Zawsze zwalniaj przed skrzyżowaniem

Zawsze zwalniaj przed skrzyżowaniem

21 Wrz 2018, 13:56

Skrzyżowania to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc dla kierowców. Dochodzi na nich średnio rocznie do około 10 tysięcy wypadków, co stanowi ponad 30% wszystkich wypadków drogowych w Polsce(1). Wielu niebezpiecznych dla życia i zdrowia zdarzeń można uniknąć, redukując prędkość przed skrzyżowaniem. Sytuacji nie poprawia fakt, że kilkaset fotoradarów nadzorowanych dotychczas przez straże gminne jest od początku 2016 roku wyłączonych z użytkowania. Szacuje się, że stacjonarne systemy kontroli prędkości mogą obniżyć liczbę wypadków od 18 do nawet 20% w odległości 250 metrów od miejsca pomiaru(2).

Zawsze należy zwolnić przed skrzyżowaniem, aby móc prawidłowo ocenić sytuację na drodze. Bez względu na rodzaj skrzyżowania. Jednak w związku z tym, że prawie połowa wypadków spowodowana jest nieudzieleniem pierwszeństwa przejazdu, to szczególną ostrożność należy zachować na skrzyżowaniach z drogą z pierwszeństwem.
Image Jak wykazują prowadzone w wielu krajach badania, fotoradary są skutecznym sposobem ograniczenia prędkości, a co za tym idzie – ograniczenia liczby wypadków i kolizji. Szczególnie w miejscach typu skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Przez wiele miesięcy może utrzymywać się efekt automatycznego zwalniania kierowców w miejscach umieszczenia niedziałających fotoradarów. Będą to robić z przyzwyczajenia. Być może bardziej świadomi uczestnicy ruchu drogowego uznają, że tak po prostu należy robić, bez względu na to, czy jest to zagrożone mandatem czy nie, bo poczucie bezpieczeństwa na drodze jest dla nich bardzo istotne.

Wypadki na skrzyżowaniach to nie tylko polski problem. Komisja Europejska ocenia, że w większości krajów odsetek wypadków, które mają miejsce na skrzyżowaniach dróg kształtuje się na poziomie 40–60%(3). Celem wielu instytucji prowadzących badania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego jest takie zaprojektowanie skrzyżowań, aby zapewniały efektywny ruch wszystkich uczestników ruchu (samochody osobowe, autobusy, ciężarówki, rowery i piesi) przy jednoczesnym wzroście komfortu i bezpieczeństwa.

źródło: (1) policja.pl; (2) SWOV (Instutite for Road Safety Research), Police traffic enforcement; (3) European Commision, Road Safety, Junctions; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2736
Zdjęcia: 9780
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi e-tron GT concept - system ładowania o napięciu 800 volt Audi e-tron GT concept - system ładowania o napięciu 800 volt
    Akumulator Audi e-tron GT concept może być ładowany na dwa sposoby: z użyciem kabla, przez przykryte klapką gniazdo umieszczone po lewej stronie przodu pojazdu albo bezprzewodowo – indukcyjnie z wykorzystaniem układu ...
    [D] A4 B7 2,0TFSI / 325i e90 / IS 250 mk2 / Legacy IV 3,0 / S60 I 2,4T [D] A4 B7 2,0TFSI / 325i e90 / IS 250 mk2 / Legacy IV 3,0 / S60 I 2,4T
    Podstawowe kryteria zestawienia: - sedan segmentu D - silnik benzynowy o mocy min. 200KM - automatyczna skrzynia biegów - modele z okolic 2006 roku Wytypowane modele do zestawienia: - Audi A4 B7 2,0 TFSI - 200KM - ...

  •