Zepsute auto lub niebezpieczeństwo na przejeździe kolejowym. Co robić?

17 Paź 2022, 14:46

Być może nie wszyscy wiedzą, że w roku 2018 PLK PKP zapoczątkowało akcję " żółta naklejka PLK " O co chodzi? O ważną rzecz, ratującą zdrowie a nawet życie.
Jak wszyscy uczestnicy ruchu drogowego wiedzą, a przynajmniej wiedzieć powinni, przed każdym przejazdem kolejowym stoi znak G3 lub G4, czyli krzyż św. Andrzeja. Występuje pod dwoma postaciami, w zależności od rodzaju przejazdu kolejowego.

Znak G3 stoi przed przejazdem kolejowym jednotorowym
Zepsute auto lub niebezpieczeństwo na przejeździe kolejowym. Co robić?
Z kolei znak G4 stoi przed przejazdem wielotorowym
Zepsute auto lub niebezpieczeństwo na przejeździe kolejowym. Co robić?
A tytułowa żółta naklejka jest przyklejona z tyłu tego znaku na jednym z ramion i wygląda tak
Zepsute auto lub niebezpieczeństwo na przejeździe kolejowym. Co robić?
Taka sama żółta naklejka może też być przyklejona na napędzie rogatki
Zepsute auto lub niebezpieczeństwo na przejeździe kolejowym. Co robić?
A co to za naklejka?
Od 2018 roku, każdy przejazd kolejowy należący do PLK PKP jest oznaczony taką naklejką.
Ano to, że w przypadku, jak na przejeździe kolejowym utknie jakiś pojazd lub nawet pieszy, to liczy się każda dosłownie sekunda. Jeżeli widzimy na przejeździe kolejowym jakieś zagrożenie, należy zadzwonić na numer 112 i podać numer z tej naklejki. Jest to 9 cyfrowy numer skrzyżowania kolejowo - drogowego, zawierający numer linii kolejowej oraz kilometr linii kolejowej. Operator 112 wpisując te numery do systemu teleinformatycznego może precyzyjnie określić miejsce zdarzenia i wysłać odpowiednie służby ( Straż Pożarna, Pogotowie czy też policja ) oraz łączy się z Ekspozyturą Kolejową ( to taki dyżurny PLK PKP ). Dzięki temu, w zależności od zdarzenia na przejeździe kolejowym, na miejsce są wysyłane odpowiednie służby oraz jest możliwe zatrzymanie pociągu lub jego zwolnienie.

Naklejki takie są również naklejane na skrzynkach napędzających rogatki.

Ważny jest też sam moment zgłaszania zdarzenia :
  1. podczas zgłaszania zdarzenia należy zachować spokój, nie panikować i wykonywać polecenia operatora 112
  2. nie należy się rozłączać póki operator 112 sam tego nie zrobi\
  3. po zakończonej rozmowie w żadnym przypadku nie należy nigdzie dzwonić - blokując telefon uniemożliwiasz służbom ratunkowym kontakt z tobą, które mogą potrzebować dodatkowych informacji.

Jakie zdarzenia zgłaszać na numer 112
  1. wypadek na przejeździe
  2. awarię samochodu na przejeździe
  3. przeszkodę na przejeździe ( np. leżący jakiś przedmiot, który może spowodować zagrożenie w ruchu drogowym lub kolejowym )

Na żółtej naklejce jest też podany numer telefonu w razie awarii. Pod ten numer należy zgłaszać
  1. uszkodzenie, wyłamanie rogatek
  2. uszkodzenie oznakowania przejazdu
  3. ograniczoną widoczność na przejeździe lub bezpośrednio przed nim ( np. gałęzie drzewa ograniczają widoczność )
  4. akty wandalizmu na terenie kolejowym
  5. brak oświetlenia na przejeździe

Od 1 czerwca 2018 roku, czyli od wprowadzenia przez PLK PKP żółtej naklejki, do 30 września 2022 roku operatorzy numeru 112 odebrali 23832 zgłoszeń dotyczących zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. Od początku 2022 roku tych zgłoszeń było już 6249. W 668 przypadkach wstrzymano ruch całkowicie, a przy 1604 zgłoszeniach ograniczono prędkość jazdy pociągów, by zapewnić bezpieczeństwo. W 2022 roku ruch pociągów wstrzymano 150 razy, a 409 razy ograniczono prędkość.

Tu można posłuchać jak wygląda zgłoszenie
Posłuchaj przykładowego zgłoszenia w MP3

A tutaj krótki filmik instruktarzowy

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Paź 2022, 15:59

Fajnie opisane i ta możliwość odsłuchania takiego zgłoszenia to niezły pomysł :ok:
Moskito
Początkujący
 
Posty: 189
Zdjęcia: 15

12 Mar 2023, 14:50

Jest jeszcze jedna rzecz, która może uratować życie jak cokolwiek wydarzy się na przejeździe kolejowym. Mało kto wie, że jest coś takiego jak sygnalizacja wyłamanej zapory. Jak ktoś utknie na przejeździe kolejowym, między zamkniętymi rogatkami, to należy bezzwłocznie wyłamać rogatkę. W momencie, jak rogatka zostanie wyłamana, spowoduje to, że na tarczy ostrzegawczej przejazdowej zaświeci się sygnał Osp1, który informuje maszynistę, że urządzenia sygnalizacji na przejeździe są niesprawne i nakazuje mu przejazd z prędkością maksymalna 20 km/h. Wspomniane tarcze ostrzegawcze przejazdowe są umieszczone w takiej odległości przed przejazdem kolejowym, żeby maszynista mógł bezpiecznie, bez nagłego hamowania zatrzymać się. Maszynista dostaje też sygnał do kabiny. Tutaj możecie sobie podglądnąć jak taka tarcza ostrzegawcza przejazdowa wygląda i jak działa.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Najlepsze duże SUV-y według Consumer Reports
    Pełnowymiarowe SUV-y to segment samochodów, które święcą triumfy przede wszystkim na rynku amerykańskim i rosyjskim. Nie oznacza to jednak, że w Europie samochody te nie znajdują swoich fanów na przykład ...