Bezpieczeństwo dziecka to podstawa - także w samochodzie. Z tego względu wybór odpowiedniego fotelika samochodowego to nie tylko kwestia komfortu, ale wręcz obowiązek prawny i moralny. Choć wielu dorosłych zadaje sobie pytanie: do kiedy fotelik samochodowy jest potrzebny, odpowiedź nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Wszystko zależy od wzrostu dziecka, jego masy ciała, a także rodzaju pojazdu i dostępnych miejsc siedzących. W poniższym tekście przyglądamy się najważniejszym aspektom.
Dlaczego fotelik samochodowy jest tak ważny? Wypadki drogowe są jedną z głównych przyczyn śmierci dzieci w Europie. Nie chodzi tylko o dramatyczne zderzenia – nawet niewielka kolizja przy 50 km/h bez zabezpieczenia może mieć tragiczne konsekwencje. Fotelik samochodowy nie jest wymaganym przez przepisy dodatkiem – to system ochrony życia.
Do kiedy fotelik samochodowy jest konieczny? Przepisy
Do jakiego wieku dziecko musi jeździć w foteliku? Przepisy dotyczące przewożenia dziecka określają, że najmłodsi muszą podróżować w foteliku bezpieczeństwa lub innym odpowiednim urządzeniu przytrzymującym do momentu, aż osiągną 150 cm wzrostu. Co ważne – nie ma tutaj ograniczenia wiekowego. Dziecko mające mniej niż 150 cm, nawet jeśli ukończyło 10, 11 czy 12 lat, nadal musi jeździć w foteliku lub na podstawce – chyba że posiada specjalne zaświadczenie lekarskie zwalniające z tego obowiązku. Oczywiście, ważne, do jakiego wzrostu fotelik w konkretnym wariancie będzie odpowiedni.
Etap pierwszy – niemowlęta i małe dzieci: foteliki tyłem do kierunku jazdy
Najmłodsze dzieci, do ukończenia około 15. miesiąca życia, powinny być przewożone tyłem do kierunku jazdy. To zalecenie ekspertów ds. bezpieczeństwa drogowego, które opiera się na anatomii. Ciało maluszka, szczególnie jego szyja i głowa, nie jest jeszcze wystarczająco silne, by w razie kolizji wytrzymać przeciążenia, jakie wywołuje gwałtowne hamowanie. Wybierając fotelik samochodowy dla niemowlęcia, upewnij się, że pozwala na mocowanie tyłem do jazdy oraz że spełnia aktualne normy bezpieczeństwa (np. homologację i-Size). Używając fotelika na przednim siedzeniu, wyłącz poduszkę powietrzną pasażera – jej uruchomienie mogłoby doprowadzić do tragicznych skutków.
Ważne, by fotelik był dobrze dopasowany do wagi dziecka oraz montowany zgodnie z instrukcją – najlepiej z wykorzystaniem systemu ISOFIX, który gwarantuje stabilność całej konstrukcji.
Etap drugi – dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Gdy dziecko wyrośnie z nosidełka, nadchodzi czas na większy fotelik, montowany zazwyczaj przodem do kierunku jazdy. Dzieci w tym wieku bywają ruchliwe. Nie zawsze chcą siedzieć zapięte. Tymczasem właściwe mocowanie fotelika samochodowego i dopasowanie go do wzrostu i masy ciała mają kolosalne znaczenie dla bezpieczeństwa. Upewnij się, że pasy przebiegają przez ramię i biodra dziecka, a nie przez szyję czy brzuch. Nie pozwalaj też, by dziecko podróżowało bez zapinania się – trzypunktowe pasy bezpieczeństwa nie działają prawidłowo bez stabilnej pozycji ciała w foteliku.
Fotelik należy montować najczęściej na tylnym siedzeniu, najlepiej na tylnych siedzeniach pojazdu, zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli musisz posadzić dziecko z przodu, pamiętaj o wyłączeniu poduszki powietrznej.
Etap trzeci – starsze dzieci. Fotelik czy podstawka?
Gdy dziecko przekroczy wagę 22–25 kg i ma powyżej 125 cm wzrostu, wielu rodziców zastanawia się nad przejściem z fotelika na podstawkę. To rozwiązanie możliwe, ale tylko wtedy, gdy pasy przebiegają prawidłowo – nie przecinają szyi i nie biegną przez brzuch. Jeśli najwyższy punkt głowy dziecka znajduje się poniżej zagłówka fotelika, lepiej pozostać przy modelu z oparciem.
Wzrost dziecka to nadal główny wyznacznik – dopiero gdy osiągnie 150 cm, można legalnie zrezygnować z fotelika. Wcześniej – nawet jeśli to trzecie dziecko w samochodzie i nie ma miejsca na kolejny fotelik – obowiązkiem rodzica jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa, zgodnie z właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach prawa.
Moim zdaniem najwygodniejsze są te na isofix bo łatwo się je zapina i dobrze się trzymają, oczywiście dobrze jak mają regulację głębokości tego isofix bo czasem uchwyty potrafią być dosyć głęboko schowane. Generalnie dobierają raki fotelik najlepiej podjechać własnym samochodem do sklepu i dopasować taki ktowy będzie najlepiej pasował i nam odpowiadał.
Zepsute auto lub niebezpieczeństwo na przejeździe kolejowym. Co robić? Być może nie wszyscy wiedzą, że w roku 2018 PLK PKP zapoczątkowało akcję "żółta naklejka PLK" O co chodzi? O ważną rzecz, ratującą zdrowie a nawet życie. Jak wszyscy uczestnicy ruchu drogowego wiedzą, a przynajmniej ...
Pierwsze elektronicznie sterowane zawieszenie TEMS – pierwsze elektronicznie sterowane zawieszenie – Toyota Soarer – luty 1983. Obecnie trudno wyobrazić sobie samochód o wysokich osiągach bez elektronicznego systemu sterowania parametrami zawieszenia. ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.