Zawsze zwalniaj przed skrzyżowaniem

21 Wrz 2018, 14:56

Skrzyżowania to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc dla kierowców. Dochodzi na nich średnio rocznie do około 10 tysięcy wypadków, co stanowi ponad 30% wszystkich wypadków drogowych w Polsce(1). Wielu niebezpiecznych dla życia i zdrowia zdarzeń można uniknąć, redukując prędkość przed skrzyżowaniem. Sytuacji nie poprawia fakt, że kilkaset fotoradarów nadzorowanych dotychczas przez straże gminne jest od początku 2016 roku wyłączonych z użytkowania. Szacuje się, że stacjonarne systemy kontroli prędkości mogą obniżyć liczbę wypadków od 18 do nawet 20% w odległości 250 metrów od miejsca pomiaru(2).

Zawsze należy zwolnić przed skrzyżowaniem, aby móc prawidłowo ocenić sytuację na drodze. Bez względu na rodzaj skrzyżowania. Jednak w związku z tym, że prawie połowa wypadków spowodowana jest nieudzieleniem pierwszeństwa przejazdu, to szczególną ostrożność należy zachować na skrzyżowaniach z drogą z pierwszeństwem.
Zawsze zwalniaj przed skrzyżowaniem Jak wykazują prowadzone w wielu krajach badania, fotoradary są skutecznym sposobem ograniczenia prędkości, a co za tym idzie – ograniczenia liczby wypadków i kolizji. Szczególnie w miejscach typu skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Przez wiele miesięcy może utrzymywać się efekt automatycznego zwalniania kierowców w miejscach umieszczenia niedziałających fotoradarów. Będą to robić z przyzwyczajenia. Być może bardziej świadomi uczestnicy ruchu drogowego uznają, że tak po prostu należy robić, bez względu na to, czy jest to zagrożone mandatem czy nie, bo poczucie bezpieczeństwa na drodze jest dla nich bardzo istotne.

Wypadki na skrzyżowaniach to nie tylko polski problem. Komisja Europejska ocenia, że w większości krajów odsetek wypadków, które mają miejsce na skrzyżowaniach dróg kształtuje się na poziomie 40–60%(3). Celem wielu instytucji prowadzących badania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego jest takie zaprojektowanie skrzyżowań, aby zapewniały efektywny ruch wszystkich uczestników ruchu (samochody osobowe, autobusy, ciężarówki, rowery i piesi) przy jednoczesnym wzroście komfortu i bezpieczeństwa.

źródło: (1) policja.pl; (2) SWOV (Instutite for Road Safety Research), Police traffic enforcement; (3) European Commision, Road Safety, Junctions; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3200
Zdjęcia: 11853
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Off-roadowe Toyoty dla niderlandzkiej policji Off-roadowe Toyoty dla niderlandzkiej policji
    Toyota podpisała umowę z Policją Narodową w Niderlandach na dostarczenie floty nowych samochodów terenowych. Do służby w policji zostały wybrane Toyota Hilux i Toyota Land Cruiser. Zdecydowały o tym ich możliwości ...
    Silnik 2.5 D-4D w Hiluxie Powerboost Silnik 2.5 D-4D w Hiluxie Powerboost
    W Toyocie Hilux wzmocnione mogą być obydwa silniki Diesla, tj. 2.5D-4D i 3.0 D-4D. Ten pierwszy zyskuje 23 KM mocy (do 167 KM), oraz 67Nm momentu obrotwego (do 410 Nm). Silnik 3.0 D-4D w Hiluxie Powerboost będzie rozwijał ...

  •