Własny samochód - koszty utrzymania.

23 Maj 2021, 17:35

Dzień dobry,

Zamierzam kupić swój pierwszy własny samochód. Wcześniej poruszałem się służbowym i Traficarem.

Zastanawiają mnie koszty utrzymania własnego auta. Chodzi mi o różnice między typami nadwozia np. hatchback, sedan, SUV oraz między markami tanimi oraz drogimi np. Peugeot, Dacia a BMW, Toyota.

I jeszcze jedno pytanko. Czy warto kupować automat?
koriab
Nowicjusz
 
Posty: 4

23 Maj 2021, 17:50

koriab napisał(a):Chodzi mi o różnice między typami nadwozia np. hatchback, sedan, SUV
to nie do końca tak działa, bo Dacia Sandero i Logan będą niemal tak samo tanie w eksploatacji (inna sprawa, że to to samo auto). To, o czym piszesz, to rodzaj nadwozia, większe znaczenie ma segment, bo sedan może być segmentu B (Logan, Peugeot 301, pierwsza Fabia), jak i segmentu F (Mercedes S, Audi A8, BMW 7 Lexus LS).
mike
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 14068
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Zawiercie|Śląsk
Prawo jazdy: 04 09 2013
Auto: Lexus ES 330
Silnik: 3.3 V6 228KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004

23 Maj 2021, 18:04

Czyli np. Toyota Avensis albo BMW 3 będą podobne jeśli chodzi o koszt utrzymania. A jak to wygląda z SUV-ami jeśli porównamy je z innymi autami z tego samego segmentu?
koriab
Nowicjusz
 
Posty: 4

23 Maj 2021, 18:14

Nadwozie nie ma wpływu na koszty utrzymania, tzn. może być sedan drogi jak i tani w utrzymaniu. Zasadniczo koszty utrzymania rosną wraz z segmentem: segment A (np. Toyota Aygo) powinien być tańszyw utrzymaniu niż segment B (Toyota Yaris) itd. z segmentami C, D, E...
No i auta z segmentu premium (Audi, BMW, Mercedes) prawie zawsze będą droższe w utrzymaniu niż nie-premium.
Ossy
Forumowicz VIP
 
Posty: 7023
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 07 01 2010
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Volvo S60
Silnik: 2.4T
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2002

23 Maj 2021, 18:44

Czyli jeśli wybiorę SUVa nie zapłacę wiele więcej w serwisie niż za sedana w tym samym segmencie? Bo właśnie mam taki dylemat między SUVem a sedanem.

Pojęcie droższy jest bardzo nie dokładne i względne. Czy można by to zilustrować procentami albo kwotami? Czy droższy oznacza +20% czy może +60%

Jest jakaś lista pokazująca czy marka jest premium czy nie np. premium: Mercedes, Toyota, Volkswagen i nie-premium: Dacia, Citroen, Ford itd.?
koriab
Nowicjusz
 
Posty: 4

23 Maj 2021, 18:48

koriab napisał(a):Czyli jeśli wybiorę SUVa nie zapłacę wiele więcej w serwisie niż za sedana w tym samym segmencie?
to bardzo duże uogólnienie. Wszystko zależy od marki, rodzaju napędu, ogółu zastosowanej techniki, rozmiaru kół... I wiele innych

Tutaj masz przykładowe "koszyki części" https://www.forumsamochodowe.pl/przykladowe-koszty-utrzymania-wybranych-modeli-vf557.htm
mike
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 14068
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Zawiercie|Śląsk
Prawo jazdy: 04 09 2013
Auto: Lexus ES 330
Silnik: 3.3 V6 228KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    BMW w leasingu – o czym warto pamiętać?
    Luksusowe modele BMW cieszą się dużym zainteresowaniem zwłaszcza wśród przedsiębiorców. Korzystne rozwiązanie stanowi szczególnie BMW leasing. Na co zwrócić uwagę, decydując się na tę formę finansowania? ...
    SUV Pajero Sport będzie produkowany na Kałudze w Rosji
    Przedstawiciele firmy Mitsubishi Motors Corporation (MMC) poinformowali o rozpoczęciu produkcji średniej wielkości SUV-a Pajero Sport w zakładach PCMA Rus w Kałudze. Fabryka ta stanowi współwłasność grupy PSA Peugeot ...

23 Maj 2021, 18:57

Przeglądałem koszty części ale według tego Chrysler 300C i BMW 5 mają podobne koszty utrzymania do Citroena C4 i Fiata Bravo co chyba nie jest prawdą.
koriab
Nowicjusz
 
Posty: 4

23 Maj 2021, 19:12

Nie jest. Oprócz ceny części dochodzi tak jak już ktoś wyżej wspomniał, poziom zaawansowania danego elementu samochodu. Np zawieszenie wielowahaczowe vs mcpherson, komplet wahaczy do bmw będzie droższy niż zakup 1 wahacza do bravo.. Wymiana rozrządu, bmw kilka do kilkunastu tyś vs 850zł w Bravo. itd
Gość114260
 

23 Maj 2021, 19:13

Bierz sobie pod uwagę że części to jedno a robocizna drugie i częstotliwość awarii trzecie. Więc robocizna za rozrząd może być 500zł i może być 2000zł.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10319
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe