Ustąp pierwszeństwa na przejściu dla pieszych

06 Mar 2020, 15:39

Choć główną funkcją przejścia dla pieszych jest umożliwienie bezpiecznego przedostania się na drugą stronę ulicy, to właśnie na pasach ginie najwięcej pieszych – w 2018 r. w takich okolicznościach śmierć poniosło aż 271 osób. Za najwięcej wypadków wśród pieszych są odpowiedzialni kierujący samochodami osobowymi, choć sprawcami takich zdarzeń bywają również motocykliści czy rowerzyści.

Piesi nie mogą czuć się bezpiecznie na przejściach. W 2018 r. na pasach zginęło aż 271 osób. Główną przyczyną potrąceń pieszych było nieustąpienie im pierwszeństwa na przejściu (62,2% potrąceń pieszych z winy kierujących)(1).

Obejrzyj spot I Ty jesteś pieszym

Najczęściej winni potrąceń pieszych są kierowcy aut osobowych, którzy w 2018 r. spowodowali aż 4 008 takich wypadków. Polska należy również do europejskich krajów z najwyższym odsetkiem pieszych, którzy zginęli w wyniku potrącenia przez samochód – podobnie jak we Włoszech odsetek ten wynosi u nas 74%, a wyprzedza nas tylko Chorwacja (76%)(2).
Ustąp pierwszeństwa na przejściu dla pieszych "Mam wrażenie, że przejścia dla pieszych są traktowane przez polskich kierowców jako przeszkoda na drodze. Widać to często po znacznych prędkościach i niechęci do zatrzymania. Kierowcy zachowują się tak, jakby ustąpienie pierwszeństwa pieszemu było opcjonalne, a ruch pieszy był mniej ważny od samochodowego. Umożliwianie pieszym przejścia przez jezdnię jest jednak nieodłącznym elementem prowadzenia samochodu i obowiązkiem kierowcy" mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. "Kiedy zbliżamy się do przejść dla pieszych, powinniśmy uważnie obserwować przejście i jego okolicę oraz zredukować prędkość, aby móc swobodnie się zatrzymać, płynnie i nie zaskakując innych kierowców. Gdy zachowamy szczególną ostrożność, a prędkość jazdy dostosujemy do warunków, nie będziemy zaskoczeni zmianą sytuacji w okolicach przejścia dla pieszych, a tym samym damy radę odpowiednio zareagować nawet wtedy, gdy pieszy wejdzie na przejście nierozważnie i w ostatniej chwili" kontynuuje Adam Knietowski.

Uważać powinni jednak nie tylko kierowcy. Motocykliści byli w 2018 r. sprawcami 44 potrąceń pieszych, rowerzyści – 178 takich wypadków.

Każdy kierujący wysiada z samochodu albo schodzi z roweru czy motoru i w tym momencie staje się pieszym, dlatego problem nieustępowania pierwszeństwa na przejściach dotyczy wszystkich uczestników ruchu drogowego. Właśnie o tym przypomina spot "I Ty jesteś pieszym!" zrealizowany przez Fundację Drogi Mazowsza przy wsparciu Renault Polska. W materiale wideo wystąpili mistrz świata w kolarstwie Lech Piasecki, mistrz świata w sportach motocyklowych Jacek Czachor oraz mistrz Polski w rajdach samochodowych Leszek Kuzaj związany z Renault Megane R.S. Trophy Academy.

źródło: (1) policja.pl; (2) ETSC; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3808
Zdjęcia: 13113
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

07 Mar 2020, 23:30

Redakcja napisał(a):Główną przyczyną potrąceń pieszych było nieustąpienie im pierwszeństwa na przejściu (62,2% potrąceń pieszych z winy kierujących)(1).

A może warto by dopisać, ile było sytuacji, jak to święty pieszy wlazł na pasy wprost pod auto? Samochód nie zahamuje na odcinku 0,5 czy 1 m. Nawet jak jedzie 40km/h. A piesi włażą na pasy często nawet się nie oglądając, nie zwalniając, są zapatrzeni w telefony itd. I założę się, że 50% z tych wypadków są z winy kierowców, bo tak orzekła policja., Pieszy wlazł na pasy wprost pod auto, ale był na pasach. Więc wina kierowcy. Ciekawe ile razy policja skorzystała z przepisu, że pieszy wtargnął na jezdnię wprost pod samochód?
Najgorsze jest to, że piesi nie zdają sobie sprawy z tego, że przy spotkaniu z jakimkolwiek pojazdem to oni są najbardziej poszkodowani. Kierowcy samochodu nic si.ę nie stanie. Dostanie mandat, policja zatrzyma mu prawko na parę miesięcy i tyle. Jest cały i zdrowy. A pieszy połamany leży w szpitalu.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

09 Mar 2020, 16:25

MotoAlbercik napisał(a):A może warto by dopisać, ile było sytuacji, jak to święty pieszy wlazł na pasy wprost pod auto?
No widzisz już gdzieś o tym pisałem. Jak na razie przepisy zmieniają się na korzyść pieszych ale ile jest takich osób które nawet nie rozejrzą się przed wejściem na pasy? Sam obserwuję takie osoby jeżdżąc po mieście i jest ich naprawdę dużo, a później winę zrzuca się na kierowców! Sam jak przechodzę zawsze się rozglądam i nie wchodzę na pasy jak tzw. "święta krowa".
MotoAlbercik napisał(a):Najgorsze jest to, że piesi nie zdają sobie sprawy z tego, że przy spotkaniu z jakimkolwiek pojazdem to oni są najbardziej poszkodowani.
To prawda ale większość pieszych którzy właśnie tak się przemieszczają patrząc często w smartfony to osoby które nie mają prawka i często nie znają też podstawowych zasad bezpieczeństwa ;/
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

09 Mar 2020, 20:14

Statystyki są niestety przerażające, choć to prawda że nie raz już się tak zdarzyło że pieszy nawet nie popatrzy czy coś jedzie czy nie tylko włazi na pasy.. albo przechodzi przez drogę tam gdzie nie ma przejścia. no to to mnie najbardziej denerwuje :/
kaktusss
Nowicjusz
 
Posty: 7
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Wyprawa do MOab - relacja zdjęciowa
    Dawno mnie tu nie bylo...czas nadrobic zaleglosci. Ostatnio mialem zaszczyt wspolorganizowac impreze Autotraper Moab Challenge. Bylem przewodnikiem po szlakach Moab dla grupy z firmy Autotraper z Lodzi. Zabawa byla swietna..na ...