(Nie) zdążyć przed szlabanem - przejazd kolejowy

14 Paź 2022, 13:51

Pokonywanie przejazdu kolejowego nie należy do najtrudniejszych manewrów, o ile robi się to z głową. W razie nieuwagi grozi nam bowiem między innymi znalezienie się w aucie pomiędzy opuszczonymi rogatkami. W momencie, gdy maszynista dostrzeże nasz samochód na torach, nawet przy natychmiastowym hamowaniu pociągu na bezpieczny finał najczęściej jest za późno.

  1. Najważniejsza zasada: szczególna ostrożność
  2. Czy wiesz, jakie to znaki?
  3. Przejazdy kolejowe są różne
  4. Jak wyjść ze śmiertelnej pułapki
(Nie) zdążyć przed szlabanem - przejazd kolejowy Najważniejsza zasada: szczególna ostrożność
Dla części kierowców widok opuszczanych rogatek to sygnał, aby mocniej przycisnąć pedał gazu i zdążyć przejechać przez przejazd, zanim opadną. Jest to zachowanie skrajnie niebezpieczne, którym kierowcy często ryzykują zdrowie i życie wielu osób. Pamiętajmy, że pociąg nie ma możliwości natychmiastowego zatrzymania, a jego droga hamowania może być wydłużona nawet do dwóch kilometrów(1).

"Nasza ocena odległości, w jakiej znajduje się nadjeżdżający pociąg, może być błędna. Nie zakładajmy także, że jakaś pora jest nietypowa dla ruchu pociągów lub że w miejscu, w którym znajduje się przejazd, rzadko przejeżdża pociąg. Tam, gdzie droga krzyżuje się z linią kolejową, zawsze bądźmy bardzo uważni" mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z przejazdem kolejowym strzeżonym, czy nie, przepisy nakładają na kierowców obowiązek upewnienia się przed wjechaniem na tory, że nie zbliża się pojazd szynowy. Wymagają także zachowania odpowiednich środków ostrożności w przypadku zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej na przykład pogorszeniem warunków atmosferycznych. Koniecznie dostosujmy prędkość, tak aby móc zatrzymać się w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pociąg. Dzięki temu nawet w sytuacji, gdy z powodu błędu dróżnika lub uszkodzenia zapór przejazd nie zostanie zamknięty, będziemy bezpieczni. Pamiętajmy, że na przejeździe kolejowo-drogowym pociąg ma pierwszeństwo.

Na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim zabronione jest także wyprzedzanie. Zanim wjedziemy na przejazd upewnijmy się również, że po drugiej stronie będziemy mieli możliwość kontynuowania jazdy.

Czy wiesz, jakie to znaki?
Wśród kierowców zdarzają się osoby, które nie są pewne, co dokładnie oznacza znak G-3 lub G-4, czyli krzyż świętego Andrzeja, oraz jak się zachować na jego widok. Ma on formę położonej bokiem dużej litery "X" i ustawia się go nie bliżej niż 5 m od skrajnej szyny przed przejazdem kolejowym w miejscu, w którym w związku z ruchem pociągu lub innego pojazdu szynowego powinniśmy zatrzymać samochód na drodze.
(Nie) zdążyć przed szlabanem - przejazd kolejowyZnak drogowy G-3

Znak G-3 o pojedynczych ramionach jest umieszczany przed przejazdem kolejowym jednotorowym, natomiast znak G-4 o podwójnych dolnych ramionach informuje, że na przejeździe kolejowym występują co najmniej dwa tory.

Jeżeli przed przejazdem kolejowym bez zapór lub półzapór ustawiono znak „stop”, znak „krzyż świętego Andrzeja” wyznacza, w którym miejscu należy się zatrzymać, zanim przejedzie się przez przejazd.
(Nie) zdążyć przed szlabanem - przejazd kolejowyZnak drogowy G-4

W przypadku przejazdu niewyposażonego w znak „stop”, znak G-3 lub G-4 wyznacza miejsce zatrzymania się, w przypadku gdy po torach przejeżdża pociąg. Warto pamiętać, że sam znak G-3 bądź G-4 nie wymusza na kierowcach obowiązku zatrzymania się, a jedynie wskazuje miejsce, gdzie należy to zrobić.

