Wady i zalety opon całorocznych / wielosezonowych

17 Lis 2021, 10:21

Widzę, że trend kupowania opon tego typu utrzymuje się i z roku na rok coraz więcej kierowców decyduje się na takie opony. Postanowiłem dodać taki temat w którym każdy może napisać własne zdanie odnośnie wyboru takiego ogumienia w samochodzie.

Zalety opon całorocznych / wielosezonowych
  • Uniwersalność dostosowana do zmiennych warunków pogodowych i szerokiego zakresu temperatur zewnętrznych
  • Oszczędzamy na przekładaniu opon dwa razy w roku
  • Nie musimy płacić za przechowywanie drugiego kompletu opon lub szukać na nie miejsca w garażu bądź piwnicy
  • Brak konieczności zakupu dwóch kompletów opon (lato/zima)
Trzeba pamiętać, że przy oponach wielosezonowych powinniśmy raz w roku przełożyć koła aby bieżnik opon zużywał się w miarę równomiernie. Pamiętając o wyważeniu kół ponieważ zdarza się często, że kierowcy poruszając się na takim ogumieniu zupełnie o tym zapominają.

Wady opon całorocznych / wielosezonowych
  • Gorsze osiągi w warunkach typowo letnich względem opon letnich
  • Gorsze osiągi w warunkach typowo zimowych względem opon zimowych
  • Szybsze zużycie bieżnika szczególnie w okresie letnim
  • Gorsza przyczepność w okresie letnim przy dynamicznej jeździe oraz takiej z wysokimi prędkościami
  • Opony wielosezonowe nie są dostępne we wszystkich rozmiarach

Opony wielosezonowe to kompromis pomiędzy oponami letnimi i zimowymi. Niestety nie sprawdzą się one w każdej sytuacji i dlatego każdy powinien dobierać je świadomie do warunków w jakich się porusza. Najlepszym wyborem takie opony okażą się w przypadku jazdy głównie po mieście przez cały rok gdzie w zimie mamy odśnieżane ulice i w większości poruszamy się po tzw. błocie pośniegowym. Oczywiście możemy na nich poruszać się i na drogach szybkiego ruchu oraz autostradach ale jak ktoś robi to sporadycznie.

Opony całoroczne zbudowane są w oparciu o mieszankę gumową która jest bardziej miękka niż w przypadku opon letnich, ale z drugiej strony nie jest ona tak miękka jak typowych zimówkach. Bieżnik jest wyposażony w lamele do wgryzania się w śnieg, ale nie tak agresywny w budowie jak w oponach zimowych.

Podsumowując można to zrobić jednym zdaniem. Opony całoroczne nie będą tak dobre jak letnie latem oraz tak dobre jak zimowe zimą ale są ciekawą alternatywą dla osób poruszających się w określonych warunkach przez cały rok.

Odnośnie trwałości opon wielosezonowych marki Nokian mamy już ciekawy temat na forum trwalosc-opon-nokian-wielosezonowe-kontra-zimowe-vt124801.htm
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4797
Zdjęcia: 14

18 Lis 2021, 10:23

Hmmm...
Ja pozwolę sie nie zgodzić ze stwierdzeniem
Rokiko napisał(a):Gorsze osiągi w warunkach typowo letnich względem opon letnich

Rokiko napisał(a):Gorsze osiągi w warunkach typowo zimowych względem opon zimowych

Kiedyś jeździłem na letnich i zimowych, bo byłem młody i też czytałem, żę lepiej mieć zimówki i letnie. Teraz, od wielu lat jeżdżę na wielosezonówkach i powiem szczerze, że po pierwszej wymianie zimówek na wielosezonówki żadnej różnicy nie zauważyłem. Ani podczas jazdy w deszczu, podczas upału ani nawet w zimie i po śniegu. Na wielosezonówkach bez najmniejszego problemu ruszałem pod górę na śniegu.
Co do reszty, to dodam tylko, że kierowcy wybierają coraz częściej wielosezonówki, bo tak naprawdę jakie mamy zimy i lato w naszym kraju? Ileż to tego śniegu było zeszłej zimy na drogach i ileż to tego upału w lecie? Coraz częściej widzę, ze nawet w górach ludzie maja wielosezonówki. Bo nawet tam np. w Zakopanym, tego śniegu na drogach nie ma za wiele. A jak jest ślisko, to nie ma znaczenia jaką oponę mamy - na lodzie każda jedna opona będzie się ślizgać.
Jedna ważna rzecz, to kupując wielosezonówki, nie warto kupować tych z najniższej półki. warto sięgać po te premium.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 17925
Zdjęcia: 1188
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

18 Lis 2021, 16:27

Ja robiłem test w fwd, na przedniej osi letnie, na tylnej wielosezon. Auto było nadsterowne przy ostrzejszej jeździe. Po zmianie na letnie 0 problemów. Nie neguje całorocznych, ale są dla spokojniejszych kierowców.

Na przodzie nowe nokian powerproof, na tylnej 2 letnie nexen nblue 4season, żeby nie było.
quel
Zaawansowany
 
Posty: 721
Zdjęcia: 0
Auto: Fiat Bravo
Silnik: 1.9 M-jet
Rok produkcji: 2008

20 Lis 2021, 17:32

quel napisał(a):Nie neguje całorocznych, ale są dla spokojniejszych kierowców.

Dokładnie tak. Nokianki - wczoraj akurat padało jak jechałem wieczorem do domu, więc pokusiłem się na małe testy. Zjazd z S1 na A4 jechałem 70, nic się nie działo. Z A4 na S1 (m delikatnie pod górę ) jechałem 50 nic się nie stało. Następnie znowu z S1 na A4 tym razem 80, było ok, aczkolwiek na końcowym etapie, gdzie zakręt się zawęża, czułem, że delikatnie przód zaczyna chyba zarzucać ( takie terkotanie delikatne ) , ale mnie nie wyrzuciło. Szybciej już nie testowałem, bo i tak nie miałoby to sensu. Z a4 znowu na S1 tym bardziej delikatnie ponad 60 ( ostrzejszy zakręt) i tu ta sama sytuacja co wcześniej - poczułem delikatne zarzucenie przodem.
Auto kombi, napęd na przód. Hamowania nie sprawdzałem, bo to nie ma już wogóle sensu, bo wiele zależy tutaj od samego samochodu, a nie opon. Jak ostre są zjazdy czy wjazdy na S1 i A4 możecie sobie zobaczyć na mapach google. Wg mnie jest to dość dobry wynik.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 17925
Zdjęcia: 1188
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Hybryda Plug-in - dlaczego pali więcej niż deklaruje producent?
    Przyglądałem się ostatnio wynikom jakie podają producenci odnośnie spalanie w tego typu hybrydach. To co mnie zaniepokoiło to bardzo niskie wartości które można uzyskać tylko w przypadku naładowanej całej baterii po ...
    [SUV-D] CX-7 2,3 / Murano Z50 3,5 / Land Cruiser J120 4,0
    Podstawowe kryteria zestawienia: - SUV segmentu D - silnik benzynowy o mocy ok. 250KM - automatyczna skrzynia biegów - modele z okolic 2007 roku Wytypowane modele do zestawienia: - Mazda CX-7 2,3 DISI - 258KM - Nissan ...

  •