik nieco odzyska wigoru, ponadto podam wyliczenia programu Olivia Drive:

Średnie spalanie na biegu jałowym bez klimatyzacji: 0,95 - 1,00 l/h
Średnie spalanie z włączoną klimatyzacją: 1,36 - 1,40 l/h

Średnie spalanie przy prędkości 80 Km/h na piątym biegu BEZ włączonej klimatyzacji - 4,10-4,30 l/100

Średnie spalanie przy prędkości 80 Km/h na piątym Z klimatyzacją - 5,10-5,30 l/100

Procentowe obciążenie silnika bez klimatyzacji na biegu jałowym: 17-18%
Procentowe obciążenie silnika z klimatyzacją na biegu jałowym: 22-23%


Różnice są dość znaczne, jednakże komfort przede wszystkim i myślę że warto poświęcić na to te kilka złotych w skali stu kilometrów, poza tym ciekaw jestem na ile dokładne są te odczyty..

Szykuje mi się niedługo trasa rzędu 400 km w jedną stronę z kompletem osób i bagaży na pokładzie, stąd też moja dociekliwość, mam nadzieję że w trasie silnik złapie swoją prawowitą moc i nie będę musiał wyłączać klimatyzacji do wyprzedzania żeby zachować bezpieczną dynamikę :lol:
BartłomiejRDM
Nowicjusz
 
Posty: 13
Miejscowość: Radom
Prawo jazdy: 25 05 2016
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 1.8 16V ECOTEC 125KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

03 Sie 2017, 11:35

Pomiary które podałeś są bardzo realne i myślę że dużo nie zaoszczędzisz wyłączając klimatyzację, a komfort jazdy podczas jej działania jest na pewno dużo lepszy. Poza tym podczas jej pracy wentylator klimatyzacji dodatkowo chłodzi też silnik więc to też jakiś plus :)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak jeździć oszczędnie hybrydą?
    Jest stale rozwijana i zdaniem wielu stanowi złoty środek między bezemisyjną jazdą, a swobodą typową dla aut spalinowych. Technologia hybrydowa od lat jest czymś więcej niż tylko ciekawostką i pozwala oszczędzać kierowcom ...