Przejazdy kolejowe są różne
Trzeba pamiętać, że przejazdy kolejowe posiadają różny stopień zabezpieczenia. O tym, z jakim przejazdem mamy do czynienia, informują znaki ostrzegawcze, na które trzeba zwracać baczną uwagę. Nie na wszystkich przejazdach znajdują się szlabany zamykające całą szerokość jezdni lub choćby półrogatki zamykające prawy pas ruchu oraz sygnalizacja świetlna, a ruch kierowany jest przez pracowników kolei. W przypadku tych najlepiej zabezpieczonych przejazdów kolejowych, jeśli nie został tam umieszczony znak stop, można przejechać bez zatrzymywania się.

Czerwony migający sygnał, niezakończone opuszczanie i podnoszenie rogatek, a także brak miejsca na kontynuowanie jazdy to sytuacje, w których wjazd na przejazd kolejowy jest niedopuszczalny. Nie wolno także omijać półrogatek lewym pasem, jeżeli zostały one opuszczone lub znajdują się jeszcze w ruchu.

W przypadku przejazdów kolejowych, przed którymi umieszczone są tylko znaki drogowe i sygnalizacja świetlna, musimy zwrócić uwagę, czy znajduje się tam znak „stop”. Jeżeli tak, to niezależnie od tego, czy sygnalizacja świetlna nadaje sygnał czy też nie, zatrzymajmy się i upewnijmy, czy nie nadjeżdża pociąg. Jeżeli przejazd kolejowy nie jest wyposażony w znak "stop", a jedynie w sygnalizację świetlną, to o ile nie jest nadawany sygnał świetlny i mamy możliwość kontynuowania jazdy za torami, możemy przejechać.

Wyjątkową czujność należy zachować na przejazdach wyposażonych tylko w znak "krzyż świętego Andrzeja".

Jak wyjść ze śmiertelnej pułapki
W przypadku gdy znajdziemy się w samochodzie pomiędzy zamkniętymi rogatkami, jak najszybciej opuśćmy rejon zagrożenia, nawet wyłamując szlaban. Konstrukcja tego urządzenia pozwala wyłamać go poprzez staranowanie samochodem. Pozostawanie w aucie na torach, po których za chwilę ma przejechać pociąg, jest śmiertelnie niebezpieczne, bowiem w zderzeniu z pojazdem szynowym samochód może zostać po prostu zgnieciony.

źródło: (1) policja.pl; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

14 Paź 2022, 14:51

Szkoda, że redakcja nie wspomniał, że na każdym przejeździe , z tyłu ramion krzyża św. Andrzeja, jest żółta naklejka, na której jest numer przejazdu. Jak auto utknie na torach, należy bezwzględnie z niego wysiąść i zadzwonić na numer 112 podając operatorowi numer przejazdu. Jak to działa dalej? Operator 112 kontaktuje się z ekspozytury PKP PLK podając numer przejazdu. A ekspozytura PKP PLK wstrzymuje ruch pociągów na linii, na której jest ten przejazd. Operator 112 wzywa również straż pożarną, która pomoże zepchnąć z torów uszkodzony pojazd.

Kolejna sprawa, to nawyk kierowców z dawnych lat, czyli jak tylko szlabany zaczną się podnosić, to zaczyna się szturm na przejazd. Mało kto pamięta o tym, że aby wjechać za szlabany, muszą się one całkowicie podnieść do góry i musi zgasnąć czerwone światło. Ci co wjeżdżają za szlaban na czerwonym świetle mogą zostać ukarani mandatem i punktami karnymi. Tak więc czekamy aż szlaban całkowicie sie podniesie do góry, światło czerwone gaśnie i dopiero wtedy można wjeżdżać na przejazd.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Paź 2022, 12:22

MotoAlbercik napisał(a):z tyłu ramion krzyża św. Andrzeja, jest żółta naklejka, na której jest numer przejazdu
Serio... tego nie wiedziałem :/ aż z ciekawości sprawdzę przy okazji jak będę rowerem jechał przez taki przejazd kolejowy.
Dobrze wiedzieć że jest coś takiego :ok:
Moskito
Początkujący
 
Posty: 189
Zdjęcia: 15

17 Paź 2022, 14:38

Takie żółte naklejki na odwrocie ramienia krzyża św. Andrzeja są od 2018 roku na każdym krzyżu św. Andrzeja, który stoi przed przejazdem kolejowym zarządzanym przez PLK PKP.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ustąp pierwszeństwa na przejściu dla pieszych
    Choć główną funkcją przejścia dla pieszych jest umożliwienie bezpiecznego przedostania się na drugą stronę ulicy, to właśnie na pasach ginie najwięcej pieszych – w 2018 r. w takich okolicznościach śmierć poniosło ...