Fiat Stilo 1.6 105KM- Kręci ale nie odpala, acz nie zawsze...

19 Wrz 2019, 07:54

Witam,
Pacjent: Fiat Stilo 1.6 105KM (Z16XEP)

Spadły trochę temperatury i pojawił się dziwny problem. Przytoczę najpierw sytuacje gdzie i kiedy objawy występują:

1) Poranek temp. ok. 8 stopni. Auto odpala, przejeżdża ok 3 km. Zostaje zgaszone. Po 5 minutach chcę ponownie uruchomić ale już nie odpala (rozrusznik ochoczo kręci). Po południu gdy temperatura zewnętrzna się podniosła odpalił normalnie.

2) Drugi dzień taka sama sytuacja, podobne warunki. Podejrzewałem akumulator więc sprawdziłem:

- Napięcie przed uruchomieniem po kilkugodzinnym postoju - 12,5 V
- Napięcie podczas uruchamiania - 10,5 V
- Napięcie ładowania - 14,02 V przy pełnym obciążeniu (połączanie wszystkie odbiorniki); 14,2 V przy zgaszonych odbiornikach

Dla pewności wstawiłem auto na noc do garażu (przy powyższych sytuacjach stał na dworze) i podłączyłem aku pod prostownik.

3) Po nocy odłączam prostownik i wyjeżdżam z garażu (auto odpaliło normalnie). Pozostawiłem pod garażem. Temperatura na zewnątrz ok. 7 stopni C. Po 1,5 godziny próba rozruchu - nie odpala.
Pewnie jak wrócę po południu to odpali normalnie.
Co jest grane ?
aple4
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Gorzów Wielkopolski
Prawo jazdy: 03 01 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: 2.0 TDCI 130KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2007

19 Wrz 2019, 08:03

Sprawdź na początek czujnik temperatury cieczy chłodzącej/wody. Być może podaje złe wartości przy określonej temperaturze jak się trochę rozgrzeje przez to silnik ma problemy z odpaleniem.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

19 Wrz 2019, 09:15

Jak najlepiej go sprawdzić ? Wymontować i podgrzać mierząc oporność czy wystarczy sprawdzić odczyty na kompie ?

Myślę jeszcze o przekaźniku od pompy paliwa - może ma niepewny styk lub gdzieś na wiązce nie zawsze jest ciągłość.
Ewentualnie czy czujnik położenia wału mógłby dawać taki objaw ?

Objawy zaczęły się dopiero po wystąpieniu niższych temperatur zewnętrznych i większej przy tym wilgotności powietrza...

Po powrocie z pracy sprawdzę czy są zapisane jakieś błędy i wyczyszczę skrzynkę bezpieczników.
aple4
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Gorzów Wielkopolski
Prawo jazdy: 03 01 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: 2.0 TDCI 130KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2007

19 Wrz 2019, 10:45

aple4 napisał(a):Jak najlepiej go sprawdzić ? Wymontować i podgrzać mierząc oporność czy wystarczy sprawdzić odczyty na kompie ?
Nie wiem czy na kompie tak sprawdzisz. Jak go wymontujesz podłączasz multimetr ustawiasz na ohmy i sprawdzasz np. zanurzając końcówkę czujnika w gorącej wodzie. Oporność po chwili powinna zacząć spadać, a jak wyciągniesz to powinna zacząć po chwili rosnąć.

aple4 napisał(a):Myślę jeszcze o przekaźniku od pompy paliwa - może ma niepewny styk lub gdzieś na wiązce nie zawsze jest ciągłość.
No to musiałbyś tu sprawdzić czy jak nie odpala do pompy dochodzi napięcie.

