Trwałość opon NOKIAN - wielosezonowe kontra zimowe

31 Mar 2021, 19:17

Chciałbym pokazać jak starzeją się opony Nokian ,bo jest tutaj pewna ciekawostka.
Oczywiście warto na samym początku zaznaczyć ,iż wszystkie te opony są bez zastrzeżeń w kwestii pewności zachowania na drodze. Tutaj uwag brak. :)
Mam 3 komplety Nokianów ale chciałbym porównać 2 z nich ,bo są tak samo użytkowane i są z tego samego rocznika 2016.
Jedne to wielosezonowe Weatherproof ,a drugie to WR D4 czyli klasyczne zimówki. Produkcja obu kompletów fińskiego producenta ,w tych samych zakładach w Rosji.
Trwałość opon NOKIAN - wielosezonowe kontra zimowe
Trwałość opon NOKIAN - wielosezonowe kontra zimowe
Trwałość opon NOKIAN - wielosezonowe kontra zimowe
Trwałość opon NOKIAN - wielosezonowe kontra zimowe
Proszę zauważyć jaka jest różnica w spękaniu pomiędzy bieżnikiem !!
Jak widać jakość opon wielosezonowych jest znacznie lepsza niż zimowych. Wydaje się to potwierdzać prawidłowość ,że opony całoroczne klasy premium ,są stworzone i produkowane z większą finezją i dbałością o jakość niż masówka czyli lato i zima. Jak widać nawet w obrębie tego samego koncernu i tej samej fabryki.
Stąd cena na wielosezonówki... Jest wyższa niż standardowej opony sezonowej.
O czym to świadczy??
Proszę sobie wyciągnąć wnioski samemu.
Czasem nie warto gadać ,że jak coś jest do wszystkiego ,to jest do niczego.
Najlepsze w tym wszystkim jest to, że nie sugerowałem się w tym teście jakimiś artykułami czy zasłyszanymi opiniami od osób trzecich ,tylko własnymi doświadczeniami z własnymi oponami.
Mam nadzieję ,że to komuś w czymś pomoże przy wyborze opon albo prędzej...rozwieje wątpliwości które ma w kwestii opon :)
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
 
Posty: 5789
Zdjęcia: 38
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

01 Kwi 2021, 10:13

Napisz może jeszcze które zdjęcie to jaka opona bo teraz ciężko się zorientować. Widać rożnicę że po bieżniku i spękaniach między nim ale warto by było dokładnie powiedzieć która opona jest wielosezonowa a która zimowa.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

01 Kwi 2021, 10:34

Rokiko napisał(a):Napisz może jeszcze które zdjęcie to jaka opona bo teraz ciężko się zorientować. Widać rożnicę że po bieżniku i spękaniach między nim ale warto by było dokładnie powiedzieć która opona jest wielosezonowa a która zimowa.

To widać po gęstości lamelek. W zimówkach są upakowane gęściej.
A po drugie, nie upatrywałbym w mikropęknięciach, wskaźnika jakości.
Prawda jest bardziej prozaiczna- zimówki są z miękkiej mieszanki i przez to są bardziej podatne na starzenie się gumy.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3680
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

01 Kwi 2021, 11:11

yeti65 napisał(a):To widać po gęstości lamelek. W zimówkach są upakowane gęściej.
Ja to widzę ale jak ktoś inny wejdzie to dla niego wszystkie te zdjęcia mogą wyglądać tak samo :)

Powiedz jeszcze jak wygląda w obu przypadkach dokładna głębokość bieżnika? Ciekawe jak to wygląda biorąc pod uwagę to że zimówki były eksploatowane pewnie o połowę krócej czyli przejechały jakieś 50% dystansu wielosezonówek.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

01 Kwi 2021, 11:35

Opony przejechały mniej więcej... wielosezonowe około 60 tys ale na osi tylnej. Natomiast zimówki około 35 tys. Z tym że akurat były zakładane raz na tył a raz na przód od zimy 2017.
Co do foto bieżnika 1 i 3 foto to zimówka WR D4. Pomiędzy nimi bez spękań wielosezon.
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
 
Posty: 5789
Zdjęcia: 38
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

01 Kwi 2021, 11:41

Dodam jeszcze że zimówki przechowywane są u mnie na stojakach w garażu i zakryte pokrowcami.
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
 
Posty: 5789
Zdjęcia: 38
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

01 Kwi 2021, 15:40

Ok, a głębokość bieżnika dużo się różni między nimi?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

01 Kwi 2021, 17:30

Niestety artur73 muszę Cię zmartwić problem nokianów nie polega na finezji :D opon całosezonowych vs zima tylko problemów jakościowych nokiana produkowanego w Rosji. I to bardzo poważnych.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10361
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

02 Kwi 2021, 07:08

Bieżnik o bardzo podobnej głębokości.
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
 
Posty: 5789
Zdjęcia: 38
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

02 Kwi 2021, 07:26

artur73 napisał(a):ieżnik o bardzo podobnej głębokości.

