Audi quattro - napęd 4x4 który stał się legendą

30 Maj 2010, 18:00

Historia napędu quattro sięga marca 1980r,gdy na salonie motoryzacyjnym w Genewie ukazało się Audi Quattro 2.1 l. o mocy 200 KM. Po tym debiucie napęd tego typu był coraz lepszy i trafiał do innych modeli aut niemieckiej marki. Do dzisiejszego dnia wyprodukowano ponad 3,3 mln aut z napędem quattro.

Quattro I.

Napęd przechodzi od silnika przez skrzynię biegówko centralnego mech. Różnicowego,który rozdziela napęd w stosunku 50 : 50. Wadą tego typu rozwiązania była duża utrata trakcji . Aby zniwelować tą wadę centralny dyferencjał wyposażono w mechaniczną blokadę.
Ten schemat był stosowany w modelach quattro do roku 1986.

audi 80

Zdjęcie
audi 200

Quattro II

Mechanizm Torsen trafił do Audi w 1986 r. i był to strzał w dziesiątkę.
Zastąpienie klasycznego mechanizmu różnicowego śrubowym samoblokującym dało możliwość samoczynnej zmiany rozdziału mocy pomiędzy osiami w zależności od warunków. Torsen T1 jest swoistym „mnożnikiem momentu” tzn. jest w stanie kierować na oś o lepszej przyczepności kilka razy więcej momentu obrotowego. Zwykle stosunek ten wynosił 4:1 tzn. 80% momentu trafia na oś o lepszej przyczepności a pozostałe 20% na oś o gorszej przyczepności.
Zdjęcie
Torsen

Zdjęcie
audi RS2
Zdjęcie
audi 100
Zdjęcie
audi 90

Quattro III

II generacja napędu quattro była montowana tylko w modelach Premium serii V8. Gdy skrzynia była automatyczna to centralny mechanizm różnicowy był typu planetarnego z blokowaniem za pomocą sprzęgiełka płytkowego.W tylnej osi montowano natomiast mechanizm typu Torsen T-1.W autach z ręczną przekładnią mechanizm międzyosiowy i tylny były tego samego typu – Torsen T-1.

audi V8


Quattro IV

Czwarta generacja „wypchnęła” centralny dyferencjał Torsen T-1 który został zastąpiony Torsen’em II generacji. Natomiast w tylnej osi zastosowano system EDL czyli elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Taki system współdziała z układem ABS i hamulcami przyhamowując koła ,które zaczyna buksować. System ten pracuje do 40 km/h a w sportowych modelach S nawet do 80 km/h. Czasy świetności quattro IV przypadają na lata 1994-2001r.
Zdjęcie
dyferencjał międzyosiowy

Zdjęcie
audi A4

Quattro V.

W 2005r kolejna już V generacja napędu quattro wprowadziła istotną zmianę: asymetrią działania. Dotąd moment obrotowy rozdzielany był w stosunku 50:50. Od tąd napęd przekazywany był w większości na tylną oś. Nierówny rozkład momentów umożliwiony został dzięki zastosowaniu mechanizmu Torsen T-3. Kolejną zmianą było dodanie elektronicznej blokady ELD również w przedniej osi. Po raz pierwszy pojawiła się w 2008r w modelu S4. Mimo że mamy jużkolejną generację napędów quattro to właśnie V generację możemy spotkać w większości nowych modeli Audi.

Zdjęcie
audi S4

Quattro VI

Układ ten można spotkać w zaprezentowanym niedawno modelu RS 5 . Zrezygnowano w nim w mechanizmu Torsen, który zastąpiono całkowicie nową konstrukcją z samoczynnym blokowaniem. Konstrukcyjnie przypomina klasyczny mechanizm jednak dzięki zastosowaniu kół koronkowych o różnych średnicach uzyskując rozkład momentu w stosunku 40:60. To jednak nie wszystko. Odpowiednio dobrana geometria zębów kół oraz płytkowe sprzęgiełka pozwalają na samoczynne blokowanie dzięki czemu możliwa jest zmiana rozkładu momentu obrotowego pod wpływem różnic przyczepności kół do 70% na przednią oś i 85 % na tylną.

Dodatkowe informacje ?

Napędy quattro bez centralnego dyferencjału :

Sprzęgło Haldex.

Szwedzki system Haldex pozwala automatycznie dołączyć napęd tylnej osi gdy przednie koła tracą przyczepność. To „ustrojstwo” zabudowane zostało w tylnym moście i jego podstawowym elementem jest sprzęgło płytkowe włączane hydraulicznie ciśnieniem oleju ,które jest wytwarzane przez pompę ,która reaguje na różnice obrotów tylniej i przedniej osi. W warunkach dobrej przyczepności napęd przechodzi jedynie na przednie koła, ale gdy uślizną się one o 1/6 obrotu automatycznie dołącza się tylny napęd. To rozwiązanie spotkamy w Audi TT , A3 oraz w Skodzie Octavi ,Golfie i Leonie.

Sprzęgło Haldex

audi TT

Zdjęcie
audi A3


Sprzęgło Wiskotyczne.

Tego typu sprzęgło spotkamy w super sportowym modelu Audi R8. Napęd w sposób ciągły trafia na tylne koła, natomiast na wejściu przedniego mostu znajdziemy sprzęgło wiskotyczne. Jego zasada działania jest prosta jak sikanie. :) Pod wpływem różnic prędkości kół przednich i tylnych dochodzi do sklejania się płytek pracujących w oleju silnikowym co w konsekwencji powoduję przeniesienie napędu również na przednie koła.
Układ reaguje wyłącznie na różnicę prędkości obrotowych (a nie momentów obrotowych), więc jego działanie nie jest wyrafinowane. W R8 to jednak nie przeszkadza gdyż auto z założenia jest tylno napędowe. Napęd przedni pełni funkcje wspomagającą.

Zdjęcie
audi R8
Ostatnio edytowany przez norpaw, 30 Maj 2010, 21:50, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam,
norpaw
norpaw
Stały forumowicz
 
Posty: 1107
Zdjęcia: 9
Miejscowość: k/Poznań

12 Cze 2010, 16:19

Audi skończyło się dla mnie w momencie wprowadzenia wiejskiego tuningu w postaci świecidełek, czyli diod Led w przednich światłach. W tylnych zresztą też. Z niemieckich samochodów pozostaje już tylko Mercedes/AMG, bo BWM ze swoimi świecącymi relingami w kloszach wyglądają równie żałośnie. Tak w ogóle, Subaru zjada na śniadanie te całe Audi R8 :)
KontoUsunięte
 

12 Cze 2010, 17:14

Audi zawsze robiło fajne samochody i nadal robi jedne z najlepszych :lol:
slowik93
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 478
Miejscowość: Augustów

12 Cze 2010, 21:32

markac jestem bardzo ciekaw jak wyglada twoj samochod i wyobrazenie o wiejskim tuningu skoro na diody led uzywasz takiego okreslenia...
no ale coz.. nie kazdy musi wiedziec co dobre i miec wyczucie smaku.
pozdro
vivon
Nowicjusz
 
Posty: 20
Auto: AR 147
Silnik: 1,9 JTD

12 Cze 2010, 21:37

vivon, jakby te diody jeszcze migały, to mielibyśmy Knight Ridera / Nieustraszonego.
KontoUsunięte
 

13 Cze 2010, 10:04

sprzęgło wiskotyczne - nikt nie mówi że ten badziew najczęściej nie działa więc to taki pseudonapęd
vitara
Nowicjusz
 
Posty: 9
Miejscowość: Kraków

14 Cze 2010, 20:09

vitara napisał(a):sprzęgło wiskotyczne - nikt nie mówi że ten badziew najczęściej nie działa więc to taki pseudonapęd


Nic na świecie nie jest idealne :mrgreen:
samurajsj700
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 5369
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Czernichów/ Sląska
Auto: Audi A 4/WV golf 2 / samurai
Silnik: 90/70/70
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1997

14 Cze 2010, 20:17

vitara napisał(a):sprzęgło wiskotyczne - nikt nie mówi że ten badziew najczęściej nie działa więc to taki pseudonapęd
taaaa ale audi nie miało nigdy wiskozy w klasycznym wydaniu :mrgreen: to zupełnie inna konstrukcja niż w golfie czy podobnym frelku ;)
co i tak nie zmienia faktu że najlepszy był torsen stary :wink:
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

18 Cze 2010, 07:00

Sprzęgo wiskotyczne nie pracuje w oleju silnikowym tylko w specjalnym oleju wiskotycznym, czyli takim, którego lepkość zależy od tego aką siła na niego działamy. Sprzęgła wiskotyczne są chyba najprostrzym rodzajme napędu 4x4, w którym mozna regulować rozkład momentów obrotowych. W takiej surowej wersji wystepują np w Fiacie Panda 4x4, ale tutaj czas reakcji jest ok 0,5s. Mechanizm ten jednak po wprowadzeniu modyfikacji stosowany jest w autach sportowych ze względu na jego prostote i szybkość działania np Subaru (teraz montowane są sprzęgła wielopłytkowe i mechanizmy z blokadą elektro-magnetyczną). Minus jest taki, że jak zaczynamy jechać poślizgami to śmierdzi w kabinie;P ale działa bardzo dobrze;)
Ponadto wariacje stosowane w Subaru model ,99 choćby były tak dobre, że dopiero najnowsza generacja Haldex była w stanie z nimi konkurować.
Gizu
Początkujący
 
Posty: 50
Miejscowość: Piotrków/Warszawa

18 Cze 2010, 10:34

diody zwlaszcza w nowym a4 to prawdziwy majstersztyk. nikt nie mowi nic o migajacych diodach, ale swiatla do jazdy dziennej tak zrobione są piękne. inaczej sprawa wyglada w starszych modelach w ktorych diody ulozone sa w prostej lini, i to rzeczywiscie nie wyglada zbyt porywająco, ale jakos za bardzo napewno nie razi, ani nie przeszkadza.
pozatym swiatla diodowe są o wiele lepsze z oczywistych wzgledow, natomiast zastosowane z tylu dają niesamowity efekt.
podsumowujac mozesz mowic co chcesz, prawdopodobnie nalezysz to tego procenta populacji ktorym sie ledy nie podobają, ale zacznij sie powoli przyzwyczajac bo to jest przyszlosc.
vivon
Nowicjusz
 
Posty: 20
Auto: AR 147
Silnik: 1,9 JTD

29 Cze 2010, 10:08

Przyszłośc? :mrgreen:
Jeżeli chodzi o oświetlenie przyszłością są kropki kwantowe ("quqnum dots") 100% wydajności :wink: i kompletnie dowolna forma (Jak bedziesz budował Doma za PARĘ lat, to bedą w nim świeciły ściany)
Gizu
Początkujący
 
Posty: 50
Miejscowość: Piotrków/Warszawa