aple4 napisał(a):Ewentualnie czy czujnik położenia wału mógłby dawać taki objaw ?
Tu pewnie problem by występował w większości przypadków tylko na ciepłym silniku. Możesz go sprawdzić podłączając pod multimetr (sprawdzasz oporność 850-900 ohm tyle powinno być) i przykładając np. śrubokręt wartości będą się zmieniały bo czujnik będzie go przyciągał jak magnes dalej podgrzewasz czujnik tak żeby był cały ciepły i ponownie sprawdzasz jeżeli będzie ok to wartości po przyłożeniu śrubokręta będą dalej się zmieniały na multimetrze a jak będzie padnięty nic się nie zmieni.

aple4 napisał(a):Objawy zaczęły się dopiero po wystąpieniu niższych temperatur zewnętrznych i większej przy tym wilgotności powietrza...
Posprawdzaj czy gdzieś nie ma wilgoci przy skrzynce z bezpiecznikami być może ona ma na to wpływ. Jeżeli wcześniej jak było ciepło nie było takich problemów to raczej ten czujnik położenia wału bym wykluczył.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

03 Paź 2019, 08:10

Witam po czasie (wyjechałem na urlop).
Jeszcze przed wyjazdem przeczyściłem skrzynkę bezpieczników, spryskałem kontaktem wszystko co mogłem, oraz założyłem dodatkową izolację przy zakończeniach oplotu (przy wtyczkach). Nie było tam wielkiego brudu acz zrobiłem to tak dla pewności. Dodatkowo wymieniłem baterię w kluczyku i wyczyściłem go z syfu (sam grot).
Po podpięciu pod komputer zapisany błąd to:
U1600 - Electronic key - Wysoki sygnał

Po powrocie z wakacji, zdecydowałem się trochę pojeździć autem żony i spróbować wywołać ów błąd.
Akurat dzisiaj warunki były sprzyjające (6 stopni + deszcz).
Pierwsze odpalenie bez problemu, zajechałem na stację benzynową 1 km dalej.
Na stacji próba rozruchu - kręci i nie odpala. Na blacie zauważyłem komunikat: "Check vechicle protection". Czyli immobiliser - już bliżej.
Spróbowałem pokręcić jeszcze 2 razy wyciągając i wkładając kluczyk. Bez efektu.
Zmieniłem kluczyk na zapasowy (taki bez pilota). Auto odpaliło.

Czyli albo kluczyk ma uszkodzony obwód Immo albo stacyjka ma problem w momencie przekręcania. Skłaniam się ku pierwszemu jako, że gdyby była to stacyjka to rozłączałoby mi zapłon w trakcie jazdy, a nic takiego się nie dzieje.
Jak myślicie ?

Planuję jeszcze pojeździć z kluczem zapasowym w odwodzie aby potwierdzić czy faktycznie zależy to od kluczyka głównego.
aple4
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Gorzów Wielkopolski
Prawo jazdy: 03 01 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: 2.0 TDCI 130KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2007

15 Paź 2019, 10:07

No dobra,

Po czasie jestem pewny, że to wina kluczyka - scyzoryka.
Kiedy występował błąd i auto nie chciało odpalić, próbowałem zapasowym i auto zaśpiewało za każdym razem.

Pytanie tylko: dlaczego tak się dzieje ? Dlaczego raz mogę odpalić głównym, a raz nie ? Może niepewny styk przy kostce w kluczyku ?
aple4
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Gorzów Wielkopolski
Prawo jazdy: 03 01 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: 2.0 TDCI 130KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2007
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    BMW w leasingu – o czym warto pamiętać?
    Luksusowe modele BMW cieszą się dużym zainteresowaniem zwłaszcza wśród przedsiębiorców. Korzystne rozwiązanie stanowi szczególnie BMW leasing. Na co zwrócić uwagę, decydując się na tę formę finansowania? ...

11 Lis 2019, 23:23

Dla potomności:

Problem rozwiązany. Przyczyna: pęknięty transponder w kluczyku (szklany). Raz łapał, a raz już nie.
Wymiana załatwiła sprawę.
aple4
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Gorzów Wielkopolski
Prawo jazdy: 03 01 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: 2.0 TDCI 130KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2007