Mieli problemy z mieszanką, opona wyglądala staro + nie można było jej wyważyć.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10361
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

02 Kwi 2021, 08:39

szybki napisał(a):problemów jakościowych nokiana produkowanego w Rosji. I to bardzo poważnych
Chyba nie wszystkie są produkowane w Rosji? Zresztą można to sprawdzić na oponie skąd pochodzą.

artur73 napisał(a):Bieżnik o bardzo podobnej głębokości.
Bardzo ciekawe :) bo jeżeli faktycznie tak jest to wyjdzie na to że opony wielosezonowe zastąpią u ciebie dwa komplety opon lato, zima. Czyli teoretycznie kupujesz jeden komplet zamiast dwóch na taki sam okres czasu i przejechanych km.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

02 Kwi 2021, 20:16

I mnie oba komplety mają sygnaturę produkcji w Rosji. Ten trzeci z 2020 jeszcze nie rozczytalem. Jutro jak zajrzę do garażu,to z ciekawości sprawdzę. To również wielosezon Nokian weatherproof.
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
 
Posty: 5789
Zdjęcia: 38
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

02 Kwi 2021, 20:38

artur73 napisał(a):I mnie oba komplety mają sygnaturę produkcji w Rosji. Ten trzeci z 2020 jeszcze nie rozczytalem. Jutro jak zajrzę do garażu,to z ciekawości sprawdzę. To również wielosezon Nokian weatherproof.


Wiadomo że problem nie dotyczy wszystkich opon ale się pojawił.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10361
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

04 Kwi 2021, 10:49

Ja chyba wiem skąd taka różnica w bieżnikach i skąd te popękania. Oczywiście mogę się mylić,, ale...
Opona zimowa jak wiadomo jest dobra na zimę i...na śnieg. Głównie na śnieg. Nie tylko na minusowe temperatury i suchy asfalt...Opona zimowa, posiada oznaczenie w postaci symbolu alpejskiego ( góra z trzema szczytami i płatkiem śniegu
A teraz definicja opony zimowej wg regulaminu nr 117 EKG ONZ - opona, na której mieszanka, wzór bieżnika jak i jej struktura, została zaprojektowana tak, aby uzyskać podczas jazdy po śniegu osiągi lepsze niż inna opona.
Ciekawostka - nie ma czegoś takiego jak opona letnia, czy opona wielosezonowa.
Kolejna ciekawostka - oznaczenie M+S na oponach nie jest już stosowane od 2015 roku jak się nie mylę...Kiedyś M+S oznaczało oponę zimową, przeznaczoną na śnieg i błoto ( nie błoto pośniegowe, jak wielu z nas mówi ). Teraz już tego nie ma. A raczej nie powinno być.
I tu jest wyjaśnienie dlaczego opona zimowa wygląda tak, a opona wielosezonowa tak. Ta pierwsza sprawdza się tylko na śniegu i przy minusowych temp. A w Polsce jakie są zimy, każdy wie. A każda jazda oponami, po asfalcie, który ma umówmy się powyżej 7 stopni, niszczy te opony. Ja osobiście uważam, ze te 7 stopni, to za dużo, bo zimówki powinny być stosowane dopiero poniżej zera. A 7 stopni wg mnie też niszczy oponę zimową. Niestety mieszanka gumy opon letnich nie pozwala za bardzo jeździć na nich przy temp. 0 czy poniżej zera. W ten sposób producenci opon zapewnili sobie zbyt w postaci opon letnich i zimowych.
Jest jeszcze kwestia opon tzw wielosezonowych. Takie definicji nie ma...
Producenci opon nazywają opony letnie i zimowe w zależności od składu mieszanki gumowej i bieżnika. Letnie maja lamelki do odprowadzania wody i bardziej twardą gumę, a zimowe mają lamelki do odprowadzania śniegu i miękką gumę. I w ten sposób reguluje się nazwą opona zimowa i letnia. Jak wiadomo guma pod wpływem temperatury zmienia swoje właściwości i stąd ta kombinacja z nazwami przez producentów opon.
Wg mnie, najlepsze opony na nasz klimat, to właśnie opony nazywane przez producentów wielosezonowymi.
Starsi kierowcy, pamiętający lata wstecz od mniej więcej lat 90, zapewne powiedzą jakie były wtedy zimy i jakie były opony...Jak w październiku nawaliło śniegu, to trzymało aż do marca. Śniegu jak nawaliło to za jedną noc nawet i metr, a w górach i więcej. Dróg nie sypało się solą ani żadnymi podobnymi środkami. Było tylko odśnieżanie i sypanie piaskiem. A opony? Były tylko jedne na lato i zimę i wszystkie mały ten sam kształt bieżnika :!: I się jeździło...Samochody nie miały wtedy systemów typu ABS, ASR, ESP i innych wspomagających jazdę. Co gorsza, większość samochodów miała napęd na oś tylną. A jak się jeździ z napędem na oś tylną, to nie wielu z młodzieży wie...Nie jeden jak się przesiadł z samochodu w którym był napęd na oś przednią, do samochodu w którym jest napęd na oś tylną, to niejednego bączka zakręcił...
Nie wielu to pamięta....A to były czasy. Zima to zima, a lato to lato.
Dlatego wciąż uważam, że na nasz klimat najlepiej sprawdzą się opony wielosezonowe.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

06 Kwi 2021, 15:26

MotoAlbercik napisał(a):chyba wiem skąd taka różnica w bieżnikach i skąd te popękania. Oczywiście mogę się mylić,


No właśnie zdanie klucz :mrgreen: bardzo długa wypowiedź, dużo przemyśleń ale się mylisz. Sytuacja jest prosta. Za pęknięcia Twojej opony odpowiada jej jakość z którą Nokian z Rosji ma problem. Nie ma tutaj nic do tego klimat, temperatury itp.
A co do różnic wielosezon vs zima temat można skrócić do: jeżeli jeździsz w mieście, masz raczej odśnieżone drogi, nigdzie nie wybierasz się zimą w trasy bierz całoroczną oponę. Chcesz mieć przyczepność na śniegu, mieszkasz w górach, boisz się że 500km.od domu zastanie Cię sroga zima bierz zimę.

Opony całosezonowe są coraz lepsze ale do zimówek używanych zgodnie z przeznaczeniem jeszcze im daleko :ok:
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10361
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe